וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

א' זה אלשיך, מ' זה מוזס: תיקי 1000 ו-2000 - המילון השלם

13.2.2018 / 19:42

מה בדיוק כללה כל פרשה, באילו מדינות ברחבי הגלובוס בוצעו חיקורי דין ומי החוקרת במשטרה שכתבה את סיכומי החקירה שהועברו לפרקליטות? כל מה שצריך לדעת על החקירות נגד ראש הממשלה. מורה נבוכים

עריכה: ניב מעוז

א'

אלף: תיק החקירה שמספרו האמיתי במשטרה הוא 276069/16. התיק עוסק בפרשת המתנות האסורות לכאורה שקיבלו ראש הממשלה בנימין נתניהו ואשתו שרה נתניהו מאנשי עסקים, בהם ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

אלפיים: תיק החקירה 276070/16 שמתנהל ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) נגד שני חשודים - ראש הממשלה בנימין נתניהו והמו"ל של "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. התיק עוסק במגעים שניהלו השניים ערב הבחירות האחרונות סביב סוגיית שינוי הסיקור השלילי של ראש הממשלה בקבוצת "ידיעות אחרונות" לצד שינוי התפוצה של עיתון "ישראל היום". במרכז החקירה קלטות שהעביר לחוקרים ראש הסגל לשעבר במשרד ראש הממשלה, ארי הרו, ובהם עיקרי השיחות בין מוזס לנתניהו.

אדלסון שלדון: איש עסקים יהודי-אמריקני. נחשב לאחד מעשירי תבל ומפטרוניו הבולטים של בנימין נתניהו לאורך השנים. אדלסון הוא המוציא לאור של ישראל היום. אדלסון נדרש למסור עדות בפרשת 2000.

אלשיך רוני: מפכ"ל המשטרה. מונה לתפקיד על ידי בנימין נתניהו, אך לא עושה לו הנחות. הוא נחשב למפכ"ל אקטיבי מאוד בחקירות ראש הממשלה ואף מייעץ בצורה קרובה מאוד לצוות החקירה. מעורבותו הרבה בחקירות הובילה למתיחות גדולה בין ראש הממשלה לבינו.

תיק 1000. עיבוד תמונה
תיק 1000/עיבוד תמונה
אינפו תיק 1000. עיבוד תמונה
אינפו תיק 1000/עיבוד תמונה

ב'

ביטן דוד: חבר כנסת מהליכוד. בשבתו כיו"ר הקואליציה הוביל שורת חוקים שנויים במחלוקת, כדוגמת "החוק הצרפתי" ו"חוק ההמלצות". מבקריו האשימו אותו בכך שהוא עושה זאת על מנת להיטיב עם ראש הממשלה נתניהו. ביטן עצמו חשוד בפרשת שחיתות רחבת היקף אחרת.

בן ארי ליאת: פרקליטת מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה. הפרקליטה המלווה את תיקי נתניהו - 1000 ו-2000. היא הגורם שליווה והנחה מעשית את החוקרים בפעילות החקירה והאיסוף.

ברנור כורש: קצין משטרה בדרגת תת-ניצב, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). ברנור הוא המפקד של כלל חקירות ראש הממשלה והוא זה שמנהל את תשאולו יחד עם צוות החוקרים, בהם סגן-ניצב מומי אבן צור ורב-פקד דני יופה. ברנור, ממוצא פרסי, זכה כבר במשטרה ומחוצה לה לתואר: "האיום האיראני של נתניהו".

seperator

ה'

המלצות: המשטרה בתום החקירה מעבירה סיכומי חקירה לידי הפרקליטות. המשטרה מציינת אם נמצאה תשתית ראייתית לביצוע העבירות המיוחסות לחשודים. ח"כ דוד אמסלם מהליכוד הוביל בכנסת שינוי חקיקה האוסר על המשטרה למסור סיכום חקירה והמלצות בתום חקירה.

הרו ארי: ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואחד האנשים הקרובים ביותר אליו עד לחקירות. במהלך השנה החולפת חתם הרו עם המשטרה על הסכם עד המדינה, שבמסגרתו מסר חומרים מפלילים נגד נתניהו בחקירות 1000 ו-2000. בתמורה, התחייבה הפרקליטות להקל בעונשו של הרו, שנחשד בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים. לפי החשד, הוא ניהל חברה במקביל לתפקידו הציבורי, ואף קידם את החברה על בסיס תפקידו במשרד ראש הממשלה. לפי ההסכם, הרו יורשע ויגזרו עליו עבודות שירות וקנס בגובה 700 אלף שקל.

ו'

וינרוט יעקב: מבכירי עורכי הדין בישראל. ייצג את ראש הממשלה בחקירות 1000 ו-2000.

תיק 2000. עיבוד תמונה
תיק 2000/עיבוד תמונה

ח'

חפץ ניר: שימש במהלך רוב תקופת החקירה דוברם האישי של בני הזוג נתניהו. הגיב בשמם על פרסומי החקירות והרבה להשתמש במשפט: "אין כלום כי לא היה כלום".

חיקור דין: פעולת חקירה שאותה מבקשים לבצע חוקרי המשטרה מחוץ לגבולות מדינת ישראל, כמו למשל חקירת חשודים, עדים ואף איסוף מסמכים. חיקור דין יכול להעשות רק לאחר קבלת אישור מהמדינה שבשטחה אמורה להתבצע פעולת החקירה. בתיק 1000, למשל, הגיעו החוקרים ללוס אנג'לס כדי לגבות עדות מארנון מילצ'ן ולאוסטרליה כדי לגבות עדות מג'יימס פאקר.

ט'

טייבר לילית: סגן ניצב ביאח"ה. ניהלה את תיקי החקירה 1000 ו-2000 והייתה אחראית לכתוב את סיכומי החקירה שהועברו לפרקליטות המדינה.

אביחי מנדלבליט בטקס פרידה ממני יצחקי, המכללה הלאומית לשוטרים, בית שמש 6 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
ריכז את כל פעולות החקירה. יצחקי/ראובן קסטרו
אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו. עיבוד תמונה
אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו/עיבוד תמונה

י'

יאח"ה: היחידה הארצית לחקירות הונאה. מדובר ביחידת עילית של המשטרה. הוקמה בשנות ה-70' על ידי תת-ניצב יעקב זיגל, והייתה אחראית לאורך השנים לאלפי חקירות שהובילו למאסרם של ראשי ממשלה, שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות ואנשי עסקים.

יאל"כ: היחידה הארצית למלחמה בפשיעה כלכלית. יחידת אחות ליאח"ה, הפועלת בתוך להב 433. בראשה עומד תת-ניצב מוטי לוי.

יצחקי מני: קצין במשטרת ישראל בדרגת ניצב. שימש במהלך רובה המכריע של תקופת חקירות נתניהו כראש אגף החקירות והמודיעין. וריכז את כל פעולות החקירה. לאחרונה פרש מהמשטרה.

יפה דני: רב-פקד המשרת ביאח"ה. נחשב אחד מבכירי החוקרים שניהלו את תיקי החקירות 1000 ו-2000.

כ'

כבל איתן: חבר כנסת מהמחנה הציוני. נחקר באזהרה בפרשת 2000. על פי החשד הוא קידם את חוק ישראל היום במטרה להיטיב עם מו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס בתמורה לקבלת טובות הנאה בצורת כתבות מפרגנות בידיעות אחרונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשאל על קשריו עם איש העסקים ג'יימס פאקר. יאיר נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ל'

להב 433: שמה של יחידת העילית של המשטרה. היחידה מונה כאלף שוטרים וקצינים ובה חמש יחידות: יאח"ה, יאל"כ, יאחב"ל, אתגר והגדעונים 33. בראש להב מכהן ניצב רוני ריטמן. מטה היחידה נמצא בלוד והיא כפופה לראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי.

לונדון: חוקרי יאח"ה הגיעו לעיר וביצעו חיקור דין משמעותי לארנון מילצ'ן.

לפיד יאיר: עד המפתח בפרשת 1000. על פי החשד בפרשה, נתניהו פנה לגורמי משרד האוצר בזמן שלפיד כיהן כשר, ופעם כדי לקדם הארכת פטור ממס לתושב חוזר - הטבה שיש לה ערך כלכלי רב עבור מילצ'ן.

לפידות מירב: ניצב-משנה, דוברת המשטרה. אחראית על דברור חקירות ראש הממשלה השונות.

מ'

מוזס ארנון (נוני): המוציא לאור של העיתון "ידיעות אחרונות". נחשד כי הציע שוחד לראש הממשלה בתיק 2000. המשטרה ממליצה להעמידו לדין.

מילצ'ן ארנון: מפיק הוליוודי ואיש עסקים. העיד כי העניק לראש הממשלה מתנות יקרות ערך ואף סיפק לו באופן קבוע סיגרים בשווי עשרות אלפי דולרים ולאשתו בקבוקי שמפניה ורודה. המשטרה ממליצה להעמידו לדין.

מנדלבליט אביחי: היועץ המשפטי לממשלה. ראש התביעה והאיש שמנחה את תיקי החקירה בפרשות השונות.בטרם מונה לתפקיד שימש מזכיר הממשלה של ראש הממשלה נתניהו.


מנצור מומי: סגן-ניצב. ראש צוות החקירה בתיקי 1000 ו-2000. משרת ביאח"ה.

נ'

נתניהו בנימין: ראש הממשלה. חשוד בקבלת שוחד ובהפרת אמונים בתיקי החקירה 1000 ו-2000.

נתניהו שרה: אשתו של ראש הממשלה. מסרה עדות בתיק 1000, שבמרכזו החשד שראש הממשלה קיבל מתנות מאנשי עסקים.

נתניהו יאיר: בנם הגדול של שרה ובנימין נתניהו. מסר גרסה בתיק 1000 ונשאל על קשריו עם איש העסקים ג'יימס פאקר.

ניצן שי: פרקליט המדינה. אחראי לעבור על המלצות המשטרה ולהעביר ליועץ המשפטי לממשלה את עמדת הפרקליטות בנוגע להעמדה לדין של המעורבים בפרשות.

הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
מסרה עדות במשטרה שאפשרה את פתיחת תיק 1000. הדס קליין/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

ס'

סיגרים: לפי המשטרה קיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן שוטף סיגרים בשווי של עשרות אלפי דולרים מאנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן.

סיסו גדי: ניצב, ראש אגף החקירות החדש. החליף בתפקיד את מני יצחקי. במסגרת תפקידו פיקד על חקירות נתניהו.

ע'

עד מדינה: עבריין שגויס על ידי הפרקליטות כדי להפליל את חבריו לביצוע הפשע ואיסוף ראיות בתמורה ממשית בענישה. בתיקי 1000 ו-2000 גויס ארי הרו.

עדות ניקיון: העדות שמוסר עד המדינה לאחר חתימת ההסכם איתו. בעדות מתחייב העד למסור את כלל המידע בפרטי פרטים.

עדות ראשי פרקים: עדות שנמסרת במהלך חתימת זיכרון דברים והיא הבסיס לחתימה על הסכם עד מדינה. העדות מאפשרת לבדוק את אמינות העד לאיכות המידע. בעדות לא ניתן לעשות שימוש אם לא נחתם הסכם עד מדינה.

ניצב רוני ריטמן. ראובן קסטרו
נתניהו טען כי היה חייב להשעות עצמו. רוני ריטמן/ראובן קסטרו

פ'

פאקר ג'יימס: איש עסקים אוסטרלי שרכש בשנים האחרונות דירות בישראל ואף ביקש אזרחות ישראלית. לפי החשד, פאקר העניק מתנות בהיקפים של מאות אלפי דולרים לבני משפחת נתניהו, בין היתר סיגרים ואירוח בבתי מלון. פאקר טרם נחקר בשל בעיות רפואיות.

הפרקליטות: גוף התביעה בישראל, שבראשו עומד שי ניצן. בחקירות ראש הממשלה הפרקליטות ליוותה על בסיס יום יומי את החקירות והיא זו שחתמה על הסכמי עד המדינה. משהועברו אליה ההמלצות, עליה להחליט האם התשתית הראייתית שגיבשה המשטרה מצדיקה העמדה לדין.

צ'

צור רונן: איש יחסי הציבור ודוברו בישראל של ארנון מילצ'ן בחקירת תיק 1000.

ק'

קליין הדס: העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן בישראל. מסרה עדות במשטרה שאפשרה את פתיחת תיק 1000. במסגרת עדותה, פירטה כיצד נרכשו והועברו הסיגרים והמתנות לבית ראש הממשלה.

ר'

ריטמן רוני: ניצב, מפקד להב 433. עמד במרכז פרשה של טענה של קצינה כי הטריד אותה מינית. התיק בענינו נסגר, אך בג"ץ קבע כי המפכ"ל חייב לנקוט נגדו בהליך משמעתי. ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי ריטמן היה חייב להשעות עצמו מחקירת ראש הממשלה בשל התלונה נגדו.

רגב עמוס: העורך הראשי לשעבר של "ישראל היום". מסר עדות בפרשת 2000.

ש'

שפר גיל: ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו. נחקר בחשד לביצוע עבירות מין. המשטרה ניסתה ללא הצלחה לחלץ ממנו עדות מפלילה נגד נתניהו בפרשות השונות.

ת'

תיק חקירה: שם שניתן לכל הליך חקירה שמבצעת משטרת ישראל. תיק חקירה מקוטלג במספרים. בעבר נקראו התיקים על פי שמות, אולם נוהג זה הוסר בהנחיית ראש אגף החקירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully