וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש למשטרה: עכבו את פרסום ההמלצות בתיקי ראש הממשלה

הנחיית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נעשתה בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ על רקע חוק ההמלצות שאושר לאחרונה בכנסת. הדבר צפוי לדחות את פרסום ההמלצות שתוכנן ליום שלישי - לפחות בכמה ימים נוספים. מסביבת רה"מ נמסר: העתירה אינה מטעמנו

עריכת וידאו:ניר חן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה הערב (ראשון) למשטרה לדחות את פרסום ההמלצותיה בתיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוראת היועץ באה בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא, זאת על רקע חוק ההמלצות שאושר לאחרונה בכנסת.

העתירה אליה התייחס היועץ מנדלבליט הוגשה על ידי עו"ד יוסי פוקס בחודש שעבר, בה קרא האחרון לשופטים לקבוע כי כל פרסום המלצות על ידי המשטרה אינו חוקי. השופט אורי שהם הורה למדינה להשיב עד יום חמישי הקרוב לעתירה.

לקריאה נוספת:
המסמך שכתב נתניהו בזמן חקירתו ב-99': "לבדוק מה הרקע של החוקרים"
נתניהו במתקפה חריפה נגד ריטמן: "היה צריך להשעות עצמו מהחקירות"
עבירות בנייה ושלדים בארון: "החוקרים הפרטיים חיפשו חומרים על יצחקי וברנור"

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, 2015. AP
הנחה את המשטרה לדחות את פרסום ההמלצות. היועמ"ש מנדלבליט וראש הממשלה נתניהו/AP

בשבוע שעבר הגיש עו"ד פוקס בקשה לצו ביניים שימנע את פרסום ההמלצות בתיקי נתניהו. החשש, כפי שכתב בבקשה, הוא שהמשטרה תבצע "מחטף" כלשונו, ותגיש את ההמלצות לגבי נתניהו לפני שבג"ץ יכריע בסוגיה, ובכך תעקר את העתירה מתוכן. בשל כך, בפרקליטות ביקשו למנוע מצב זה ולכן ביקשו מהמשטרה שלא להגיש את ההמלצות עד לדיון בצו הביניים. במחלקת הבג"צים מתכוונים להגיש מחר את תשובת המדינה לעתירה ולבקשה לצו ביניים, כך שיוכל להיקבע תאריך לדיון בבקשה.

"הוראת הפרקליטות היא התפתחות דרמטית שרק מלמדת שהתשתית של העתירה מוצקה", אמר עו"ד פוקס לוואלה! NEWS. "אני מלכתחילה סברתי שהגשת ההמלצות היא נוהג בלתי חוקי, לא מבוסס, ומנוגד להחלטות היועמ"ש מ-2002. אני מאלה שסבורים שאם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, זה ברור שהוא לא יכול להישאר יום אחד בתפקיד. יחד עם זאת, במקרה של ראש ממשלה, רק היועץ מוסמך להחליט על הגשת כתב אישום, והנוהג הזה יכול להביא להפלת ממשלה על בסיס שום דבר. בעיניי זו פגיעה בשלטון החוק, ואני שמח שמישהו מתחיל להתעשת. לא יכול להיות שההמלצות יהפכו כלי פוליטי להפלת ראש ממשלה".

מטעם ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "איננו מכירים את העתירה הזאת, שמסתבר שהוגשה לפני זמן רב. כמובן שהיא לא מטעמנו ואינה בידיעתנו. ממילא איננו מייחסים חשיבות להמלצות שכולם מבינים היום מה ערכן".

עוד באותו נושא

אלשיך: חוקרים פרטיים אספו מידע נגד קצינים שמעורבים בתיקי רה"מ

לכתבה המלאה
רוני אלשיך 8 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"יהיה מי שיופתע מההמלצות", המפכ"ל רוני אלשיך/ראובן קסטרו

במהלך השבוע האחרון עלו מדרגה ההתכתשויות בין נתניהו לצמרת המשטרה, זאת לקראת פרסום ההמלצות וכן בשל דברי מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בתוכנית "עובדה", בנוגע לאפשרות שבוצעו מעקבים אחרי גורמי החקירה בתיקי ראש הממשלה. ביום שישי, פרסם נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו פוסט, ובו אף מתח ביקורת על האופן שבו התנהלו החקירות. "כשחוקרי המשטרה מאמינים בטענות כל כך הזויות ושקריות שראש הממשלה פעל נגדם באופן אישי ושלח חוקרים נגדם, איך הם יכולים לחקור אותו ולהגיש המלצות נגדו באופן אובייקטיבי?", כתב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו. "אנו נדהמים לגלות שזה בדיוק מה שקרה בחקירות ראש הממשלה".

נתניהו אף התייחס לפרשת ניצב רוני ריטמן, ראש להב 433 שהודיע על עזיבתו את התפקיד ולטענה לפיה ראש הממשלה הממשלה הוא זה שעומד מאחורי החקירות נגדו. "נחשפנו למכתב מטעמו של ראש היחידה החוקרת ריטמן ליועץ המשפטי לממשלה דאז יהוד ויינשטיין, שבו רמזו עורכי דינו של ריטמן שראש הממשלה שלח את הקצינה שהתלוננה נגדו על הטרדה מינית", כתב נתניהו בפוסט שהעלה בעמוד הפייסבוק שלו לקראת כניסת השבת. "באותו רגע ריטמן היה צריך להשעות את עצמו מחקירות ראש הממשלה".

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 11 בפברואר 2018. רויטרס
"ריטמן היה צריך להשעות את עצמו". ראש הממשלה נתניהו/רויטרס

"כעת אנו מגלים שהחוקרים עצמם האמינו גם בתיאוריית קונספירציה נוספת ולא פחות הזויה - שראש הממשלה הפעיל נגדם חוקרים פרטיים", המשיך. "תחליטו אתם: מה זה אומר על טוהר החקירה ומה זה אומר על טיב ההמלצות".

בריאיון ששודר ביום חמישי ב"עובדה" אמר המפכ"ל אלשיך כי "חוקרים פרטיים אספו מידע נגד קצינים שמעורבים בתיקי נתניהו". לדברי אלשיך החוקרים נשכרו על ידי "גורמים רבי כוח". הוא התייחס לתלונת הקצינה שהוגשה נגד ריטמן, שלטענתה הטריד אותה מינית. "אני חושש שמה שנטען על ידי הקצינה איננו נכון. אחריותי גם לא לאפשר לקציני המשטרה להיות מרמס", אמר.

ניצב רוני ריטמן. ראובן קסטרו
ספג ביקורת מנתניהו. ניצב רוני ריטמן/ראובן קסטרו

אלשיך הודיע בנוסף כי ההמלצות צפויות להתפרסם בקרוב ו"כשיתפרסמו סיכומי החקירה, יהיה מי שיופתע". הוא הבהיר: "אני מכיר כל מילה מהעדויות בחקירות נתניהו".

בעקבות דברי המפכ"ל, קצינים בכירים במשטרה אמרו לוואלה! NEWS כי בעבר התרחשו מקרים בהם התבצעו מעקבים אחרי חוקרים בארגון, או לחלופין הוצבו מכשולים כדי לפגום בעבודתם. גורם בכיר במשטרה מנה כמה מקרים שונים בהם לטענתו חזרה על עצמה התופעה עליה רמז המפכ"ל. "חוקרים פרטיים הלכו לבדוק את ביתו של ראש אגף החקירות לשעבר מני יצחק, ואפילו שלחו אליו פקחים מעיריית ירושלים שימדדו את ביתו ויחפשו חריגות בנייה", ציין אחד הגורמים.

"במקרה אחר - תת ניצב כורש בר נור, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, הבחין לפני כשבעה חודשים שהנוף סביב ביתו משתנה", הוסיף הגורם. "אנשים שהיו ברחוב החלו להסתובב בצורה מטרידה והיה ברור שמדובר בחוקרים פרטיים. הם ניסו לבדוק לא רק בביתו אלא גם בין שוטרים שחיפשו דופי בעבודתו ובמקומות אחרים. גם על ניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433 שהודיע על פרישתו מהתפקיד, ניסו לאסוף חומרים מפלילים וניסו לקעקע בכך את תפקודו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully