וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האב, האישה ורוח ההייטק: התרומות שגייסו מועמדי מרצ נחשפות

19.2.2018 / 8:21

חודש לפני הבחירות המקדימות על ראשות המפלגה, ח"כ זנדברג מובילה בגיוס התרומות לקמפיין לאחר שגייסה כ-95 אלף שקלים, רובם מאביה. אשתו של אילן גילאון תרמה גם היא עשרות אלפי שקלים. תשעת המתמודדים יכולים לזקוף לזכותם הצלחה ראשונה - 12 אלף מתפקדים בחמישה שבועות

עריכת וידאו:ניר חו

(בווידאו: ריאיון עם ח"כ זנדברג, בחודש שעבר)

חודש לפני הבחירות המקדימות על ראשות מפלגת מרצ, ח"כ תמר זנדברג מובילה בגיוס התרומות לקמפיין. אחריה ניצב ח"כ אילון גילאון ואחריהם יו"ר מרצ הנוכחית זהבה גלאון. מנתוני התרומות, כפי שדווחו למבקר המדינה, עולה כי זנדברג גייסה בחודשים האחרונים 94,436 שקלים, כשמרבית הסכום - 50 אלף שקלים, נתרם בידי אביה, יואל זנדברג.

הסופרת כליל זיסאפל, בת למשפחה שנחשבת לאחת ממייסדות תעשיית ההייטק בישראל, תרמה לזנדברג 11,000 שקלים. אן ושירי אורן, אשתו ובתו של איש העסקים דן אורן, תרמו לה כ-22,600 שקלים. גם אצל גילאון הרוב נשאר במשפחה - מתוך 91,100 שקלים שגויסו, 75 אלף נתרמו בידי רעייתו, יהודית.

גלאון גייסה 84,720 שקלים, אבל בעזרת רשימה מעניינת של תורמים, הכוללת בכירים בעולם העסקי ובעולם הייטק בישראל: שמואל חרל"פ, יו"ר כלמוביל, איש העסקים והנדל"ן יגאל אהובי, איש ההשקעות יעקב בורק, היזם יעקב (ינקי) מרגלית ועו"ד צלי רשף תרמו לגלאון כל אחד כ-11 אלף שקלים. בין התורמים של המועמד אבי בוסקילה, שגייס כ-49,730 שקלים, נמצא אסף רפפורט, מנכ"ל מייקרוסופט ישראל, שתרם 11,380 שקלים. שני המתמודדים הפחות מוכרים במרוץ גייסו פחות מעשרת אלפים שקלים כל אחד - יו"ר אגודת הלהט"ב לשעבר אמרי קלמן גייס 6,550 שקלים (5,000 מתוכם מכספו שלו), ואבי דבוש, ממייסדי מועצת הנגב ותנועת הפריפריות, סוגר את הרשימה עם 1,050 שקלים בלבד.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו לראש ממשלת פולין: "לא נקבל השוואה בין יהודים לפולנים בשואה"
נתניהו חשף במינכן חלק מהמל"ט האיראני: "זריף, מזהה?"
השרים אישרו את הצעת החוק לקיזוז משכורות מחבלים

אילן גילאון קורץ על רקע תאי ההצבעה בועידת מפלגת מר"צ, תל אביב, 17 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
קיבל 75 אלף שקלים מרעייתו. גילאון/ראובן קסטרו

אתמול נסגר המפקד שפתחה מרצ בשבועות האחרונים לקראת הבחירות לראשות המפלגה, שייערכו ב-22.3 ויתקיימו לראשונה במתכונת של פריימריז. עד היום, מנהיג המפלגה נבחר בידי גוף בוחר מצומצם ביותר - ועידת המפלגה שמונה כאלף איש - אך בעקבות מהלך שהובילה גלאון בשנה האחרונה להרחבת שורות המפלגה, הוחלט בתחילת השנה לשנות את שיטת הבחירות ולעבור לשיטת הפריימריז. לפחות לפי הנתונים היבשים, במרצ מגדירים כבר עכשיו את המהלך כהצלחה גדולה. לדברי המפלגה, כשנפתח המפקד בחודש שעבר היו למרצ כ-18 אלף מתפקדים. בתום כמה שבועות של קמפיין אינטנסיבי וגיוס מתפקדים המוני של המועמדים, המספר הזה קפץ ליותר מ-30 אלף.

לא פחות מתשעה מתמודדים על ראשות מרצ, שמונה כיום בכנסת חמישה מנדטים אך מקווה להחזיר עטרה ליושנה בבחירות הבאות ולחזור לימים הגדולים של 12 מנדטים, כמו בבחירות 1992. עם זאת, הקרב היצרי ביותר מתמקד בארבעת המועמדים המובילים והמוכרים יותר: יו"ר המפלגה הנוכחי גלאון ויריבה הפוליטי המיתולוגי גילאון, מול בני הדור הצעיר - ח"כ זנדברג ויו"ר שלום עכשיו לשעבר אבי בוסקילה.

ארבעתם חורשים בשבועות האחרונים חוגי בית ומפגשים ברחבי הארץ, ומפציצים את הרשתות החברתיות בסרטונים וסלוגנים קליטים שמבטיחים להביא רוח חדשה לשמאל. יחד איתם יש עוד חמישה מועמדים מוכרים פחות: דבוש, כיום במקום השמיני ברשימת המפלגה, קלמן, דוד קשני, פעיל חברתי וחבר המפלגה מאז 2009, ודוד נבו ואופיר פז - שעברו למרצ ממפלגת העבודה לאחרונה.

תמר זנדברג  בפגישה עם ראשי הסונויות היהודיות בכנסת 27 ביוני 2017. ניב אהרונסון
שני קרבות יצריים. זנדברג/ניב אהרונסון

לגלאון וגילאון הוותיקים, ששולטים בקבוצות הכוח בוועידה, אמור לכאורה להיות יתרון גם במחנות המתפקדים במפלגה, אך אלפי המתפקדים החדשים שהצטרפו בשבועות האחרונים, כמו גם העובדה שזו הפעם הראשונה שמרצ בוחרת בשיטת הפריימריז, הופכים את היכולת לנבא את התוצאות לקשה במיוחד. כל המועמדים מסכימים שהכל פתוח, ושמדובר בבחירות מסקרנות ומלהיבות. זנדברג גייסה כ-4,000 מתפקדים חדשים, בנוסף לכמה אלפי מתפקדים ותיקים המזוהים כתומכיה, וגם בקמפיין של בוסקילה מדווחים על אלפי מתפקדים דרך אתר האינטרנט שלו בשבועות האחרונות, כשלטענתם 66% מהמתפקדים הם בגילאים 30 עד 35. בכל מקרה, בשל ריבוי המועמדים, ההערכה הגורפת במרצ היא שאף אחד מהמתמודדים לא יצליח לזכות ב-40% מהקולות, וההכרעה תעבור לסיבוב שני בין שני המועמדים המובילים.

נראה שהקמפיין החי והתוסס הכניס רוח של חדשנות ויצירתיות למרצ, והעיר את המפלגה מתרדמת של שנים. הקמפיין מספק חוגי בית ברחבי הארץ, שידורי לייב בפייסבוק, סרטונים וסיסמאות קריאייטיב, ותחרות קבועה בין המועמדים על תגובות חריפות לנושאים שתופסים את סדר היום - כמו חקירות נתניהו או המאבק נגד תכנית גירוש מבקשי המקלט. גלאון וזנדברג סיפקו את העימות החריף ביותר בקמפיין עד כה, כשהתווכחו פומבית על השאלה אם ראוי לפסול את אביגדור ליברמן מישיבה משותפת בממשלה, בזמן שגילאון, תושב אשדוד, ממנף את הפגנות השבת בעירו, רושם על שמו את חלק מהישגי הנכים ומזמין פליטים להתארח בביתו. בוסקילה, הילד החדש בשכונה, הותיר אחריו שובל של מרמור וביקורת אצל חבריו לשעבר ב"שלום עכשיו", והפך למטרה נוחה ומעדפת לשמועות והתקפות ולכוכב של דיווחים וטורים בעיתון "הארץ", מה שכנראה מעיד על הצלחתו, או לפחות על כך שהוא מאיים על חלק מהמתמודדים האחרים.

עמיר פרץ נואם בועידת מפלגת העבודה, 14 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
שמועות עיקשות. פרץ/ראובן קסטרו

בינתיים, הקמפיינים של רוב המועמדים חיוביים למדי, אבל מאחורי הקלעים יש כמובן גם פוליטיקיות יצריות ומלוכלכות. הודעת SMS מסתורית שנשלחה לפני כשבועיים הפיצה סקר שבחן את התמיכה בריצה משותפת של עמיר פרץ ואילן גילאון, בהמשך לשמועות עיקשות שמסתובבות במפלגה מזה חודשים. לאחר מכן הגיעה הודעה נוספת, מאותו המשתמש, ששאלה מי מתאים להנהיג את מרצ - "יו"ר צעיר ורענן בגיל 35-45 או יו"ר מבוגר ועייף בגיל 55-65". כל המועמדים התנערו מההודעה האחרונה וגינו אותה.

בשבועות האחרונים, עד ה-22 במרץ, הקרב על הכיסא של גלאון, שעומדת בראש מרצ מאז 2012, ילך ויתלהט. גלאון הובילה את המהפכה בשיטת הבחירות של המפלגה בשנה שעברה, ונאבקה כדי להחיל שיטה של פריימריז פתוחים, שבהם כל אזרח יוכל להירשם ביום הבחירות ולהצביע תמורת תשלום סמלי. בסופו של דבר, ועידת מרצ אישרה רק מהלך מוגבל יותר של העברת ההכרעה מהוועידה לידי המתפקדים, ופתחה את השורות להתפקדות ההמונית שנסגרה אתמול בלילה. הקפיצה הדרמטית במספר המתפקדים - יותר מ-12 אלף תוך חמישה שבועות - והעניין הפוליטי הגובר במרצ, ייזקפו לזכותה של גלאון, אך לא בטוח שיספיקו בשביל לשמור על הכיסא שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully