וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מציעה: הצבת כוח משותף עם ארה"ב במוקד המחלוקת בסוריה

16.2.2018 / 23:15

טילרסון נפגש עם ארדואן ועם מקבילו באנקרה, במטרה לפתור את המשבר בין שתי המדינות סביב המבצע נגד הכורדים. גורם טורקי אמר כי אנקרה מציעה שהכורדים ייסוגו מהעיר מנבג, ואליה ייכנסו כוחות טורקיים ואמריקניים. טילרסון: "נקדות משבר ביחסים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

טורקיה הציעה היום (שישי) להציב כוחות מצבאה לצד כוחות אמריקניים בסוריה במטרה לפתור את המשבר בין שתי חברות נאט"ו, שיחסיהן התדרדרו לשפל. שר החוץ של ארצות הברית, רקס טילרסון, שהה ביומיים האחרונים באנקרה וקיים שיחות גם עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, אחרי שבשבועות האחרונים התבטאה ממשלת טורקיה בחריפות נגד הממשל האמריקני.

המשבר נובע בעיקר מתמיכתה של וושינגטון במיליציה הכורדית בסוריה (YPG), שלפי אנקרה היא חלק בלתי-נפרד מהמחתרת הכורדית (PKK) המוגדרת ארגון טרור גם בארצות הברית. בחודש שעבר, פתחה טורקיה במבצע "ענף זית" במחוז עפרין שבצפון סוריה, במטרה להדוף את הכורדים. ארצות הברית הביעה דאגה מכך, מאחר שהכורדים הם בעלתי בריתה המרכזיים במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

"נקלענו לנקודת משבר ביחסים", הודה טילרסון במהלך מסיבת עיתונאים שכינס בתום פגישה שקיים הבוקר עם עמיתו מבלוט צ'בושאולו.ביום חמישי הוא נועד במשך יותר משלוש שעות עם ארדואן."אנחנו הולכים לשלב ידיים ולטפל בנושאים שגורמים לקשיים עבורנו. אנחנו הולכים לפתור זאת".

נשיא טורקיה ארדואן עם שר החוץ של ארה"ב טילרסון באנקרה, 15 בפברואר 2018. רויטרס
נועדו במשך יותר משלוש שעות. ארדואן וטילרסון/רויטרס

לארצות הברית אין כוחות בעפרין, אך טורקיה איימה להרחיב את המבצע מזרחה, אל העיר מנבג', שם ממוקמים כוחות אמריקניים, במה שעלול להוביל להתנגשות ישירה בין הצדדים. גורם טורקי אמר כי במטרה לפתור את המחלוקת, הציעה אנקרה כי כוחות משותפים של שתי המדינות יוצבו במנבג'. עם זאת, התנאי לכך שעל לוחמי ה-YPG לסגת מהעיר אל הגדה המזרחית של נהר הפרת הסמוך. טורקיה טוענת כי ארצות הברית הפרה את הבטחתה כי הכורדים ייסוגו מהעיר עם טיהורה מאנשי דאעש.

טילרסון וצ'בושאולו לא הגיבו לדיווח, אך האחרון אמר כי טורקיה תוכל לנקוט צעדים משותפים עם ארצות הברית אחרי שה-YPG יעזבו את אזור מנבג'. "מה שחשוב הוא מי ישלוט ויספק ביטחון לאזורים האלו", אמר. "אנחנו נפעל בתיאום כדי להשיב את היציבות למנבג' ולערים אחרים. אנחנו נתחיל עם מנבג', אחרי שה-YPG יעזבו, אנחנו נוכל לפעול עם ארצות הברית מתוך אמון". הוא הוסיף כי שתי המדינות הקימו "מנגנון" לקיום שיחות נוספות וכי הצדדים ייפגשו שוב באמצע החודש הבא.

טילרסון אמר כי המחלוקת סביב מנבג' קיבלה קדימות בשיחות והוא הודה בכך שוושינגטון לא קיימה את כל ההבטחות שהעניקה לאנקרה, מבלי לפרט. הוא הוסיף כי על הצדדים לדון על צפון סוריה בכללותה, ולצד ההדגשה כי זכותה של טורקיה להגן על גבולותיה, הוא קרא לה גם להפגין איפוק בלחימה בעפרין ולהימנע מפעולות שעלולות להחריף את המתיחות באזור.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חיילים טורקים עומדים על הטנקים שלהם ליד הגבול הטורקי-סורי במחוז הטאי, סוריה 24 בינאור 2018. רויטרס
ארה"ב קוראת להפגין איפוק במבצע. כוחות טורקיים בדרך לסוריה/רויטרס

פרט לסוריה, נקודות מחלוקת נוספות בין המדינות הן סוגיית הסגרתו של המטיף הגולה פתהוללה גולן, המתגורר בארצות הברית. אנקרה מאשימה אותו בתכנון ניסיון ההפיכה ב-2016, אך בוושינגטון טוענים לא הוצגו לכך ראיות מבוססות. בנוסף לכך, בשנה שעברה הורשע איש עסקים טורקי בכך שהפר סנקציות על איראן, ובמהלך המשפט נשמעו עדויות על שחיתות עמוקה בקרב בכירי הממשל באנקרה.

טילרסון אמר כי לארצות הברית עדיין יש דאגה רבה מכך שכמה אזרחים אמריקנים, כולל איש דת, כמו גם עובדים בנציגויות הדיפלומטיות בטורקיה, נעצרו בחשד לקשר לניסיון ההפיכה.

ברקע הרטוריקה האנטי-אמריקנית הגוברת בטורקיה, הפגינו תומכי מפלגה לאומנית קטנה בסמוך למקום שבו כינסו שרי החוץ את מסיבת העיתונאים שלהם. "טילרסון, צא מטורקיה", קראו המפגינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully