וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא חצה את הגבול - ויירטנו": הטייס שהפיל את המל"ט האיראני משחזר

11.2.2018 / 10:00

סגן-אלוף ל', מפקד טייסת אפאצ'י, הוזנק למשימת הגנה על שמי המדינה לאחר חדירת כלי הטיס בגבול הצפון. "זיהינו שמדובר במל"ט איראני, והפלנו אותו בשטח ישראל", סיפר על התקרית שכמעט הציתה את האזור. מצבו של הטייס שנפגע קשה מוגדר כעת בינוני

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניר חן ושניר דבוש

רצף האירועים הדרמטי בגבול הצפון אתמול (שבת) החל לפנות בוקר עם חדירתו של המל"ט האיראני בסמוך לגבול עם ירדן, והפלתו על ידי חיל האוויר. סגן-אלוף ל', מפקד טייסת 113 ("הצרעה"), טייס מסוק האפאצ'י שיירט את המל"ט האיראני סיפר על רגעי ההפלה. "הטייסת הוזנקה למשימת הגנת שמי המדינה", אמר סגן-אלוף ל'. "זיהינו שמדובר במל"ט איראני וכשהוא חצה את הגבול הפלנו אותו בשטח מדינת ישראל". סגן-אלוף ל' הוסיף כי טייסיו ממשיכים בשגרה המבצעית וכי "הטייסת ערוכה ומוכנה לכל מה שיוטל עליה".

בתוך כך, ד"ר ירון בר לביא, מנהל טיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם, מסר הבוקר כי חל שיפור במצבו של הטייס שנפלט אתמול ממטוס F-16 שנפגע בגבול והגיע במצב קש לבית החולים. לדברי מנהל המחלקה, הצוות גמל את הטייס מהנשמה, הוא בהכרה מלאה ומצבו מוגדר בינוני.

עוד בנושא:
הערכות: גורמים איראניים נהרגו בתקיפת צה"ל בסוריה
שלא נשלה את עצמנו: האינטרס של פוטין הוא להתייצב לצד אויבינו
בכיר בחיל האוויר: "הפגיעה הגדולה בהגנה האווירית הסורית מ-1982"

סגן-אלוף ל?, מפקד טייסת 113 (?הצרעה?), הטייס שיירט את המל"ט האיראני. דובר צה"ל
"הטייסת הוזנקה למשימת הגנת שמי המדינה". סגן-אלוף ל', מפקד טייסת האפאצ'י שיירט את המל"ט/דובר צה"ל
חיילי צה"ל מפנים את חלקי המטוס שנפל, הרדוף, 11 בפברואר 2018. שלומי גבאי
חיילים אוספים את שברי המטוס בזירת הנפילה בהרדוף, הבוקר/שלומי גבאי

ראש מטה חיל האוויר תת-אלוף תומר בר אמר אתמול כי המל"ט, שהופל באזור בית שאן, חדר לישראל דרך ירדן ולא חצה באופן ישיר את גבול סוריה-ישראל. במערכת הביטחון מעריכים כי האיראנים ניסו להערים את מערכי הגילוי וההגנה האווירית של צה"ל. "הם העריכו שלא נגלה אותם", אמר תת-אלוף בר.

לדברי מומחים, מדובר במל"ט בתצורת כנף טיסה בעל מנוע בוכנה המזכיר מאוד את המל"ט האמריקני RQ-170 , שהוא בעל יכולת חמקנית (מחזיק בחתימת מכ"ם נמוכה - א"ב) ומנוע סילון, שנפל בידי איראן ב-2011. באוקטובר 2016 הציגו משמרות המהפכה האיראניים העתקים של ה-RQ-170 שהצליחו לייצר. הפלת המל"ט האיראני היא הישג טכנולוגי ומבצעי עבור צה"ל, שבחר להפיל אותו בבקעת הירדן ולא מעבר לגבול, כדי להבין את תכונות המטוס ולהכיר את הטכנולוגיות שהאיראנים הצליחו לפתח או לרכוש. לדבריו של תא"ל בר, "המל"ט מביא קדמה טכנולוגית".

צה"ל תקף בתגובה לחדירת המל"ט את בסיס חיל האוויר הסורי T4, המשרת בין היתר את איראן וכוח קודס. לפי הודעת דובר צה"ל, הכוחות האיראניים מגובים בידי כוחות צבא אסד ובאישור המשטר. על פי הערכות גורמים במערכת הביטחון, חיילים איראנים נהרגו בתקיפת צה"ל בסוריה. חיילים היו בקרון השליטה שהיה בתנועה והפעיל את המל"ט האיראני שייורט בישראל.

יירוט אווירי- תיעוד: מסוק אפאצ'י תקף מל"ט איראני, שחדר מסוריה; בתגובה, הותקף בסיס השליטה שלו בחומס. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד יירוט המל"ט האיראני מעל שטח ישראל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

במסגרת התגובה, תקפו ארבעה מטוסים את קרון השליטה שהפעיל את המל"ט באזור חומס ואש נ"מ נפתחה לעברם. אחד ממטוסי ה-F-16, שככל הנראה נפגע מהירי, התרסק בישראל אחרי שננטש על ידי הטייסים. הם נחתו ונפצעו, אחד מהם במצב קשה והשני במצב קל.

בתגובה להפלת מטוס הקרב, תקף חיל האוויר מטרות רבות בשטח סוריה, במה שהוגדר "כתקיפה הרחבה ביותר נגד מערך ההגנה האווירית הסורי" מאז מלחמת לבנון הראשונה. התקיפות של חיל האוויר פגעו בשתי סוללות ארוכות טווח מסוג SA-5, סוללת SA-17, מרכז ניהול בקרת אש של SA-2 ומטרות איראניות.

שבררי המל"ט שיורט הבוקר 10 בפברואר 2018. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
שברי המל"ט האיראני שהופל מעל שטח ישראל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש לאירועים בצפון, ואמר כי שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועם שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון בעקבות ההסלמה בצפון. "חזרתי באוזני פוטין על זכותנו וחובתנו להגן על עצמנו מול התקפות עלינו משטח סוריה. סיכמנו שהתיאום הביטחוני בין הצבאות שלנו יימשך", אמר. לפי הקרמלין, פוטין אמר לנתניהו כי יש להימנע מצעדים שיובילו לעימות חדש באזור.

בשיחה עם טילרסון דיבר נתניהו "על ההתפתחויות של היממה האחרונה ועל התפתחויות נוספות באזור".ארצות הברית מסרה קודם לכן כי היא תומכת בזכותה של ישראל "להתגונן מפני איומים על שטחה או על אנשיה", וכי יש ליזום פעילות בינלאומית נגד התנהגותה המזיקה של איראן. בהודעה מטעם הפנטגון הובהר כי האמריקנים לא לקחו חלק בתקיפות הישראליות בסוריה, בעקבות יירוט המל"ט האיראני שחדר הלילה מכיוון סוריה לישראל. מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי ארצות הברית "מודאגת מאוד מההסלמה בגבול ישראל, ותומכת בזכות הישראלית להגן על עצמה".

(עדכון ראשון: 06:00)

יירוט אווירי- תיעוד: מסוק אפאצ'י תקף מל"ט איראני, שחדר מסוריה; בתגובה, הותקף בסיס השליטה שלו בחומס. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
מרכז השליטה האיראני שהותקף בתגובה לחדירת המל"ט, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ
מפת תקיפות צה"ל בסוריה. דובר צה"ל
מפת תקיפות צה"ל בסוריה/דובר צה"ל
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
הריסות מטוס ה-F-16 שנפל בגליל, אתמול/רויטרס
שרידי המטוס באלוני אבא, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
שרידי אחד מטילי הנ"מ שנורו מסוריה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הטלוויזיה האירנית שידרה צילומים של המל"ט האמריקאי [דחוף!!!!]. צילום: רויטרס עריכה: יותם בן-דוד קריינות: אביב אברמוביץ', רויטרס
המל"ט שהציגה איראן בשנת 2016/רויטרס, צילום: רויטרס עריכה: יותם בן-דוד קריינות: אביב אברמוביץ'
הגעת שני הטייסים שנטשו את מטוסם במהלך התקיפות בסוריה, לבית החולים רמבם, 10 בפברואר 2018. שי וקנין, TPS, מערכת וואלה! NEWS
פינוי הטייסים הפצועים לבית החולים רמב"ם, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, שי וקנין, TPS
ההתייעצות הביטחונית שקיימו בצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, יחד עם בכירי מערכת הביטחון. תקשורת שר הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
"פניה של ישראל לשלום". נתניהו עם ליברמן ואיזנקוט, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, תקשורת שר הביטחון
חלק מהטיל שנפל בסוריה 10 בפברואר 2018. רויטרס
חלק מטיל נ"מ שנורה לעבר מטוסי צה"ל ונפל בסוריה, אתמול/רויטרס
נטישת המטוס על ידי הטייסים, 10 בפברואר 2018. עיבוד תמונה
אחד הטייסים בצניחתו לקרקע, אתמול/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully