וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחץ של ישראל: נשיא פולין אישר את "חוק השואה"

6.2.2018 / 15:07

הנשיא אמר כי יאשר את החוק השנוי במחלוקת שעבר בפרלמנט וגרם למשבר עם ישראל. הוא הוסיף כי יבקש הבהרות מבית המשפט החוקתי, אך אלו צפויות אחרי כניסת החוק לתוקף. משרד החוץ: מקווים שיוכנסו תיקונים לחוק

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר היום (שלישי) כי הוא יחתום על החוק האוסר להאשים את המדינה או את אזרחיה באחריות לפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה. בהצהרה מיוחדת שמסר בשידור חי בטלוויזיה, הוא הוסיף כי יפנה לבית המשפט החוקתי כדי לבקש הבהרות, אך זה צפוי לקרות אחרי שהחוק ייכנס לתוקף.

החוק, שעורר זעם בישראל, יטיל עונשי מאסר של עד שלוש שנים על מי שישתמש במונח "מחנות השמדה פולניים" ועל מי שירמוז "בניגוד לעובדות" על שיתוף פעולה של האומה או המדינה הפולנית עם פשעיה של גרמניה הנאצית.

לדברי דודה, "החוק יגן על כבודה של פולין ועל האמת ההיסטורית כך שלא נספוג עלבונות כאומה וכמדינה". הוא ציין, עם זאת, כי החוק לוקח בחשבון את הרגישות בנושא עבור אלו שזיכרון השואה חשוב במיוחד עבורם. החוק מחריג את האומנות ואת המחקר המדעי.

ממשרד החוץ נמסרה הודעה מאופקת יחסית, ולפיה ירושלים תמשיך לפעול מול הרשויות בפולין ותביע בפניה את הסתייגויותיה מהחוק. עוד נמסר כי ישראל מקווה שיוכנסו תיקונים לחוק עד להכרעת בית המשפט החוקתי וכי "לישראל ולפולין אחריות משותפת לחקור ולשמר את ההיסטוריה של השואה".

לקריאה נוספת בנושא
פולין הגיבה להצהרת בנט: לא יהיה שום ביקור שלו במדינה
נשיא פולין: "אנו מודעים למחויבות שלנו להנצחת השואה"
שגרירת ישראל בפולין: "אני סופגת מסרים אנטישמיים בעקבות החוק"

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, 6 בפברואר 2018. רויטרס
מתייצב לצד הממשלה. הנשיא דודה, היום/רויטרס

הממשלה הלאומנית בראשות מפלגת "חוק וצדק" טוענת כי החוק הכרחי כדי להגן על שמה של פולין, אך ישראל טוענת כי החוק ימנע לדון בתפקיד שהיו לחלק מאזרחי המדינה במהלך השואה.

מאז תחילת המשבר הדיפלומטי, נרשמה עלייה בהתבטאויות האנטישמיות בכלי התקשורת בפולין. השגרירה אנה אזרי אמרה ביום שישי כי אנו "תחת מתקפה אנטישמית".

לדודה היו שלושה שבועות מרגע העברת החוק בשני בתי הפרלמנט כדי לקבל הכרעה בנושא. על אף שראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת פולין מתאוש מורוביצקי סיכמו על תיאום בנושא, החוק קודם וזכה לאישור בפרלמנט.

כחלק מהחרפת המשבר, הודיעה אתמול ורשה כי היא דוחה את ביקורו של שר החינוך נפתלי בנט, אחרי שזה האשים ישירות את אזרחי המדינה באחריות לרצח יהודים. "לכבוד הוא לי, ביקורי בוטל כי הזכרתי את פשעי אנשיה", אמר בנט בעקבות ההודעה.

(עדכון ראשון: 10:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully