וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בחיל האוויר: "הפגיעה הגדולה בהגנה האווירית הסורית מ-1982"

ראש מטה חיל האוויר אמר כי מערך ההגנה האווירית של סוריה נפגע פגיעה משמעותית, וכי מדובר בנטישה הראשונה של מטוס בגלל ירי טילים מאז מלחמת לבנון הראשונה. לדבריו, מטוס הקרב נפגע ככל הנראה כשהיה כבר בשטח ישראל ולא בזמן המשימה

צילום: דו"צ, עריכה: יוסי אלטר

ראש מטה חיל האוויר, תת-אלוף תומר בר, אמר אחר הצהריים (שבת) כי מתקפת צה"ל בסוריה בתגובה לחדירת המל"ט האיראני ולהפלת מטוס הקרב הייתה "הרחבה ביותר נגד מערך ההגנה האווירית הסורי" מאז מלחמת לבנון הראשונה.

בחיזבאללה, לעומת זאת, חגגו את הפלת המטוס וטענו כי זהו "שלב אסטרטגי חדש" שיגביל את פעילות ישראל במרחב האווירי הסורי. בהודעה מטעם הארגון השיעי הלבנוני נאמר כי "משמעות ההתפתחויות האחרונות היא שהמשוואה הישנה אינה קיימת עוד".

המתקפה נגד מערכות הנ"מ הסוריים, שכללה גם יעדים איראניים, הייתה גל התקיפות השני לאחר יירוט המל"ט האיראני בשטח ישראל לפנות בוקר. בראשון, תקפו ארבעה מטוסים את קרון השליטה שהפעיל את המל"ט באזור חומס ואש נ"מ נפתחה לעברם. אחד ממטוסי ה-F-16, שככל הנראה נפגע מהירי, התרסק בישראל אחרי שננטש על ידי הטייסים. הם נחתו ונפצעו, אחד מהם במצב קשה והשני במצב קל.

עוד בוואלה! NEWS:
תקרית חריגה בגבול הצפון: ירי משטח סוריה לעבר מל"ט של צה"ל
צה"ל יירט מל"ט איראני שחדר מסוריה ותקף בתגובה; F-16 התרסק
החשש המודיעיני התגשם: איראן ביצעה צעד התקפי בשטח ישראל

יירוט אווירי- תיעוד: מסוק אפאצ'י תקף מל"ט איראני, שחדר מסוריה; בתגובה, הותקף בסיס השליטה שלו בחומס. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
מתוך סרטון תיעוד יירוט המל"ט, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

תא"ל בר אמר בתדרוך לכתבים כי "לראשונה כלי איראני חוצה לתחומי ישראל, מוטס על ידי איראנים. זה כלי טיס מאתגר דל חתימה". לדבריו, חיל האוויר תקף לאחר מכן את קרון השליטה והבקרה עם איראנים בתוכו כשהוא נמצא בשדה התעופה T-4 בתנועה בתנאי לילה ועננות. "הקרון הושמד תוך כדי שהוא בתנועה. במהלך המשימה שוגרו לעבר מטוסי חיל האוויר עשרות טילי קרקע אוויר".

ראש מטה חיל האוויר העריך שככל הנראה המטוס נפגע מאחד מהטילים כשהוא בשטח ישראל תוך כדי המשימה, ולא בדרך חזרה. "לא היה מקרה כזה (של נטישה כתוצאה משיגור טילים) מאז שלום הגליל". לדבריו, "תקפנו טילי קרקע-אוויר ארוכי טווח מתקדמים, רכיבים של הגנה אווירית ומטרות איראניות נוספות מסוגים שונים. חיל האוויר לא ייתן לאיראן להתבסס בסוריה. נעשה את הכול כדי למנוע התבססות.

"אנחנו נתחקר את האירוע, נלמד ממנו מה קרה וניישם, לא היינו רוצים שמצב כזה יקרה. אני משבח את הצוותים על מילוי המשימה. הם ביצעו את המשימה בנחישות ראויה לציון. הסברה המובילה שהם נפגעו מטיל קרקע-אוויר", אמר על פליטת הטייסים. "אין לנו הגנה הרמטית לכל מטוס. זו תהיה טעות לחשוב שיש לנו הגנה הרמטית. ממה נפגעו? לא יודע להגיד. יכול להיות שמהטיל עצמו, אולי מהנטישה, שהיא אירוע 'אלים'".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יירוט אווירי- תיעוד: מסוק אפאצ'י תקף מל"ט איראני, שחדר מסוריה; בתגובה, הותקף בסיס השליטה שלו בחומס. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
השמדת קרון השליטה של המל"ט על אדמת סוריה/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

התקיפות של חיל האוויר פגעו בשתי סוללות ארוכות טווח מסוג SA-5, סוללת SA-17, מרכז ניהול בקרת אש של SA-2 ומטרות איראניות. על המל"ט עצמו, אמר בר: "סוג המל"ט הזה מביא איתו קדמה טכנולוגית. התמודדנו איתו ויש לנו הצלחה. נלמד אותו, הוא בידינו".

עוד אמר כי "חיל האוויר כרגע ערוך לכל תרחיש ולכל התפתחות תוך שימור שמי המדינה וחופש הפעולה שלו. העליונות של חיל האוויר לא נפגעה. מדובר בהצלחה מבצעית אל מול האתגר האיראני, נגד האנשים שהפעילו את המשימה - ואחר כך תגובה למול חוצפה סורית: ניסיון לשגר עלינו טילים בזמן שחיל האוויר מבצע את המשימה".

יירוט אווירי- תיעוד: מסוק אפאצ'י תקף מל"ט איראני, שחדר מסוריה; בתגובה, הותקף בסיס השליטה שלו בחומס. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד יירוט המל"ט, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

ישראל נמצאת בקשר הדוק עם ארצות הברית ורוסיה משעות הבוקר, ומבהירה כי היא רואה בחומרה את האירועים האחרונים ומעדכנת אותן על ההתפתחויות. במקביל, בקריה בתל אביב מתקיים דיון ביטחוני בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ובכירים אחרים במערכת הביטחון.

גורם מדיני אמר כי ישראל תגיב על ירי נוסף מסוריה, אך אמר כי כל השחקנים באזור, כולל רוסיה, לא בהסלמה או בסיבוב נרחב באזור. בדומה לכך, גורם בכיר בכוחות המשטר אמר כי הוא לא סבור ש"המצב יתפתח למלחמה אזורית חדשה". עם זאת, בהודעה שנמסרה מטעם קואליציית הכוחות התומכים בבשאר אסד הוזהרה ישראל כי היא "תעמוד בפני השלכות חמורות ורציניות".

ההתייעצות הביטחונית שקיימו בצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, יחד עם בכירי מערכת הביטחון. תקשורת שר הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
ליברמן, נתניהו ואיזנקוט בדיונים בקבינט/מערכת וואלה! NEWS, תקשורת שר הביטחון
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת נפילת המטוס, הבוקר/רויטרס
זירת נפילת המטוס, אלוני אבא, 10 בפברואר 2018. שלומי גבאי
שיירי המטוס שהתרסק, הבוקר/שלומי גבאי

בכוחות המשטר טענו כי המל"ט האיראני שהופל על ידי חיל האוויר לא חדר לשטח ישראל וכי מדובר ב"שקר". הם אישרו כי הותקף בסיס T4 באזור חומס, שמשמשת בסיס מל"טים, שהיו בבוקר במשימת סיור אחרי דאעש במדבר הסורי. לפי צה"ל, חדר השליטה שהפעיל את המל"ט האיראני הותקף בתגובה לחדירה ובסבב השני הותקפו 12 מטרות נוספות, בהן מחסנים איראניים ומערכות נ"מ סוריות.

סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן, גנרל חוסיין סלאמי, לא התייחס מפורשות לתקרית בגבול. הוא כינה את ישראל "שקרנית", אך אמר כי לשום מדינה אין זכות להפר את הריבונות של סוריה. לדבריו, "איראן יכולה להשמיד בסיסים אמריקניים באזור ולגרום גיהנום לישראל".

(עדכון ראשון: 14:10)

זירת נפילת המטוס, 10 בפברואר 2018. רמי שלוש, ?הארץ?, מערכת וואלה! NEWS
שיירי המטוס/מערכת וואלה! NEWS, רמי שלוש, ?הארץ?
נטישת המטוס על ידי הטייסים, 10 בפברואר 2018. עיבוד תמונה
הטייס צונח לקרקע, הבוקר/עיבוד תמונה
קצין חיל האוויר בזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
קצין חיל האוויר בזירת הנפילה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
המשטרה בזירת נטישת המטוס, הרדוף, צפון, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הכוחות בהרדוף, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת ההתרסקות, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הגעת שני הטייסים שנטשו את מטוסם במהלך התקיפות בסוריה, לבית החולים רמבם, 10 בפברואר 2018. שי וקנין, TPS, מערכת וואלה! NEWS
פינוי הפצועים/מערכת וואלה! NEWS, שי וקנין, TPS
מטוס קרב ישראלי ננטש בעמק יזרעאל והתרסק בקיבוץ הרדוף, פברואר 2018. מערכת וואלה!
זירת הנפילה, הבוקר/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully