וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק הכימי על הכוונת: ישראל סימנה את "מרכזי המחקר" של אסד

7.2.2018 / 17:16

התקיפה שיוחסה לחיל האוויר בפרברי דמשק הייתה השלישית נגד המכון החשאי - השנייה בחודשיים האחרונים - שבו מפתח המשטר כלי נשק בלתי-קונבנציונליים. על אף שהתחייב להשמיד את מצבוריו, שליט סוריה לא זנח את התכנית ונעזר גם בצפון קוריאה כדי להשלים את מטרתו

צילום מסך

לחיל האוויר מיוחסות עשרות תקיפות ביעדים שונים בסוריה מאז תחילת מלחמת האזרחים, ואחד המרכזיים בהם - לפי דיווחים זרים - הוא מכון של המרכז למחקרים מדעיים (SSRC) בג'מראיא, פרבר מערבי של דמשק והלילה (רביעי) דווח על תקיפה נוספת באזור. ישראל כהרגלה אינה מתייחסת לדיווחים הללו וסוריה כדרכה טוענת כי מדובר ב"יעד צבאי", מונח מכובס לכל המטרות שהותקפו על ידי צה"ל מאז 2011.

באופן רשמי, משטרו של בשאר אסד מציג את ה-SSRC כמתקן מדעי לקידום מטרות אזרחיות, אך גורמים מערביים טוענים כי המרכז אחראי לפיתוח הנשק הבלתי-קונבנציונלי של דמשק, וארצות הברית וצרפת הטילו עליו סנקציות.

פיצוץ באזור בסיס אל-מייסף, במחוז חמאת שבסוריה, 7 בספטמבר 2017. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד זירת פיצוץ מתקן לפיתוח נשק כימי בחמאת, בספטמבר/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

המשטר מכחיש כי הוא מחזיק בנשק שכזה, אחרי ההסכם שנחתם בין ארצות הברית לרוסיה להשמדת מצבורי הנשק הכימי שלו ב-2013, אך בשנים שחלפו אירעו שורת מתקפות כימיות קטלניות ודווח על מאמצים מתמשכים של אסד לפתח את המערך הבלתי-קונבנציונלי.

הגדולה שבהן הייתה באידליב, באפריל אשתקד, שבה נעשה שימוש בגז סארין קטלני. ארצות הברית תקפה בצורה מוגבלת בתגובה וממשלו של דונלד טראמפ הבהיר כי זהו קו אדום - שהוא מתכוון לאכוף, בניגוד לקודמו בתפקיד, ברק אובמה.

בשבועות האחרונים נפוצו דיווחים רבים של האופוזיציה על כך שכוחות המשטר עושים שימוש בגז כלור בתקיפותיהם על יעדי המורדים. על אף שבאופן רשמי כלור אינו נחשב חומר כימי אסור, השימוש בו כנשק אינו מותר, ושר החוץ של צרפת ז'אן איב לה דריאן חיזק את ההשערה כשאמר היום שנראה שהגז הפך לכלי נשק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשטר מכחיש שהוא מחזיק בנשק לא-קונבנציונלי. צוותי רפואה מטפלים בנפגעים ממתקפה הכימית באידליב, בשנה שעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר הוציאה ארצות הברית הודעה מעורפלת ולפיה היא חושדת שדמשק מפתחת כלי נשק כימיים מסוג חדש וכי היא שומרת לעצמה את הזכות לתקוף שוב בסוריה כדי למנוע את השימוש בו.

בנוסף לכך, בדיווח קצר שפורסם בשבת בעיתון אל-חיאת היוצא לאור בלונדון, נטען מפי גורמים דיפלומטיים מערביים כי ישראל חוששת מכך שאסד יעביר נשק כימי לחיזבאללה. לא פורט מעבר לכך, אך המרכז בג'מראיא ממוקם למרגלות הר קאסיון, הסמוך ללבנון, ובאזור שוכנים בסיסים אסטרטגיים נוספים. קרבת המרכז בגבול הופכת אותו לנתיב קצר להעברת נשק כזה או אחר לידי הארגון השיעי הלבנוני.

תיעוד לפני ואחרי של מפעל לייצור נשק כימי בסוריה שעבר תקיפה בשבוע שעבר, חמאת סוריה, ספטמבר 2017. ImageSat International ,ISI, מערכת וואלה! NEWS
אתר התקיפה בחמאת, לפני/מערכת וואלה! NEWS, ImageSat International ,ISI

פרט למרכז בג'מאריא, שנבנה בסיוע סובייטי בשנות ה-80 ונחשב לחשאי ביותר בסוריה, קיימים שני מרכזים נוספים, שלפי הערכות מערביות משמשים לפיתוח נשק בלתי-קונבנציונלי. דוח מודיעני של סוכנות ביון מערבית שפורסם בשנה שעברה ב-BBC סימן אותם - במסיאף, שבמחוז חמאת, ובבג'מאריא ובברזה, שבפרברי דמשק. בספטמבר דווח כי חיל האוויר תקף את המרכז במסיאף, על אף שבאזור היו סוללות נ"מ רוסיות מתקדמות מדגם S-400.

הקשר הסורי-קוריאני

מי שמסייעת לסוריה בפיתוח התכנית היא קוריאה הצפונית, שמחזיקה בארסנל גדול של נשק כימי וביולוגי. לפי דוח של ועדת הסנקציות במועצת הביטחון של האו"ם, בין 2012 ל-2017 העבירה פיונגיאנג לדמשק 40 משלוחים חשאיים הקשורים לתכנית הנשק הבלתי-קונבנציונלי שלה. לפי הדוח, מטען שאותר בשני משלוחים שסוכלו על ידי מדינות לא מזוהות הכיל אריחים המיועדים להקמת חומה פנימית במפעל כימי.

בנוסף לכך, פיונגיאנג גם מסייעת לדמשק בפיתוח תכנית הטילים שלה ובשדרוג טילי הסקאד הסובייטיים. שני המשטרים המבודדים, הנתונים לסנקציות בינלאומיות, כרו את הברית עוד בשנות ה-60, בשיאה של המלחמה הקרה.

קוריאה הצפונית, שמפתחת נשק גרעיני מאז שנות ה-90, עזרה לסוריה גם לפתח את הכור הגרעיני בדיר א-זור. הכור הופצץ ב-2007, לפי דיווחים זרים, על ידי חיל האוויר.

(עדכון ראשון 16:43)

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בסיור בפיונגיאנג, ינואר 2018. רויטרס
מסייע לאסד. מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully