וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועץ של נשיא פולין: "היהודים היו פסיביים בשואה"

גם אחרי שאושר, הדיון סביב החוק האוסר להאשים את המדינה בפשעי הנאצים ממשיך לעורר סערה. "יהודים רבים הלשינו ושיתפו פעולה", אמר אחד מיועציו של דודה. מרקל, מצדה, סירבה להתייחס לחוק ואמרה כי זהו "עניין פנים-פולני"

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל

יועץ של נשיא פולין אמר כי התנגדותה של ישראל לחוק האוסר להאשים את המדינה באחריות לפשעי הנאצים הוא כתוצאה "מתחושת הבושה מהפסיביות שהפגינו היהודים בשואה". אנדרז'יי זיברטוביץ', פרופסור לסוציולוגיה מאוניברסיטת ניקולס קופרניקוס, כינה את עמדתה של ישראל "אנטי-פולנית".

לדברי יועצו של הנשיא אנדז'יי דודה, שחתם בשבוע שעבר על החוק השנוי במחלוקת, התנגדות ישראל מראה כי "היא נלחמת כדי לשמור את המונופול שלה על השואה". בריאיון לעיתון פולסקה טיימס, אמר כי "יהודים רבים הלשינו ושיתפו פעולה במהלך השואה, אני חושב שלישראל יש הרבה מה ללמוד עוד".

עוד אמר יועצו של דודה כי "'דת השואה' הפכה לשלד סמלי עבור ישראל, שמשתמשת בזה כדי ליצור לעצמה עמדה מיוחדת במקומות רבים בעולם. זהו מגן שנועד לשמור על ישראל מפני כל ביקורת".

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, 6 בפברואר 2018. רויטרס
חתם על החוק חרף ההתנגדות של ישראל. הנשיא דודה/רויטרס

למרות טענותיו של זיברטוביץ', היסטוריונים רבים מציינים את העובדה שמאות התקוממויות נגד הנאצים התחוללו במהלך מלחמת העולם השנייה, בין היתר בטו ורשה ובמחנות ההשמדה טרבלינקה וסוביבור, וכן גם באושוויץ.

החוק, שעליו חתם דודה ביום שלישי, יטיל עד שלוש שנות מאסר על מי שישתמש במונח "מחנות השמדה פולניים" ועל מי שירמוז "באופן גלוי ובניגוד לעובדות" כי המדינה או האומה הפולנית שיתפה פעולה עם פשעי הגרמנים.

החקיקה גרמה למשבר בין ישראל לפולין, וגם ארצות הברית וצרפת מתחו עליו ביקורת והביעו חשש שהוא יפגע בחופש הביטוי. עם זאת, גרמניה סירבה להתייחס לכך - הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה אמש כי זהו עניין פנים פולני וכי לגרמניה אחריות מלאה לשואה.

הממשלה בוורשה בירכה על העמדה של ברלין. ראש ממשלת פולין, מתאוש מורוביצקי, אמור להיפגש עם מרקל במהלך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully