וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטרים נאשמים בהפחדת עצורים עם כלבת תקיפה: "מביש ללבוש מדים"

7.2.2018 / 8:57

בתקרית שאירעה באוקטובר האחרון נאשמים שלושה שוטרים בירושלים בהפעלת אלימות חריגה כלפי נערים פלסטינים, בעת המעצר ובחקירתם בתחנת שלם במזרח העיר. המקרה נחשף לאחר שאחד מחבריהם לתחנה סיפר לחברו על "אלימות משטרתית הזויה" שהיה עד לה

עריכת וידאו: שניר דבוש

במשך ארבעה ימים סחב עמו מ', שוטר צעיר, את המראות שראה בתחנת משטרת שלם בירושלים. תקיפה אלימה במהלך מעצר שהמשיכה בתחנה והסתיימה באירוע חריג: שימוש בכלב תקיפה ככלי חקירה של שני קטינים. בסופו של דבר, גבר עליו מצפונו, והוא סיפר על המקרה לשוטר אחר שאותו העריך.

"הוא סיפר לי שהיה די בהלם מהתנהגות השוטרים", סיפר ר', השוטר ששמע על המקרה. "הוא סיפר שהוא שמע את הילד צורח צרחות אדירות". כתב אישום שהוגש לאחרונה על ידי עו"ד שקד דהן מהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) נגד שלושה שוטרים שהיו מעורבים בתקיפתם של עצורים קטינים מלמד על מקרה קשה של "אלימות משטרתית הזויה", כפי שכונתה על ידי אחד השוטרים שהיו עדים לה. חומרי החקירה שהגיעו לידי וואלה! NEWS מלמדים על קשר השתיקה סביב המקרה שאפשר לשוטרים לבצע שורה של תקיפות אלימות החל מרגע המעצר וכלה בחקירה.

את אחת הדוגמאות להשלכותיה של האלימות שננקטה כלפי הקטינים ניתן למצוא בהתנהלותו של אחד העצורים, מ.ד., קטין פלסטיני שנעצר בחשד ליידוי אבנים. בשלב כלשהו, לאחר שהוכה על ידי שוטרים, דפק מ.ד. את ראשו בקיר בתסכול. בשלב זה הורה אחד השוטרים הוותיקים למ', השוטר הצעיר שבחבורה, לצלם את המתרחש כדי שהקטין לא יטען מאוחר יותר שאחד השוטרים היכה אותו.

שוטרים נאשמים בהפחדת קטינים פלסטינים במזרח ירושלים עם כלבת תקיפה. פברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
חדר החקירות בתחנה במזרח ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

בסרטון שהגיע לידי וואלה! NEWS ושצולם בתחנת המשטרה נראה מ.ד. כשהוא מבקש מהשוטרים, בתערובת של זעם וייאוש, להרפות ממנו. "אני לא מתנהג איתך בכוח, גם אתה אל תתנהג בכוח, עזוב אותי חאלס, אני עצור. לא צריך בכוח, תהיה חוקי ינעל רבאק". בסרטון נשמע הקטין אומר בערבית כי היחס האלים כלפיו ננקט בשל היותו פלסטיני.

התקרית, שהתרחשה ב-7 לאוקטובר 2017, החלה בסיור שגרתי של שוטרים בתחנת שלם, אחת התחנות המרכיבות את מרחב קדם, המופקד בעיקר על מזרח ירושלים ותושביה הערבים של העיר. בסמוך לשעה 20:00 נתקל סיור משטרתי שגרתי בגבעה הצרפתית ברכב שחנה בצד הדרך ובו כמה צעירים שיכורים. השוטרים ניגשו לרכב כדי לבצע ביקורת, והרוחות החלו להתלהט. שניים מהם נעצרו והוכנסו לניידת המשטרה.

במעצר עצמו נכחה גם כלבנית - שוטרת שאחזה בכלבת תקיפה שפיה חסום - המלווה את פעילות הסיורים באזור במסגרת תפקידה. לפי חלק מהעדויות, כבר בשלב זה נעשה שימוש מוגזם בכלב, כשהשוטרת שחררה באופן חלקי את רצועתה של אוגי, כלבת התקיפה שלה, וקרבה אותה שוב אליה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

איש מהשוטרים בתחנה לא ניסה לעצור את שהתרחש

"אני לא אוכל להסתכל בעיניים של השוטר אם אני אגיד את זה; הוא נתן לו כאפה לפנים"

על פי כתב האישום שהוגש על ידי מח"ש, אחד מהצעירים, אותו מ.ד., הוכה בתוך הניידת על ידי שוטר בשם עזיז איבראהים, תושב הכפר מרר בגליל, בן 34. כשהגיעו העצורים לתחנה נמשכה מסכת ההתעללות. אותו שוטר, כך נטען, הטיח את ראשו של מ.ד. בדלת המעלית. "עזיז הוביל את העצור למעלית, הכלבנית החזיקה את הדלת של המעלית עם הכלב, ובכניסה למעלית עזיז דפק את הראש של העצור בדלת המעלית", העיד השוטר מ'.

מהעדויות עולה כי איש מהשוטרים שהיו בתחנה והיו עדים למעשה לא העירו לשוטרים שנקטו באלימות ולא עצרו את רצף האירועים. הסבר לכך, ניתן למצוא בשתי עדויות של שני שוטרים שונים, שסיפרו על הקושי להעיד נגד חבריהם. כך למשל עדותו של פ', שוטר צעיר אחר, שהעיד נגד רס"ר ג'ון דאו, שוטר שהואשם אף הוא בתקיפת אותו עצור - תקיפה שהסתיימה רק כשהעצור בכה.

"המילים לא יוצאות לי", סיפר פ', שנחקר בתחילה באזהרה, אולם לא הואשם בסופו של דבר. "אני לא אוכל להסתכל בעיניים של השוטר אם אני אגיד את זה. האמת היא שהוא כן נתן לו כאפה לפנים... זאת הפעם הראשונה שראיתי אותו ככה". פ' גם העיד כי ראה את אחד הקטינים שהוכנס לחדר עם הכלב לאחר המקרה וכי "הוא חזר עם דמעות בעיניים ומבוהל".

שוטרים נאשמים בהפחדת קטינים פלסטינים במזרח ירושלים עם כלבת תקיפה. פברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
רגע המעצר כפי שתועד במצלמת אבטחה במזרח ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
"אני חושש שכשיפורסם שאני דיווחתי יתנכלו לי ולא ירצו לעבוד איתי"

גם עדותו של מ', מי שפתח את קשר השתיקה, סיפרה על קושי דומה. "אני חושש מאוד מהתדמית שלי לאחר האירוע הזה, וכאשר יפורסם שאני דיווחתי, יצא לי שם של מלשן. אני חושש שיתנכלו לי ולא ירצו לעבוד איתי ולמרות כל החשש הזה אני עדיין רואה חשיבות גדולה בדיווח הזה. אני מבקש להימנע מעימות עם השוטרים שמעורבים בתקרית כי זה לא נוח לי", אמר בחקירתו במח"ש.

את הסיבות למקרה ניתן למצוא אולי גם בחוסר הבנה של השוטרים הנאשמים את חומרת מעשיהם, ואת הקלות שבהם הם הסתירו אותם. כזה הוא המקרה של רס"ר דאו - שוטר בתחנת שלם, תושב כפר רמה בן 27. דאו נחקר לאחר המקרה בחשד לתקיפה בנסיבות מחמירות בצוותא ושיבוש מהלכי משפט, אך בסופו של דבר, כמו שני השוטרים האחרים שמופיעים בכתב האישום, הוא הואשם בעבירות אחרות. למעשה דאו הוא הנאשם שקושר בין שני האירועים, כשנחקר גם בחשד לתקיפה אלימה באירוע הראשון וגם בהסתרת המידע על התקיפה באמצעות הכלב.

בחקירתו הראשונה מסר תיאור חלקי של המעשים, אולם בחקירה שנערכה יום לאחר מכן, הוא הודה שתקף את העצור, אך סיפק הסבר מפתיע למעשיו. "נתתי לו מכה אחת על הכתף וסטירה, זה היה במטרה להרגיע אותו ועובדה שאחר כך הוא נרגע", סיפר.

חוקר: "למה היה צריך להרגיע אותו?".

דאו: "כי הוא קילל וצעק".

חוקר: "בגלל שעצור צועק ומקלל אתה מכה אותו?".

דאו: "זה לא היה למטרת כאפות".

שוטרים נאשמים בהפחדת קטינים פלסטינים במזרח ירושלים עם כלבת תקיפה. פברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
כלבת התקיפה שבה נעשה שימוש בתקרית/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

רק לאחר שעומת שוב ושוב עם עדויות של שוטרים אחרים שנכחו בתקרית ועם חוסר ההיגיון שבתשובותיו, הודה דאו בשפה רפה שלא נהג כהלכה. אולם למרות שהוזהר כי בידי מח"ש עדות מפורשת לגבי מה שקרה בחדר עם הכלבנית, סירב לאשר את פרטי המקרה ותמך בגרסתו של ואפי ביסאן, השוטר השלישי בכתב האישום המואשם כי עשה שימוש פסול בכלבת התקיפה. "לא הבנתי שהיה שם משהו לא בסדר. הוא נכנס, הכלבה נבחה ואז הוא סגר. כל יום קורה שמלא שוטרים נבהלים מהכלבה ואז צוחקים. זו כלבה מפחידה. תוקפת את כולם", העיד.

שוטרים נאשמים בהפחדת קטינים פלסטינים במזרח ירושלים עם כלבת תקיפה. פברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"פחדתי להירדם". חדר החקירות בתחנה במזרח העיר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
"החוקר אמר לי: 'מה שראית עד עכשיו זה שום דבר'; אחרי זה פחדתי להירדם"

רס"ר ואפי ביסאן, בן 29, משרת גם הוא בתחנת שלם, ונחקר בחשד לביצוע עבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות, איומים ושיבוש מהלכי משפט. גם הוא הואשם בסופו של דבר בעבירות חמורות פחות. לפי תיאור כתב האישום, ביסאן הכניס שני קטינים בזה אחר זה לחדר הסיור שבו שהתה צ' הכלבנית, ביחד עם כלבת התקיפה, כשהוא משתמש בכלבה כדי להפחיד אותם. בחדר נכח גם השוטר דאו, שלא דיווח על המקרה ואף הכחיש את קיומו. האפקט, לפי העדויות, היה דרמטי.

"הכלב ישב על הרצפה. החוקרת החזיקה אותו אבל חלש. החוקר אמר לכלב: 'תפוס אותו'", סיפר ד', קטין שנעצר בחשד לביצוע עבירה חמורה ושהיה הקורבן הראשון לשימוש בכלבת התקיפה, המאומנת בזיהוי עצורים. הכלבה עצמה הגיבה מיד לגירוי והחלה לנבוח ולנסות להסתער לעבר העצור המבועת. "השוטרת אמרה לו 'חלאס', אמרה שאני מסכן. הוא הוציא אותי משם ואמר לי 'מה שראית עד עכשיו זה שום דבר'... פחדתי ובכיתי, אחרי זה פחדתי להירדם", סיפר ד'.

פ', קטין נוסף שנעצר בתקרית החמורה, סיפר כי שמע את ד' צועק ובוכה: "אימא, אבא". "היו שם שוטרים שצחקו עליו", אמר בחקירתו. נ', אחד השוטרים המשרתים במרחב קדם, סיפר כי ביסאן הוליך לעברו את אחד הקטינים שנחשפו לכלב התקיפה ולעג לו. "הוא צחק ואמר שהעצור מפחד מכלבים. הוא אמר שהוא רעד מפחד". לפי העדויות השונות, האירוע לא הסתיים כאן, כשביסאן מכניס קטין נוסף לחדר. אלא שהפעם, העצור הצעיר כבר ידע מה מחכה לו בפנים. "הוא נאחז במשקוף הדלת ואמר שהוא מפחד ולא רצה להיכנס לחדר. החוקר דחף אותו פנימה", סיפר מ' בעדותו. "זה היה גועל נפש, התביישתי שאני לובש מדים".

"שמעתי את הצעקות של ד' (הקטין הראשון שהוכנס לחדר עם הכלבה, א"ס). הוא חזר בוכה ואמר לי שכלב התנפל עליו", סיפר ע', קטין אחר שנעצר בחשד ליידוי אבנים ושנכח בתחנה בעת התקרית. "אחרי חמש דקות בא אותו חוקר שתפס את ד', תפס אותי ואני ידעתי שהוא רוצה לקחת אותי לכלב. אמרתי לו שאני מפחד מכלבים. ואז הוא לקח אותי, החזיק אותי ביד ופתח את הדלת של החדר השני. ישבה שם אישה שצבע השיער שלה היה אדום (הכלבנית, א"ס). לא יודע מה החוקר אמר לה, היא הוציאה את הכלב לחדר הראשון (חדר הסיור מחולק לשני חלקים, פנימי וחיצוני, א"ס). הכלב איים עליי, רצה להתנפל. אני צעקתי. אמרתי שוב שאני מפחד מכלבים ואז החוקר סגר את הדלת, פתח שוב ואז העביר אותי לשוטר אחר". בהמשך. סיפר ע', איים עליו ביסאן "שיקח אותו עוד פעם לכלב".

הכלבנית הכחישה בתחילה את דבר התקיפה - אך חזרה בה בחקירה

אולם את העדות המשמעותית והמכריעה שנגעה למעשיו של ביסאן סיפקה צ', הכלבנית. בתחילת חקירתה במח"ש, אליה הובאה כחשודה בתקיפה, סירבה צ' לספר את כל האמת על מה שקרה בחדר החקירות. היא הכחישה שכלבת התקיפה שלה, אוגי, שימשה באופן כלשהו ככלי תקיפה נגד אחד העצורים. "היה שם חוקר שנכנס עם העצור, הכלבה נבחה והם יצאו החוצה", סיפרה. אולם לאט לאט, בתשובות לקוניות, היא החלה לשפוך אור על המקרה.

חוקר: "מה הכלבה עשתה כשנכנס העצור?".

צ': "נבחה. השתוללה. הם היו על אזרחי והיא מזהה עצור באמצעות האזיקים".

חוקר: "שיתפת פעולה עם הדבר הזה?".

צ': "לא. הכלב שלי זה לא קרקס".

חוקר: "אז למה נתת לזה יד?".

צ': "לא נתתי לזה יד. אני בכוונה יושבת בחדר צדדי כדי שלא יהיו מצבים כאלה שמישהו יבהל מהכלב".

שוטרים נאשמים בהפחדת קטינים פלסטינים במזרח ירושלים עם כלבת תקיפה. פברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
כלבת התקיפה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

אחרי שהחוקר יצא עם העצור מהחדר, סיפרה צ', היא התעשתה והטיחה בו: "מה זה היה", ובהמשך אמרה כי העצור "מסכן" והוסיפה: לא הבנו את הסיטואציה". לחוקר מח"ש אמרה כי בפעם הבאה שיקרה אירוע כזה היא תעיר לשוטרים. "הכלב שלי זה לא כלי להפחדת עצורים", סיפרה. "לא הרגשתי נעים שהוא בכה בגלל שהכלבה נבחה".

חוקר: "עשית טוב שסיפרת על העצורים האלה".

צ': "אין לי מה להסתיר ועל טיפשות של אנשים אחרים אני לא מתכוונת לשלם. העבודה יותר חשובה לי מזה".

מפקד יחידת הכלבנים: "אם המטרה הייתה הפחדה זה לא תקין"

"בתור ערבי שמשרת במזרח ירושלים השנאה אלינו כפולה ומכופלת"

במח"ש נחקר גם מפקד יחידת הכלבנים, שוטר ותיק, שהסביר על ההבדל בין כלבי הרחה, המשמשים לגילוי אמצעי לחימה וסמים, וכלבי שיטור כמו אוגי, המשמשים להגנה על השוטרים, ובמקרה הצורך, גם לתקיפה. "אם המטרה הייתה להפחיד ילדים זה לא תקין. לא לזה נועד הכלב", העיד.

השוטר ביסאן עצמו הכחיש ומכחיש את המיוחס לו. "אין מצב שאני אעבור על החוק בשביל שום דבר שבעולם", הצהיר. הוא טען שנכנס בטעות עם העצור לחדר הסיור, שבו המתינה הכלבנית עם הכלבה שלה, וכי גם הוא נרתע מהכלבה ונבהל "כי הכלב ממש התרומם ונבח. ישר סגרתי את הדלת".

ביסאן הכחיש שגם את הקטין השני שנעצר הכניס לחדר. "גם אני מפחד מכלבים", סיפר בהמשך. בעדותו במח"ש הרחיב וסיפר על הקשיים שלו, בתור שוטר ערבי המועסק בתחנה שמטפלת בעיקר בערביי מזרח ירושלים, ובציבור הערבי בכלל. "לפני שלושה או ארבעה חודשים עצרתי את אח שלו (של העצור שהכניס לחדר עם הכלב, א"ס), ועכשיו אני לא כזה אהוד במזרח ירושלים", סיפר בעדותו. "בתור ערבי שמשרת במזרח ירושלים השנאה כפולה ומכופלת, רואים בנו בוגדים".

בסופו של דבר החלו העדויות להגיע למח"ש, שהרכיבה בסופו של דבר כתב אישום יוצא דופן נגד שלושה שוטרים: עזיז אבראהים, ואפי ביסאן וג'ון דאו. סנגוריהם מכחישים את המיוחס לשלושה, אולם לפחות לפי כתב האישום, התקרית החמורה מלמדת כיצד, באמצעות שתיקה והעלמת עין, מסוגלים לאפשר ביצוע מעשים חמורים, דווקא במתחם המשרת את אוכפי החוק. כפי שסיכם מ': "תמיד מדברים על זה שהמשטרה בירושלים היא משטרה עם חוקים משלה".

המשטרה: נערך שימוע לשקילת המשך שירות הנאשמים

ממשטרת ישראל נמסר: "עם הפתיחה בחקירה וקבלת החומרים בעניינם, הוצאו השוטרים לחופשה כפויה. לאחרונה נערך לשוטרים שימוע לשקילת המשך שירותם במשטרה ולגיבוש מסקנות בהתאם".

מעו"ד מיכאל כרמל, המייצג את השוטרים דאו ואבראהים, נמסר: "מרשיי מכחישים מכל וכל את המיוחס להם. מדובר בשוטרים מצטיינים משכמם ומעלה. לאחר עיון בחומר החקירה אני משוכנע שבית משפט יעשה עמם צדק ויזכה אותם".

מעו"ד איציק כהן, המייצג את השוטר ביסאן, נמסר: "מרשי מכחיש מכל וכל את המיוחס לו בכתב האישום, כפי שעשה גם בעת חקירתו במח"ש. מדובר בשוטר הגון וישר אשר יוכיח בבית המשפט כי האישומים המיוחסים לו מופרכים ונטולי היגיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully