וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפוח והגבלת המבקר: השרים ידונו בהצעות שעשויות להצית משבר חדש

ועדת השרים תדון בשבוע הבא בהחלת הריבונות על ההתנחלויות, חודש אחרי שמרכז הליכוד קבע כי על חברי המפלגה לפעול לכך. בנוסף ידונו הצעת חוק של מועלם-רפאלי לביטול ההתנתקות בצפון השומרון והצעתו של סמוטריץ' להגבלת סמכות מבקר המדינה. כחלון: "מתנגד מכל וכל"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: תום זואילי

על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה, שצפויה להתכנס ביום ראשון הקרוב, הונחו שורת הצעות חוק שעלולות להוביל למתיחות בתוך הקואליציה. הוועדה צפויה לדון בהצעתם של חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), המבקשת להחיל את ריבונות מדינת ישראל על מרחבי ההתיישבות ביהודה ושומרון. זאת, כחודש אחרי שמרכז הליכוד אישר פה אחד כי חברי המפלגה מחויבים לפעול להחלת הריבונות.

הצעת החוק, שעליה חתומים תשעה חברי כנסת מהליכוד, ארבעה מהבית היהודי ושניים מש"ס, קובעת כי "המשפט, השיפוט, המנהל והריבונות של מדינת ישראל" יחולו על כל ההתנחלויות. בדברי ההסבר מצוין כי ההצעה באה "בשנת ה-70 לתקומתה של מדינת ישראל ולאחר יובל שנים לחזרתו של עם ישראל לחבלי מולדתו ההיסטורית ביהודה ושומרון, מתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות", וזאת על מנת "לקבע את מעמדם של מרחבים אלה כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל הריבונית".

בצלאל סמוטריץ', הבית היהודי, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
מציע להחיל ריבונות על ההתנחלויות ולא לאפשר למבקר המדינה להתערב. סמוטריץ'/ניב אהרונסון

על אף שמרכז הליכוד אישר את ההצעה, בקואליציה מעריכים כי קיימים "סיכויים קלושים" לכך שההצבעה תתקיים בתחילת השבוע, ככל הנראה בשל ניסיון להימנע מצעדים שעלולים ליצור רגישות מדינית מול ארצות הברית. ביממה האחרונה פועלים גורמים בלשכת ראש הממשלה להעביר את הדיון בהצעת החוק מוועדת השרים לפורום ראשי קואליציה כך שיהיה ניתן לדון עליה קודם הגעתה לוועדת השרים לחקיקה.

"שרי הבית היהודי יתמכו בחוק הריבונות שיובא ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה. אנחנו מחזקים את מרכז הליכוד על אישור תכנית הריבונות לפני מספר שבועות, ומצפים ליום ראשון כדי לתרגם זאת למעשים ולהצביע בעד החוקים שיזמו ח"כ קיש וסמוטריץ", נמסר מהמפלגה. "כמו ממשלת בגין שהחילה את החוק הישראלי ברמת הגולן ב-1981, כך גם הממשלה הנוכחית נדרשת לעשות את המעשה הציוני המתבקש".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי, החתומה אף היא על הצעת החוק, התייחסה השבוע לדיון הצפוי ואמרה כי היא "מרגישה שאנחנו נמצאים בנקודת זמן שבה ברור לכל השרים בוועדת השרים לחקיקה שההצעה הזו צריכה לעבור". לדבריה, "בחצי השנה הקרובה - זו המשימה המרכזית, שאם לא כן, אני לא בטוחה שיש לנו טעם בממשלה הזו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שולי מועלם בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, דיון בקשיי המחלימים ממחלות קשות, כנסת. ינואר 2017. נועם מושקוביץ
ההערכה היא כי הצעתה מיועדת לבניית יישובי צפון השומרון מחדש. מועלם-רפאלי/נועם מושקוביץ

הצעה נוספת שתעלה לדיון היא של מועלם-רפאלי, לביטול ההתנקות בצפון השומרון. ההצעה נועדה לאפשר חופש תנועה של יהודים באזורים בצפון השומרון, אבל יוזמיה סבורים שזו איננה מטרתה היחידה וכי זהו אמצעי ראשוני והכרחי ליישום המטרה המרכזית - בניית היישובים מחדש.

כמעט בכל שבוע בחודשים האחרונים העלתה הבית היהודי את הצעת החוק לסדר היום של ועדת השרים לחקיקה, אך ההצבעה עליה נדחתה בשל בקשותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנובמבר האחרון הסבירו בסביבת נתניהו כי נדרש תיאום הדוק עם הממשל האמריקני, אך מאז לא הושגה כל התקדמות, וזו נדחית בכל פעם בעקבות טענות שונות.

"עוד הצהרת חוק לאוסף"

בנוסף לכך, גם ההצעה שיזם ח"כ סמוטריץ' להגבלת היקף פעילותו של מבקר המדינה צפויה לעלות לדיון בוועדת השרים בפעם השנייה. ההצעה מעוררת מתיחות בקואליציה וקובעת כי מבקר המדינה לא יתערב בתהליכי קבלת ההחלטות של גוף מבוקר "תוך כדי התהוותם", לא יעניק הוראות לגוף מבוקר "לעשות או להימנע מלעשות פעולה כלשהי" ונושאי הביקורת יהיו מוגבלים.

ההצעה עוררה התנגדות חריפה מצד רוב השרים בוועדה, בעיקר מצד שר האוצר משה כחלון (כולנו). "הביקורת שלו היא חשובה גם אם לפעמים לא אוהבים את זה", זעם כחלון. "אני מתנגד להצעה מכל וכל. להגיד לו אל תתערב? הוא אומר גם דברים נכונים. אנחנו עצרנו את הפרטת תע"ש. אז מה אגיד, סמוטריץ' אמר שאסור לך להתערב?"

שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"הביקורת של המבקר חשובה גם אם לא אוהבים את זה". כחלון/ראובן קסטרו

להתנגדותו הצטרפו בישיבה הקודמת גם השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל ושרת העלייה והקליטה סופה לנדבר. כחלון שוהה בימים אלה בחו"ל, אך הוא לא הסיר את התנגדותו להצעה. גורם בסיעת "כולנו" ציין כי מדובר ב"עוד הצהרת חוק לאוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully