וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הסערה: ישראל ביקשה לדחות ביקור של בכיר ביטחוני מפולין

1.2.2018 / 21:30

ראש המל"ל הפולני אמור היה להגיע לארץ בתחילת השבוע הבא למטרת דיונים אסטרטגיים עם מקביליו בישראל, אך המדינה ביקשה לדחות את ביקורו. אתמול אישר הסנאט בפולין את החוק הקובע כי אין להאשים את העם הפולני בפשעי הנאצים על אדמתו. ראש ממשלת פולין: "מבין ללבה של ישראל"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

ישראל ביקשה לדחות את ביקורו המתוכנן בישראל של ראש המועצה לביטחון לאומי של פולין, על רקע סערת החוק הפולני, שאושר הלילה (חמישי) בסנאט במדינה. על פי החוק, ייאסר להטיל על העם הפולני את האחריות לפשעי גרמניה הנאצית על אדמתה במהלך מלחמת העולם השנייה.

פאבל סולוש היה אמור להגיע לארץ ביום ראשון לשלושה ימי דיונים אסטרטגיים עם מקביליו הישראלים. לדברי גורמים מדיניים, מדובר בביקור שתואם זמן רב מראש למטרת הידוק השיח והקשרים בין המדינות, ואין לו כל קשר לחוק שעבר אתמול בסנאט הפולני. ישראל ופולין דנות בחודשים האחרונים בעסקאות נשק מתקדם המוערכות במיליארדי שקלים, הכוללות מיירטי כיפת ברזל ולווייני ריגול.

עוד בוואלה! NEWS:
מסעו של השליח המיוחד של טראמפ להציל את מה שנשאר מתהליך השלום
רודן אריתריאה תוקף את ישראל: "לפליטים מגיע יותר מ-3,500 דולר"
נדחה פרסום "הרשימה השחורה" של חברות הפועלות בהתנחלויות

אושוויץ. רויטרס
החוק ימנע האשמת הפולנים בזוועות השואה. מחנה הריכוז אושוויץ שבפולין/רויטרס

החוק, שעורר משבר בין ישראל לפולין, אושר בסנאט ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים. כעת יועבר החוק לאישורו של הנשיא אנדז'יי דודה, התומך בו, אך אמר גם כי יקבל החלטה כשייראה את הנוסח הסופי.

הערב אמר ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי כי ארצו "לעולם לא תגביל את חופש הביטוי בנוגע לשואה", והוסיף כי הוא "מבין ללבה של ישראל".

מאז שהחוק עבר בבית התחתון של הפרלמנט ביום שישי, החל משבר דיפלומטי בין ישראל לפולין. בירושלים דרשו מוורשה לעצור את קידום החוק ולשנותו וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם עמיתו הפולני מתאוש מורוביצקי לתאם עמדות. ואולם, הסנאט העלה את החוק להצבעה בכל זאת ובתגובה קרא שר התחבורה ישראל כץ לנתניהו להורות מיידית על החזרת השגרירה בפולין להתייעצויות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מצעד של אנשי ימין קיצוני ולאומנים בוורשה, לציון יום העצמאות של פולין, 11 בנובמבר 2017. רויטרס
עצרת מפלגות ימין קיצוני בוורשה, בחודש נובמבר/רויטרס

כץ אמר כי "החוק שחוקקו הפולנים הוא חמור ומהווה הסרת אחריות והתכחשות לחלקה של פולין בשואת ביהודים. במאזן בין השיקול המדיני לשיקול המוסרי חייבת להיות הכרעה ברורה - הנצחת זכרם של קורבנות השואה על פני כל שיקול אחר".

מחלקת המדינה של ארצות הברית הזהירה כי החוק עלול "לפגוע בחופש הביטוי האקדמי, וכי עלינו להיזהר שלא למנוע דיון ופרשנות על אירועי השואה". עוד נמסר כי "אנו מאמינים בשיח חופשי, ומודאגים מההשפעה של החוק על יחסיה האסטרטגיים של פולין. אנו קוראים לפולין לשקול מחדש את החקיקה בנושא".

פולין מכחישה כי מטרת החוק היא להגביל את חופש הביטוי או את הדיון סביב השואה, אלא להגן על שמה של המדינה. בוורשה מתנגדים למונחים כמו "מחנות השמדה פולניים", הרומזים על כך שלמדינה או לאומה הפולנית הייתה אחריות על קיומם של מחנות שהפעילו הנאצים בשטחה בזמן מלחמת העולם השנייה. שלושה מיליון יהודים נרצחו בפולין בזמן המלחמה, לצד מיליוני פולנים נוספים.

(עדכון ראשון: 20:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully