וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים יחד בדאעש: "ישראל תקפה יותר מ-100 פעמים במצרים בתוך שנתיים"

3.2.2018 / 15:59

בניו יורק טיימס דווח על שיתוף פעולה חסר תקדים בין קהיר לירושלים, שבמסגרתו מאפשר א-סיסי לחיל האוויר לתקוף את שלוחת "המדינה האסלאמית" בסיני על בסיס שבועי. זאת אחרי שלא הצליח לעצור את התפשטות הארגון הקיצוני

אתר רשמי

כלי טיס ישראליים תקפו בשנתיים האחרונות יותר ממאה פעמים בשטח מצרים, במטרה לסייע למשטרו של עבד אל-פאתח א-סיסי - כך דיווח היום (שבת) הניו יורק טיימס. לפי הדיווח, זהו חלק משיתוף פעולה חסר תקדים בין שתי האויבות לשעבר, שפועלות נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בצפון חצי האי סיני.

לפי הדיווח, הסיוע הישראלי למצרים החל אחרי הפלת המטוס הרוסי בדרום סיני באוקטובר 2015, שהיה השיא במתקפות של דאעש בחצי האי. מאות חיילים ושוטרים נהרגו לפני כן, ולוחמי הארגון הצליחו אף להשתלט לזמן קצר על עיירה באזור. התקיפות, כך דווח, אירעו לעתים בקצב של יותר מפעם אחת בשבוע, כולן באישורו של א-סיסי.

הדיווח מתבסס על שבעה גורמים אמריקניים ובריטיים בעבר ובהווה שהיו מעורבים בנעשה באזור. הם שמרו על עילום שם בשל רגישות הנושא. בירושלים ובקהיר סירבו להתייחס לכך.

עוד בנושא:
דאעש בסיני הכריז מלחמה על חמאס: "אל תיכנעו להם לעולם"
משנה כיוון: כדי להכריע את דאעש - מצרים מתקרבת לחמאס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישראל חיסלה בכירים בארגון. פיצוץ במתקפה של דאעש בסיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

זאת לא הפעם הראשונה שבה מדווח על כך שישראל תוקפת מעבר לגבול. ב-2016 צוטט גורם בכיר ישראלי לשעבר בבלומברג, שאמר כי אירעו תקיפות רבות בסיני בשנים האחרונות באמצעות מל"טים. גם שלוחת דאעש בסיני, אחת הפעילות ביותר של הארגון, פרסמה פעמים רבות הודעות על תקיפות ישראליות נגד עמדותיה ואנשיה.

עם זאת, תיאור מצב העניינים שפורט על ידי אותם גורמים מעיד על קנה מידה רחב הרבה ביותר. לדברי הגורמים, בתקיפות השתתפו כלי טיס בלתי-מאוישים, מסוקי קרב ומטוסי קרב.

שברי המטוס הרוסי שהתרסק בסיני, נובמבר 2015. AP
הפיגוע שגרם לשינוי. שרידי המטוס הרוסי שהופל בסיני על ידי דאעש/AP

לפי הגורמים האמריקניים, בניסיון לטשטש את המעורבות של ישראל במערכה האווירית נגד דאעש במצרים, המל"טים אינם מסומנים ואילו מטוסי הקרב ומסוקי הקרב הסתירו את זהותם. חלקם אף טסו במסלולים מעגליים כדי ליצור את הרושם שהם יצאו מבסיסים בתוך מצרים.

הגורמים האמריקניים יחסו לתקיפות הישראליות גם את חיסולם של כמה מנהיגים בכירים בשורות דאעש בסיני, לצד תרעומת מסוימת על הצד המצרי - בירושלים טוענים כי קהיר לא עמדה בחלקה בהסכם, ולא שלחה כוחות קרקעיים לאחר התקיפות האוויריות, כפי הנדרש.

בנוסף לכך, בישראל טוענים כי על מצרים לפעול יותר נגד התעמולה האנטי-ישראלית הנפוצה בכלי התקשורת הממלכתיים. בין היתר, קהיר הייתה זו שהעלתה בפני מועצת הביטחון של האו"ם את הצעת הגינוי נגד ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל, על אף שמאחורי הקלעים - לפי דיווח של הניו יורק טיימס בחודש שעבר - פעלה כדי להשקיט את הביקורת בכלי התקשורת מבית.

בנימין נתניהו נועד לראשונה בפומבי עם עבד אל-פתאח א-סיסי. אבי אוחיון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
שיתוף פעולה הדוק. נתניהו וא-סיסי בניו יורק/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון, לע"מ

למרות זאת, גם במישור הדיפלומטי חל שינוי לאחרונה, לאחר שא-סיסי וראש הממשלה בנימין נתניהו נועדו לראשונה בגלוי, כשנפגשו בספטמבר בניו יורק לפני העצרת הכללית של האו"ם. נשיא מצרים, לשעבר מפקד הצבא, הוא חלק מאליטת הגנרלים שהידקה את יחסיה עם בכירי צה"ל מאז הסכם השלום ב-1979.

עלייתו לשלטון בהפיכה צבאית הייתה בשורה משמחת עבור ישראל, שחששה מהשלכות שלטונו של מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים", שניצח בבחירות ב-2012. מורסי סולק ונכלא, ולפי הניו יורק טיימס, ישראל לחצה על ארצות הברית - אז תחת ממשלו של ברק אובמה - להכיר במשטר הצבאי החדש.

לוחמי דאעש בתצוגת תכלית בחצי האי סיני שבמצרים, ינואר 2017. AP
לוחמי דאעש בסיני/AP

היחסים בין אובמה לא-סיסי היו מתוחים בשל הדיכוי האלים של מתנגדי המשטר ותומכי "האחים המוסלמים", אך אלו לא הפריעו לירושלים ולקהיר להתקרב. במקביל, ארגון הג'יהאד המרכזי בסיני - אנסאר בית אל-מקדס - החל להפנות את מרצו לפגיעה בשלטון הצבאי החילוני ולא רק בישראל.

באוגוסט 2013, כמה שבועות לאחר עליית א-סיסי לשלטון, נהרגו חמישה פעילי טרור בשני פיצוצים מסתוריים בצפון סיני, בסמוך לגבול עם ישראל. בסוכנות הידיעות אי-פי צוטטו גורמים מצריים שאמרו כי מל"טים ישראליים שיגרו טילים לעברם, בשל אזהרה מקהיר מפני מתקפה אפשרית מעבר לגבול על שדה התעופה באילת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully