וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות ה-FBI: פורסם המזכר שמעיד על "הטיה" נגד טראמפ בחקירה

2.2.2018 / 23:49

הנשיא אפשר את פרסום המסמך שחיברו רפובליקנים בבית הנבחרים, שלפיו ה-FBI ומשרד המשפטים האזינו ליועץ בקמפיין על בסיס מידע ממקור מפוקפק עם קשרים לדמוקרטים, שאותם לא חשפו בבית המשפט. טראמפ: "חרפה". דמוקרטים ורפובליקנים שהתנגדו לפרסום מזהירים: זה משחק לידי פוטין

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

חברי קונגרס רפובליקנים פרסמו אתמול (שישי) מזכר שנוי במחלוקת, שבו נטען כי משרד המשפטים והבולשת הפדרלית (FBI) היו מוטים נגד הנשיא דונלד טראמפ במהלך חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות. המסמך שוחרר אחרי אישור טראמפ וחרף התנגדות ה-FBI, בצעד שמחריף את המשבר בין הבית הלבן לבין רשויות אכיפת החוק. זאת על אף שמרבית הפרטים במזכר כבר הועלו בחודשים האחרונים על ידי הרפובליקנים בוועדת המודיעין בבית הנבחרים.

המזכר מכיל ארבעה עמודים ומידע שאותם כינה טראמפ "חרפה". לדבריו, "הרבה אנשים צריכים להתבייש". מהמזכר עולה כי ה-FBI הסתיר כי למקור ששימש את הבולשת להצדיק האזנת סתר לקרטר פייג', יועץ לשעבר של טראמפ, היה קשר למפלגה הדמוקרטית. עוד נטען במזכר, שגובש בראשות יו"ר הוועדה דווין נונס הרפובליקני, כי גורמים בכירים במשרד המשפטים אישרו את המעקב השנוי במחלוקת, על בסיס המידע שהעביר אותו מקור - המרגל הבריטי לשעבר כריסטופר סטיל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך נאום מצב האומה, ינואר 2018. רויטרס
"הרבה אנשים צריכים להתבייש". טראמפ/רויטרס

לפי המזכר, מסמך שחיבר סטיל על הקשרים לכאורה בין טראמפ לרוסיה ומומן בחלקו על יד הדמוקרטים, היה "חלק מהותי" בבקשות שהוגשו לבית משפט מיוחד כדי שזה יאפשר להאזין לפייג' באמצעים אלקטרוניים סודיים. המעקב החל באוקטובר 2016 ואותם גורמים בכירים, שחתמו על הבקשה להמשך ההאזנה שוב ושוב, לא ציינו את הקשרים של סטיל עם הדמוקרטים. המרגל הבריטי לשעבר הואשם בכך שהיה "נחוש למנוע מטראמפ להיבחר לנשיא".

"סטיל, שהיה בעברו מודיע של ה-FBI, חיבר את הדוח עבור המפלגה הדמוקרטית והקמפיין של הילרי קלינטון תמורת 160 אלף דולר", נכתב במזכר. "הוא נשכר לתפקיד כדי למצוא מידע משמיץ על טראמפ ועל קשריו לרוסיה". במזכר נכתב כי סגן ראש ה-FBI הפורש אנדרו מקייב העיד בפני הוועדה בחודש דצמבר האחרון כי ללא המסמך של סטיל לא היו להם די ראיות כדי לקבל מבית המשפט אישור להאזין לפייג'.

נונס אמר לאחר פרסום המזכר כי "הוועדה גילתה הפרות חמורות של אמון הציבור". לדבריו, "לעם האמריקני יש זכות לדעת מתי גורמים במוסדות בכירים משתמשים לרעה בסמכותם למטרות פוליטיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ראש האף בי איי הזמני אנדרו מקייב מדבר בפניי הסנאט במהלך שימוע על חקירת קשרי הקמפיין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרוסיה, וושינגטון, 11 במאי 2017. רויטרס
מקייב/רויטרס

פרסומו של המזכר התאפשר אחרי שהנשיא הסיר שלשום את סיווגו ולא צנזר בו שום פרט מידע. זאת על אף שה-FBI וחברי קונגרס דמוקרטים - וגם רפובליקנים - הזהירו מפני פגיעה בחקירה של התובע המיוחד רוברט מולר - הבוחן את הקשר בין קמפיין טראמפ למוסקבה וכן אם הנשיא שיבש את החקירה - ובביטחון הלאומי של ארצות הברית. הדמוקרטים אמרו כי המזכר מגמתי ומשמיט פרטים חשובים, וציינו כי מזכר שחיברו דמוקרטים בוועדת המודיעין בבית הנבחרים לא הותר לפרסום.

חקירת המעורבות הרוסית הועברה לידיו של מולר, ראש ה-FBI לשעבר, במאי אשתקד, אחרי שטראמפ הדיח את ראש ה-FBI דאז ג'יימס קומי. החקירה הוצאה מידי משרד המשפטים אחרי שהתובע הכללי, ג'ף סשנז, פסל את עצמו מהחקירה בשל שיחות שקיים עם שגריר רוסיה בוושינגטון במהלך קמפיין הבחירות, שאותן לא חשף קודם למינויו. סגנו, רוד רוזנשטיין, מינה את מולר כדי למנוע את שיבוש החקירה.

אמש האשים טראמפ את ה-FBI ואת משרד המשפטים בהפיכתה של חקירת קשרי אנשי קמפיין הבחירות שלו עם רוסיה ב-2016 לפוליטית. "בכירי ה-FBI ומשרד המשפטים עשו זאת למען הדמוקרטים ונגד הרפובליקנים" כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. הוא הוסיף כי זה "מעשה שלא ניתן היה להעלות על הדעת עד לפני זמן קצר".

קרטר פייג', המקורב לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, דצמבר 2016. רויטרס
פייג'/רויטרס

עתה, חוששים הדמוקרטים ומתנגדי טראמפ הרפובליקנים כי המזכר השנוי במחלוקת ישמש תירוץ להדחת רוזנשטיין - ואפילו מולר. מהלך שכזה מצד הנשיא יגדיש עוד יותר את הפרשה, שמעיבה על ממשלו של טראמפ מאז תחילת כהונתו.

אחרי פרסום המזכר, הוא סירב לומר שיש לו ביטחון בסגן התובע הכללי או אם הוא מתכוון לפטר אותו. "אתם כבר תראו", אמר לכתבים. כמה שעות לפני חתימתו על שחרור הדוח, תקף הנשיא בחריפות את ראשי רשויות אכיפת החוק - שאת חלקם מינה בעצמו - והאשים אותם בחקירה על רקע פוליטי, לטובת הדמוקרטים.

התובע הכללי, שבעצמו כמעט פוטר על ידי טראמפ, אמר כי הוא מתכנן להעביר את הטענות נגד משרד המשפטים ונגד ה-FBI שעלו במזכר לחקירת המפקח הכללי במשרד המשפטים.

ה-FBI הזהיר בהודעה פומבית חריגה ביום חמישי מכך שהמזכר משמיט מידע חשוב. עם זאת, גורם בבית הלבן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי טראמפ נשען רבות על ראש הסגל, ג'ון קלי, ועל היועץ המשפטי, דון מקגן, בהחלטתו לאשר את פרסום המזכר למרות התנגדות ה-FBI.

(עדכון ראשון: 19:12, 02.02)

מקיין: "עושים לפוטין את העבודה"

לפי הדמוקרטים, המזכר מכיל מידע חלקי בלבד. "זהו תקדים נורא שיגרום נזק ארוך-טווח לקהילת המודיעין ולרשויות אכיפת החוק שלנו", מסרו הדמוקרטים בוועדת המודיעין בבית הנבחרים. הם אמרו כי הוועדה תאשר בכל זאת את פרסום המזכר הנגדי שהם חיברו, בהצבעה הצפויה להתקיים ביום שני.

אל הדמוקרטים הצטרפו גם כמה רפובליקנים, בהם הסנאטור הבכיר ג'ון מקיין. "אם נמשיך לפגוע בשלטון החוק שלנו, אנחנו עושים את העבודה לפוטין", אמר בהתייחסו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

המזכר בעייתי יותר מאחר שכל המסמך העוסק בבקשת משרד המשפטים להאזין לפייג' נותר מסווג ביותר. המזכר מתמקד בבקשה שהוגשה לבית המשפט באוקטובר 2016, אך הוא משמיט את העובדה שפייג' הדליק נורות אדומות ב-FBI עוד קודם לכן, כשהוא נפגש עם גורמים רוסיים בניו יורק ב-2013. הם היו קציני מודיעין, ועל אף שאין עדות לכך שפייג' ידע על זהותם, המפגש עורר חשד בבולשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully