וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך להשיב את נשמתו לאל": הקביעה החריגה במשפט המחבל מחלמיש

15.2.2018 / 13:00

השופט הצבאי דב גלבוע, שהיה בדעת המיעוט במתן גזר דינו של המחבל שרצח את בני משפחת סלומון, קבע כי יש להטיל עליו עונש מוות. "מעשי הטבח של הנאשם - מתועבים, שפלים ומפלצתיים, שדעתו של אדם סביר אינה יכולה לסבול", טען השופט

צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ניר חן

בצעד יוצא דופן, פסק שופט בית הדין הצבאי דב גלבוע, כי יש להטיל על המחבל עומר עבד אל-ג'ליל שרצח את בני משפחת סלומון עונש מוות. עמדתו של סא"ל גלבוע הייתה עמדת מיעוט, והעונש הסופי שהוטל על המחבל הוא ארבעה מאסרי עולם, לצד תשלום פיצויים לבני משפחת סלומון בסך של 1.8 מיליון שקל.

"אינני יכול להסכים כי ניתן להסתפק בעונש של ארבעה מאסרי עולם, שכן מדובר בנסיבות חריגות במיוחד, בהן בוצעו עבירות חמורות ביותר. מעשיו הנפשעים של הנאשם כוונו בכוונה לפגוע בקדושת החיים, שהוא הערך הנעלה ביותר בחברה", כתב גלבוע בחוות דעתו החריגה. "מעשי הטבח של הנאשם הם מעשים מתועבים, שפלים, אכזריים, מזעזעים, זדוניים, מפלצתיים, שדעתו של אדם סביר אינה יכולה לסבול".

לקריאה נוספת:
"רצח והביע אושר ממעשיו": ארבעה מאסרי עולם למחבל מחלמיש
"נשמה מושחתת": הפרקליטות הצבאית דרשה ארבעה מאסרי עולם למחבל מחלמיש

לקריאת דעת המיעוט המלאה של השופט גלבוע:

מערכת וואלה! NEWS, -

בהמשך חוות הדעת, תהה סא"ל גלבוע בנוגע לתכליתו של עונש המאסר. "השאלה אם יש די בעונש שתוצאתו שהנאשם לא יראה עוד אור יום עד אחרית ימיו, או שהנאשם צריך להשיב את נשמתו לאל כבר עכשיו, כפי שהנאשם רצה, ואולי רוצה גם היום", טען. "צפיתי לאורך כל המשפט בפניו של הנאשם, שמילא פניו בחיוך כל העת, והגדיל לעשות כאשר בני המשפחה תיארו בשלב הראיות לעונש את הטבח שנעשה בבני המשפחה, ואת תוצאות הטבח שאותם חשים בני המשפחה יום יום ושעה שעה. העבירות שבהן הורשע הן החמורות ביותר שמצויות בספרי החוקים של מדינת ישראל, כולל בצו שאר אומות העולם. לאחר שבחנתי את הנושא בכל היבטיו, אני קובע שדינו של הנאשם הוא עונש אחד בלבד, ודינו מוות".

במהלך הקראת דעת המיעוט שלו, הביט השופט גלבוע בפניו של המחבל והקריא את העונש שלדעתו עליו להטיל בקול רם, כשהוא מפנה את דבריו ישירות לנאשם. למרות הסערה שקדמה לדיון היום בנוגע לשאלת החלת עונש המוות, ולמרות שהביעו הבנה לצורך להטיל עונש זה במקרים מסוימים, קבעו שניים מתוך שלושת חברי הרכב בית המשפט הצבאי כי אין להטיל עונש מוות על המחבל.

עוד באותו נושא

בתום דיון סוער: הצעת חוק עונש מוות למחבלים עברה בקריאה טרומית

לכתבה המלאה
סא"ל דב גלבוע אב בית הדין הצבאי ביהודה. אמרי סדן, מערכת וואלה! NEWS
חוות דעת חריגה. השופט דב גלבוע בבית הדין צבאי, היום/מערכת וואלה! NEWS, אמרי סדן

השופט סא"ל מנחם ליברמן, אב בית הדין, כתב בחוות דעתו: "אני סבור שראוי שנמצא את עצמנו ברשימת 175 המדינות שלא ביצעו לאחרונה עונש מוות, ולא ברשימה של 23 המדינות שכן". השופט ליברמן ציין כי בין המדינות שנוקטות בעונש מוות ניתן למצוא את איראן, סעודיה, הרשות הפלסטינית וקוריאה הצפונית, לצד מדינות נוספות.

בני משפחת סלומון שנרצחו בפיגוע בחלמיש. באדיבות המשפחה
בני משפחת סלומון/באדיבות המשפחה

השופט ליברמן התייחס למקרה נוסף שבו הוחלט להטיל עונש מוות על מחבל - המקרה של התקפת המחבלים במלון סבוי בשנת 1975. באותו מקרה הומר עונש המוות שהוטל בידי ביהמש הצבאי בעונש של מאסר עולם, על ידי בית הדין הצבאי לערעורים. השופט ליברמן כתב: "לפי פסק הדין שניתן שם ולפי הנוהג המקובל, ביהמש לא יגזור עונש מוות במקום שבו התביעה לא ביקשה זאת".

אל-ג'ליל הורשע לפני כחודשיים ברצח ובקשירת קשר לבצע פיגועים נגד אזרחים ישראלים בחודשים שקדמו לפיגוע בבית הדין הצבאי שבמחנה עופר. בפיגוע בחודש יולי נרצחו יוסף סלומון, ילדיו חיה ואלעד ונפצעה רעייתו של יוסף, טובה. המראות הקשים מזירת הרצח ותיאור השתלשלות האירועים כפי שתוארו בכתב האישום שהוגש נגד אל-ג'ליל, עוררו סערה בחברה הישראלית, ובכנסת עברה בקריאה טרומית הצעת חוק עונש מוות למחבלים - ביוזמת שר הביטחון אביגדור ליברמן. עם פרסום גזר הדין אמר היום השר ליברמן כי "שום מספר של מאסרי עולם לא יספיק כדי להעניש את חיית האדם הזאת שהחיוך עוד מרוח על פרצופה. לבי דואב עם משפחת סלומון".

זירת פיגוע הדקירה בחלמיש. 21 ביולי 2017. זק"א
זירת הפיגוע בבית משפחת סולומון, יולי 2017/זק"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully