וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרדה לא קדושה: ההיסטוריה רק ממחישה את אפליית הנשים בכותל

פרופ' דורון בר

1.2.2018 / 14:28

סגן נשיא ארה"ב מבקר בכותל המערבי, ועיתונאיות נאלצות לעמוד מעבר להפרדה על קצות האצבעות, בעוד רגע שממחיש את השתלטות הממסד הדתי על המקומות הקדושים, שעד לא מזמן השתטחו והתפללו בהם יחד - אב ובתו, אם ובנה - בלי תכתיבים שמפלים את מקומו של חצי מהציבור

לאחרונה נוכחנו שוב לראות עד כמה מגוחכת ההפרדה בין נשים לגברים בכותל המערבי, כאשר עיתונאיות נאלצו לעמוד על כיסאות ועל קצות אצבעותיהן כדי לחזות בסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס מתפלל. אף אחד, כולל רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, לא יכול להסביר במה תורמת הפרדה בין המינים ומדוע היא חשובה.

לאחרונה עסקנו לא מעט בשאלת ההפרדה בין גברים לנשים ברחבת הכותל המערבי. ביטול מתווה הכותל והכשלת הפשרה שלפיה יוקצה אזור תפילה נפרד שבו יוכלו להתפלל שני המינים יחד, הבליטה מחדש את השאלה מדוע בכלל קיימת מחיצה בלב רחבת הכותל.

מייק פנס בביקור בכותל המערבי, 23 בינואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ההיסטוריה לא מצדיקה את ההפרדה בשמה. ביקור פנס בכותל המערבי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

המחיצה המפרידה בין המינים ברחבת הכותל הוצבה שם ביולי 1967, מספר שבועות לאחר סיום המלחמה. בתחילה היו אלו מחסומי משטרה זמניים, אך ככל שחלף הזמן, הפכה המחיצה לקבועה וגבוהה יותר. ברבות השנים התברר כי למחיצה זו הייתה השפעה הרסנית על מה שהתרחש בשאר המקומות הקדושים היהודיים במדינת ישראל שהיום הם מופרדים לחלוטין.

מבט היסטורי על מקומות קדושים יהודיים כמו קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון, קבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה או קבר רחל ליד בית לחם, מראה כי לא הייתה שם בשנים שלפני קום מדינת ישראל הפרדה בין המינים. גברים ונשים התפללו במקומות אלו יחדיו ושטחו את תחינותיהם שכם אל שכם. גם בשנים שלאחר קום מדינת ישראל לא הייתה הפרדה בין המינים ובמקומות כמו מערת אליהו בחיפה וקבר דוד בירושלים, נהגו עולי הרגל לקיים את מנהגיהם הדתיים יחדיו.

עולי המזרח, שהחלו לפקוד מקומות אלו בהמוניהם, נהגו לפקוד את המקומות הקדושים בצורה משפחתית, יחדיו וללא כל הפרדה. גם בסיום מלחמת ששת הימים, עם החזרה למקומות הקדושים שנותרו במהלך 19 השנים הקודמות מעבר לקווי האויב, לא נוצרה באף אחד מן המקומות הקדושים הפרדה בין גברים לנשים. במערת המכפלה בחברון, בקבר שמואל הנביא, בקבר שמעון הצדיק בירושלים או בקבר יוסף בשכם - לא הונחו מחיצות מפרידות וגברים ונשים יכלו להשתטח ללא כל הפרדה.

אפליה בשם הממסד הדתי

התקדים ההרסני להפרדה בין המינים במקומות הקדושים נוצר בכותל המערבי בשנת 1967. התירוץ של שר הדתות להפרדה זו, היה בין היתר כי גם בזמן קיומו של בית המקדש הייתה קיימת הפרדה כזו - טענה שלא עומדת במבחן ההיסטורי. בהתחלה, ובמהוסס החל הממסד הדתי להפריד אישה מאיש במקומות קדושים כמו מערת המכפלה וקבר רחל. מאוחר יותר, החל משנות התשעים, התפשטה מגפת ההפרדה לכלל המקומות הקדושים היהודיים והדוגמאות לכך הן רבות.

לפני מספר שנים הונחה מחיצה שמפרידה בין גברים לנשים בקבר דוד שבהר ציון; מחיצה דומה קיימת גם בקבר רבי מאיר בעל הנס ובקבר רבי שמעון בר יוחאי, שלא לדבר על רוב רובם של קברי הצדיקים שהתפתחו והתרבו בשנים האחרונות. בקבר יהונתן בן עוזיאל שבעמוקה, במערת חוני המעגל שבחצור הגלילית, בקבר הרבי מזוויל שבבית הקברות שיח' באדר ובעוד ועוד מקומות קדושים מפריד מכלול מכוער של מחיצות, מדרגות, שערים ושלטים בין גברים לבין נשים. אלו מן המתפללים שמעוניינים להתפלל יחדיו, אישה ובעלה, בן ואמו, בת ואב - אינם יכולים לעשות זאת בשום אופן. לא רק זאת, אלא שבכל המקומות הקדושים הללו השטח שמוקצה לנשים קטן הרבה יותר מזה שניתן לגברים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אווירת אנדרלמוסיה, מלווה בצווחות, שריקות והטרדות מצד נערות - בתפילת ראש חודש תמוז נשות הכותל 25 ביוני 2017. מיכל פתאל, מערכת וואלה! NEWS
המקום שמוקצה לנשים קטן משמעותית. נשות הכותל/מערכת וואלה! NEWS, מיכל פתאל

מציאות זו היא חסרת תקדים בהיסטוריה של המקומות הקדושים היהודיים והיא חלק מתופעה הולכת ומתרחבת של השתלטות חוגים קיצוניים על המקומות הקדושים והשלטתם של מנהגי הדרת נשים שלא היו קיימים אף פעם במקומות אלו. יש כאן גם השלטה של מנהגים אשכנזיים על מנהגי הדת היהודיים המזרחיים. בחינה היסטורית של אורחות התפילה של יהודים אלו מראה כי אצלם רווחה דווקא המשפחתיות וכי ההגעה המשותפת יחדיו בימי הילולה אל הקברים הקדושים הייתה מאד מקובלת. בשנים האחרונות, כחלק מן התופעה של הפרדה בין המינים, השתנה גם מנהג זה וההקצנה הדתית נותנת אותותיה גם בכיוון זה.

יהיה מי שיגיד כי זה רצונם של המתפללים והמתפללות כאחד וכי אלו מעוניינות לשהות לבדן במקומות הקדושים. אך לי נראה כי רוב הנשים היו דווקא רוצות לפקוד את המקומות הקדושים בקרבת יקיריהן ולזכות לחוויה רוחנית גדולה יותר כאשר הן קרובות לבני משפחתם. הכותל המערבי ושאר המקומות הקדושים היהודיים אינם בית כנסת ואין כל סיבה אמתית ועמוקה להפרדה בין המינים שם.

פרופ' דורון בר מכהן כנשיא מכון שכטר למדעי היהדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully