וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריית ארבע נגד שחייה מעורבת בבריכה: "פגיעה קשה ברגשות ובכבוד"

מאיה הורודניצ'אנו, כתבתנו בשטחים

9.2.2018 / 10:00

קבוצת תושבים בהתנחלות שבה גרים חילונים לצד דתיים עתרה לבג"ץ בדרישה לאפשר שעות מוגדרות לשחייה משותפת בבריכה במקום, שבה מונהגת הפרדה בין נשים לגברים. בתגובת מועצת העיר לעתירה נטען כי "השוויון אליו רוצים העותרים להגיע יחתור תחת הסובלנות ההדדית"

מחאה של תושבי קריית ארבע לאפשור שחייה מעורבת, יולי 2017. ללא, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת תושבים בקריית ארבע בדרישה לאפשר שחייה מעורבת, ביולי/מערכת וואלה! NEWS, ללא

האפשרות לקחת את הילדים לבילוי משפחתי משותף בבריכה העירונית נראית טבעית לרבים, אולם דומה כי במועצת קריית ארבע סבורים אחרת. בתגובת המועצה לעתירת
תושבים שדרשו לאפשר שעות שחייה מעורבת של נשים וגברים בבריכה ביישוב נטען כי "ההשלכות הצפויות מכך עלולות להיות קשות ופוגעניות". במועצת ההתנחלות, שבה גרים תושבים חרדים ודתיים לצד חילונים, טענו עוד כי אם תתאפשר שחייה מעורבת בבריכה היישובית, "הפגיעה ברגשות כתוצאה מהשינוי הינה ממשית וברמת הסתברות גבוהה".

העתירה מגיעה לאחר תקופה ארוכה של מאבק שמנהלים תושבים על זכותם לבלות יחד עם ילדיהם בבריכה היחידה ביישוב ולאחר שהמועצה המקומית עמדה על סירובה לאפשר זאת. שעות הפתיחה של הבריכה מחולקות לפרקי זמן נפרדים לנשים ולגברים, וכך גם בחדר הכושר הנמצא במקום. ביום שני ייערך דיון ראשון בעתירה בבית המשפט העליון. המאבק, שכלל בין היתר כמה הפגנות בחודשים האחרונים, עורר מתיחות בין חלק מהתושבים. גורם המעורה במתרחש סיפר כי חלק מהתושבים שדורשים שעות פעילות מעורבות בבריכה קיבלו איומים ולאחד מהם אף פינצ'רו את הגלגלים ברכבו.

שעות פתיחת הבריכה העירונית בקריית ארבע, בהפרדה לנשים ולגברים. אתר רשמי, מערכת וואלה!
שעות פתיחת הבריכה העירונית בקריית ארבע, בהפרדה לנשים ולגברים/מערכת וואלה!, אתר רשמי

לעתירה צורפו מכתבים ששלחו תושבים למועצת העיר בבקשה לאפשר שחייה מעורבת. "אני אם חד הורית לבן יחיד, לצערי בריכת קריית ארבע לא פתוחה בפני. אני לא יכולה לקחת את בני לבריכה", כתבה אחת מתושבות המועצה למנהל הקהילתי. צעירה נוספת, אף היא ממשפחה חד הורית, סיפרה כי אינה יכולה ללכת עם אחיה לבריכה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"לא מדובר במשפחות בודדות"

"בכל שנותיי פה אני ומשפחתי יחד עם חלק גדול מהציבור ה'לא דתי' חווים דחייה ובידוד"

זוג תושבים אחר כתב כי "יש פה ציבור שלם שמתעלמים ממנו לחלוטין. אנחנו רוצים ליהנות כמו שאר התושבים מהבריכה, למה אנחנו צריכים לנסוע לירושלים או לתקוע לבילוי משפחתי? אנחנו חלק מהיישוב אז למה לא מתחשבים בנו? זה ממש לא בסדר, כבר לא מדובר במשפחות בודדות". תושב אחר סיפר במכתבו למועצה כי "במהלך שנותיי פה בתור תושב חילוני תמיד הקפדנו שלא לפגוע ברגשות הדתיים במקום. לעומת זאת בכל שנותיי פה אני ומשפחתי יחד עם חלק גדול מהציבור ה'לא דתי' חווים דחייה ובידוד".

העותרים הדגישו כי אינם רוצים לבטל את השחייה בהפרדה, אך כי הם מבקשים לקבל שירותים כמו כולם. בעתירתם הסבירו כי על אף שהמועצה אמורה לשרת את כלל התושבים, היא דואגת "רק לחפצים בשחייה נפרדת בכל שעות היממה והשבוע, תוך הדרת העותרים וחבריהם המהווים כ-40% מתושבי היישוב". עוד נכתב כי "העותרים סבורים כי זכותו של אדם הסבור שקיימת בעיה הלכתית בשחייה 'מעורבת' או מסיבות אחרות - לשחות בשחייה נפרדת, בשעות לגברים ולנשים לחוד, אך בד בבד קיימת זכות דומה למי שמעוניין בשחייה משפחתית ואינו רוצה שיכפו עליו נורמות הלכתיות מחמירות, שאין הוא דבק בהן".

בתגובתה לבג"ץ, נימקה המועצה את סירובה להיעתר לבקשה, בין היתר, בכך שהשינוי יוביל לחיכוכים. מדובר ב"פגיעה קשה בסטטוס קוו במועצה, וההשלכות הצפויות מכך עלולות להיות קשות ופוגעניות", נכתב. "היעתרות לבקשה ושינוי הסטטוס קוו יגרמו לקיטוב בין תושבי המועצה, לחיכוכים ומחלוקות עמוקים, שכן עסקינן בנושא מורכב בעל חשיבות ורגישות יתרה". עוד נטען כי "השוויון אליו רוצים העותרים להגיע, יש בו כדי לפגוע פגיעה קשה ברגשותיהם ובכבודם של קבוצה גדולה באוכלוסייה, ועניין זה עשוי לחתור תחת הסובלנות ההדדית".

בתגובת המועצה נטען עוד כי שינוי הפעילות יוביל לכך שתושבים דתיים יבטלו את המינויים לבריכה, דבר שיגרום לאובדן הכנסות משמעותי. "היעתרות לבקשה ושינוי הסטטוס קוו יובילו לקריסה כלכלית אשר לא תאפשר להפעיל את בריכת השחייה", נכתב בתגובה.

את התושבים הדורשים שחייה מעורבת מייצגים עורכי הדין אביעד הכהן, ישעיהו אברהם ומשה יפה, שציינו בעתירה את הקושי בכך שהחוק האוסר אפליה אינו חל בגדה. יחד עם זאת, ציינו עורכי הדין כי בית המשפט פסק בעבר ש"אי תחולתו הפורמלית של החוק אינה אומרת שביהודה ושומרון - לרבות קריית ארבע - קיים 'ריק חקיקתי', ואקום המנוער מכל זכויות אדם", וכי מדובר ב"זכויות טבעיות". בהתאם לכך, הוסיפו, העותרים זכאים לסעד מבית המשפט שיקבע שאסור להפלות ציבור שמעוניין ברחצה משפחתית.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully