וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד נגד כולנו: חוק הלאום יעדיף את המדינה היהודית על הדמוקרטית?

20.2.2018 / 23:45

הקואליציה נמצאת במבוי סתום לגבי החוק, ברקע ויכוח על הכפפת זהותה הדמוקרטית של המדינה לזו היהודית: בליכוד מתעקשים להעדיף את אופייה היהודי של המדינה, ובכולנו מתנגדים לסעיף. הערכה: אם הוויכוח לא ייפתר עד הבוקר - לא תהיה הצבעה על החוק במושב הנוכחי

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: ח"כ לשעבר שכיב שנאן נגד חוק הלאום, בחודש ספטמבר)

הקואליציה לא מצליחה להגיע להסכמות על נוסח חוק הלאום, וברקע עומד ויכוח בין סיעת הליכוד לסיעת כולנו האם להכפיף את זהותה הדמוקרטית של המדינה לזהותה היהודית. בעוד בליכוד, בגיבויו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתעקשים לחייב את בג"ץ להעדיף את אופייה היהודי של המדינה, בסיעת כולנו מתנגדים לסעיף זה.

השבוע איים יוזם החוק ח"כ אבי דיכטר כי במידה והצעתו לא תאושר בקריאה ראשונה במושב החורף הנוכחי, כלומר תוך חודש, הוא לא יצביע בעד תקציב המדינה. בימים האחרונים ניהלו המעורבים בגיבוש החוק, השר יריב לוין, יו"ר הוועדה לניסוח החוק ח"כ אמיר אוחנה ויו"ר סיעת כולנו רועי פולקמן, שיחות בניסיון לפתור את הוויכוח, אך בינתיים שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. בבוקר צפויה הוועדה בראשותו של אוחנה לקיים דיון על הצעת החוק, אך לפי שעה לא צפויה להתקיים בה הצבעה.

עוד בוואלה! NEWS:
כשהקואליציה שתקה: כך הגיבו במערכת הפוליטית לדיל לשופטת
מגעים מתקדמים להפיכת ניר חפץ לעד מדינה: "פעל בשליחות נתניהו"
נתניהו וכץ יאשרו היתר לפעילות ענף הכדורגל בשבת; החרדים לא יתנגדו

ישיבת הממשלה השבועית, 21 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
מבוי סתום. ישיבת שרי הממשלה בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

בקואליציה העריכו כי "אם הוויכוח לא ייפתר עד הבוקר - החוק לא יעלה להצבעה במושב הנוכחי". הגרסה הקודמת של הצעת החוק קבעה כי המשטר הדמוקרטי בישראלי יוכפף לזהותה היהודית של המדינה. עם זאת, בגרסה שאותה מבקשים לקדם בליכוד, הסעיף המאזכר את המשטר הדמוקרטי בישראל יוצמד לסעיף העוסק בזהותה היהודית, ושניהם ייהנו ממעמד שווה. בהמשך מופיעה הקביעה שלפיה כל חקיקה בישראל תפורש לאור ערכים אלה. בין הסיעות ישנם ויכוחים על סעיפים נוספים בחוק, אך עליהם הצדדים מסכימים לנהל שיח אחרי אישור החוק בקריאה ראשונה.

ח"כ אוחנה אמר לוואלה! NEWS כי סיעתו "עושה מאמצים כבירים כדי לנסות ולגשר על הפערים. זאת, במטרה להביא בשורה למדינה ישראל בדבר 'חוק כל החוקים' - הוא חוק יסוד הלאום, ואני מקווה שיתר רכיבי הקואליציה יבינו שהציבור מעוניין בחוק הזה".

נתניהו הודיע בחודש מאי השנה כי הוא תומך בנוסח שמכפיף את זהותה הדמוקרטית של המדינה לזהותה היהודית. בתחילת החודש הנוכחי הוא הוסיף בשיחה עם חבריו לסיעה במסגרת ישיבת סיעה כי מדובר ב"חוק חשוב מאוד". לדבריו, "כנראה צמצמו ופתרו את כל הבעיות זולת אחת עם סיעת כולנו. אפשר לפתור את זה בשקט ועדיף ככה. בוודאי יש לנסות להעביר את החוק בקריאה ראשונה".

ח"כ אמיר אוחנה 31/12/2017. ראובן קסטרו
"מנסים לגשר על הפערים". ח"כ אוחנה/ראובן קסטרו

הצעת חוק הלאום אושרה בחודש מאי בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 48 תומכים לעומת 41 מתנגדים. מאז קיים ח"כ אוחנה דיונים רבים בוועדה שבראשה הוא עומד, אך אי ההסכמות בקואליציה גרמו לכך שהחוק נתקע בוועדה ולא קודם להצבעה בה או במליאת הכנסת. החוק כולל בתוכו סעיפים רבים הקשורים בשפה העברית, בדגל, בהמנון ועוד, כמו בין היתר הסעיף הראשון שקובע כי "מדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי".

ראשי המכון הישראלי לדמוקרטיה קראו היום לגנוז את הצעת החוק, "כל עוד לא משונה דרמטית הנוסח הנכונה". בהצעה אלטרנטיבית, שעליה חתומים נשיא המכון יוחנן פלסנר, פרופסור ידידה שטרן ופרופסור מרדכי קרמניצר, הם מדגישים כי "לא ייתכן לעגן את אופי המדינה מבלי להבטיח את זכותם של כל אזרחיה לשוויון. זאת ניתן לעשות על ידי עיגון עקרונות מגילת העצמאות. אם כוונת החוק כולה היא להניע מהלך חוקתי של ממש, על מהלך זה לכלול את אופייה הכולל של המדינה ולא לערוך שינוי באיזון בין מרכיביו".

יוחנן פלסנר. נמרוד סונדרס
קורא לגנוז את החוק. פלסנר/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully