וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק תמימי: שישה קטינים פלסטינים נעצרו עד לתום משפטם

5.2.2018 / 9:28

מנתונים שמסר צה"ל לבקשת וואלה! NEWS עולה כי 6 קטינים פלסטינים שנאשמו בהסתה ובעבירות נוספות נעצרו עד תום ההליכים מאז אוקטובר 2015. מתוך 9 קטינים שהואשמו בעבירת ההסתה לבדה נעצרו רק שניים, דבר המעיד על העדר הצדקה למעצר ממושך

עריכה: יאיר דניאל

שישה קטינים פלסטינים שהואשמו בעבירת הסתה ובעבירות נוספות, בדומה למקרה של עהד תמימי, נעצרו עד תום ההליכים בשנתיים האחרונות - כך עולה מנתונים שסיפק צה"ל לבקשת וואלה! NEWS. מהנתונים עולה כי בסך הכול הואשמו 17 קטינים פלסטינים בעבירת ההסתה באותה תקופה, וכי בדרך כלל, שוחררו קטינים שהואשמו בעבירה זו לבדה.

בצה"ל טוענים כי המקרה של תמימי אינו חריג. מאז אוקטובר 2015 הוגשו מאות בודדות של כתבי אישום בגין הסתה. מהם, 17 כתבי אישום עסקו בקטינים. כתבי האישום אלו מתחלקים לשתי קבוצות - שמונה מהם מתייחסים לקטינים שנאשמו בהסתה ובעבירות נוספות, ותשעה נוגעים לקטינים שנאשמו בגין עבירת הסתה בלבד. המקרה של תמימי רלוונטי לקבוצה הראשונה, משום שהואשמה בשורת עבירות המתייחסות לכמה תקריות נפרדות: איום על חייל, תקיפת חייל בנסיבות מחמירות, הסתה וכן יידוי אבנים.

עהד תמימי מובאת לדיון הארכת מעצר בכלא עפר, 15 בינואר 2018. רויטרס
תמימי בבית הדין הצבאי במחנה עופר, בחודש שעבר/רויטרס

על פי הנתונים שנמסרו על ידי צה"ל, בשישה מתוך שמונת המקרים בקבוצה הראשונה - אלו שדומים לתמימי - נעצרו קטינים עד תום ההליכים נגדם. בקבוצה השנייה, זו שעוסקת בקטינים שהואשמו בעבירת הסתה בלבד נעצרו רק שניים מתוך תשעה - דבר המעיד על כך שעבירת ההסתה לבדה לא מספיקה בדרך כלל, כדי להצדיק מעצר ממושך שכזה. בצה"ל ציינו את חומרתה של עבירת ההסתה, הכוללת לעתים קריאה לביצוע פעולה קונקרטית בזמן אמת, ולא רק קריאה תיאורטית לנקמה.

עוד באותו נושא

"סלחנות לא הועילה": מעצרה של עהד תמימי הוארך עד תום ההליכים

לכתבה המלאה

בית הדין דחה את טענות פרקליטת תמימי: "לא מחאה לגיטמית"

עו"ד גבי לסקי, פרקליטתה של תמימי, ביקרה את הטענות המצדיקות את מעצרה ותהתה על הרלוונטיות של עבירת ההסתה. ההחלטה לעצור עד תמימי עד תום ההליכים, שניתנה על ידי השופט הצבאי רב-סרן חיים בלילטי לפני כשבועיים, דחתה טענות אלו. "ההגנה ביקשה לשוות למעשי ההסתה המיוחסות לנאשמת נופך של מחאה לגיטימית, משל הייתה מחאה בדבר יוקר המחיה", כתב השופט בלילטי.

כוחות ישראלים בעימותים עם פלסטינים בג'נין, 18 בינואר 2018. רויטרס
צעירים מיידים אבנים אל עבר כוח צה"ל בג'נין, בחודש שעבר/רויטרס

"אמירות כגון: 'הכוח שלנו באבן שלנו', 'הם צריכים לשאת באחריות לכל תגובה... אם זה פיגועי דקירה או פיגועי התאבדות או זריקת אבנים. כולם צריכים לעשות משהו', אינן טעונות פרשנות ואינן משתמעות לשני פנים. מדובר בקריאות לביצוע הפגנות אלימות תוך יידוי אבנים ואף גרוע מכך - ביצוע פיגועים". השופט אף טען כי העובדה שתמימי לא נעצרה עד כה לא מעידה על "ניצול הזדמנות" של צה"ל, אלא דווקא על "סלחנות" שננקטה בנוגע לתקריות קודמות שבה תמימי הייתה מעורבת.

תיק תמימי החל בפרסום סרטון בו נראית הנערה בת 17 תוקפת חייל צה"ל, שמתאפק ואינו מגיב לפרובוקציה האלימה. משפחת תמימי טענה כי האירוע בוצע על רקע פגיעה במוחמד תמימי, בן דודה של עהד. תמימי ובני משפחה נוספים נעצרו לאחר התקרית ויוחסו להם גם עבירות שבוצעו בעבר.

משפחת תמימי פועלת רבות נגד מדיניות ישראל ביהודה ושומרון, בין היתר בתחום ההסברה, ברשתות החברתיות ובמחאות בשטח, כמו זו שפורסמה לאחרונה. התיק עצמו מעורר עניין ציבורי, פוליטי ובינלאומי רב ומסוקר בהרחבה על ידי כלי תקשורת זרים. על רקע התקרית נשמעה ביקורת על הצורך במעצרה של תמימי, משיקולים הסברתיים ועקרוניים. מבקריה של ההחלטה טענו כי מעצרה של תמימי ישרת את התעמולה נגד ישראל, וייתן הד לטענותיה במסגרת הפרובוקציה שביצעה.

מעו"ד לסקי נמסר: "החזקת קטינים במעצר עד תום הליכים אמורה להיות דבר חריג ובטח כאשר מדובר בעבירות הקשורות למילים, קשות ככל שיהיו. המספר הרב של קטינים הנשלחים למעצר עד תום ההליכים על ידי בתי המשפט הצבאיים הוא מופרז וחריג בכל קנה מידה, במיוחד כאשר בודקים את היחס של בתי המשפט לנוער בישראל כלפי אותם עבירות שבוצעו על ידי קטינים ישראלים, שם באמת המעצר הוא החריג ולא הנורמה כפי שזה במערכת הצבאית".

מדובר צה"ל נמסר: "החלטת בית המשפט בעניין מעצרה של תמימי התקבלה בהתאם לפסיקת הנוהגת ולאור מכלול העבירות המיוחסות לה, שעיקרן תקיפת כוחות הבטחון ומעשי אלימות ממשיים נוספים. נבהיר כי מאז אוקטובר 2015, הוגשו לבתי המשפט הצבאיים ביהודה ושומרון 17 כתבי אישום נגד קטינים בהם יוחסה עבירה של הסתה. בשישה מתוך שמונה מקרים שבהם יוחסה לקטינים הסתה לצד עבירות נוספות ( כפי שנעשה בעניינה של תמימי), נעצרו הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים בעניינם. בשניים מתוך תשעה מקרים שבהם יוחסו לקטינים עבירות הסתה בלבד, נעצרו הנאשמים עד תום ההליכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully