וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקו השחור" של הכנרת: חשש כי בקיץ הקרוב המים לא יגיעו למשאבות

14.2.2018 / 10:04

הגשמים החזקים שירדו לאחרונה עלולים להטעות, כי מאז שנת 2001 מפלס הכנרת לא היה כה נמוך. מליחות המים עולה, תחלופת המים נעשית באופן מלאכותי וחסרים עוד 5 מטר עד למפלס העליון. "צריך נס כדי שנגמור עם חורף טוב, אני מתוכנן לגרוע", אמר גורם בכיר ברשות המים

יובש בכנרת בעקבות מזג האוויר היבש שפקד את האזור  11 בפברואר 2018. שלומי גבאי
היובש פקד את הכנרת בעקבות מזג האוויר, אתמול/שלומי גבאי

חרף מערכות הגשמים הכבדות שהגיעו לאזור בשבועות האחרונים, קיים חשש כי בקיץ הקרוב המים בכנרת לא יגיעו למשאבות. "כיום חלק מהמשאבות בכנרת מתקשות לשאוב מים. אנו עלולים למצוא את עצמנו בקיץ הקרוב במצב שלא יגיעו כלל מים למשאבות וכבר מתחילים להיערך לכך", אמר היום (שני) לוואלה! NEWS מנהל יחידת הגליל בחברת "מקורות", אלון לב. אחרי שכבר עברנו יותר ממחצית עונת החורף, מצב משק המים נמצא בשפל ומייצר תמונת מצב עגומה.

כרגיל, מצב המים העגום מומחש יותר מכל באגם הלאומי - הכנרת. בשיא החורף, נמצא היום מפלס הכנרת 87 סנטימטרים מתחת לקו האדום התחתון. כלומר, גם אם עד סופו יצליח החורף הנוכחי להדביק את כמות המשקעים הממוצעת, הכנרת עדיין תתחיל את הקיץ בגירעון עמוק. המפלס העליון של האגם - 208.80 מטר מתחת לגובה פני הים - נראה כרגע רחוק ולא מציאותי, ונמצא 5.07 מטר מהמפלס הנוכחי.

עוד בוואלה! NEWS:
ניווט ב-WAZE והתעלמות משלטים בדרך: כך נקלעו החיילים לג'נין
הצעיר שנדקר בתל אביב: "התוקף ביקש אש; אמרתי שאין - והרגשתי חבטה"
נתניהו: "אני מנהל שיח עם ארה"ב על סיפוח חלקים ביהודה ושומרון"

יובש בכנרת בעקבות מזג האוויר היבש שפקד את האזור  11 בפברואר 2018. שלומי גבאי
87 סנטימטרים מתחת לקו האדום התחתון/שלומי גבאי

"ההערכה שנעשתה בימים האחרונים, היא שבקיץ הקרוב יעמוד מפלס הכנרת סביב 214 מטרים ו-78 סנטימטרים מתחת לגובה פני הים התיכון", אמר מנהל תחום מים עיליים בשרות ההידרולוגי שברשות המים, עמיר גבעתי. "משמעות הדבר היא שהכנרת תגיע למה שמכונה 'הקו השחור'". בחודש דצמבר של שנת 2001 הגיעה הכנרת לשפל דומה, לאחר מכן החל חורף גשום וכמה שנים של כמויות משקעים יפות העלו את מפלס הימה והצילו אותה.

תמונת המצב הנוכחית מבהירה כי הפעם הכיוון מדאיג אף יותר. היום לפני שנה הכנרת הייתה גבוהה ב-58 סנטימטרים בהשוואה לאתמול, ובאותו יום לפני שנתיים היה המפלס גבוה ב114 סנטימטרים בהשוואה לאתמול. "אנחנו ברצף של חמש שנים חלשות וכל חורף מתחילים במפלס נמוך מהחורף הקודם", אמר לב. "הכנרת נמצאת כבר חמש שנים בדעיכה", הוסיף מנהל יחידת הגליל בחברת "מקורות".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יובש בכנרת בעקבות מזג האוויר היבש שפקד את האזור  11 בפברואר 2018. שלומי גבאי
רצף של חמש שנים חלשות, אתמול/שלומי גבאי

"צריך נס כדי שנגמור עם חורף טוב, אני מתוכנן לגרוע ומקווה לטוב", אמר גבעתי. "אסור לנו להגיע למקומות של אל חזור. בכל מקרה, גם אם החורף הזה ישתווה לחורף ישראלי ממוצע". גבעתי ממשיך ואומר כי "ישנם מספר גורמים נוספים שמאפיינים את החורף הנוכחי ואת אלו שקדמו לו, שמהווים סיבה לדאגה". לדבריו, "יש מגמה ולפיה חודשים אוקטובר ונובמבר ולעתים אף דצמבר יבשים וחמים". זאת, כמו בשנה שעברה, שבה היו שריפות גדולות בנובמבר ואחר כך דצמבר היה גשום ביותר.

"השנה ירד גשם בינואר, אבל לפני כן היה יבש. בשנים האחרונות, אם כן, אנחנו מדברים לא רק על כמויות גשם נמוכות אלא גם על מופעים קיצוניים". ואכן בשנים האחרונות חלה הקצנה שמאופיינת בחום כבד או בהצפות. גשם רב בזמן קצר, הוא לא דבר רצוי למאגרי המים, לחקלאות ולטבע. "לכן אנחנו מסתכלים לא רק על ממוצע המשקעים, אלא גם על מגמות. המגמות הקיצוניות הן חלק מהתגובות להתחממות כדור הארץ", הוסיף לב.

נחל דליות זורם לכנרת. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
הגשמים החזקים שירדו עלולים להטעות, נחל דליות שזורם לכנרת, לפני שבועיים/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

במשך שנים, מתפללים חקלאים ל"גשם בעתו" - ולא סתם. אלו מייחלים לחלוקה נכונה של הגשם בזמן הנכון. כעת, מקווים שבחודש פברואר, שעד כה היה מאכזב מבחינת משקעים, יגיע גשם לקראת מחציתו השנייה. גם חודש מרץ צפוי להיות מבורך בגשמים וללא ימי השרב שידענו בשבוע החולף. ימים אלו מגבירים את אידוי המים מהכנרת ומייבשים את הקרקע, ובדרום הארץ כבר משקים שדות.

בעיה נוספת עמה מתמודדת הכנרת, נוכח מיעוט הגשמים בשנים האחרונות היא העובדה שאין באגם תנועת מים שהכרחית כל כך לגוף מים; "אנחנו צריכים לשאוף לחילוף מים בכנרת", הבהיר לב והוסיף כי "היום יש מעט כניסות ומים כמעט לא יוצאים". לב הדגיש נקודה זאת ואמר כי "האגם פחות מתרענן בהשוואה לעבר והמליחות בו עולה. אנחנו מקווים שבעתיד הכנרת תעלה ונוכל לנהל אותה במפלסים יותר גבוהים".

יובש בכנרת בעקבות מזג האוויר היבש שפקד את האזור  11 בפברואר 2018. שלומי גבאי
חקלאים מייחלים לגשם, אתמול/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully