וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "אישור החוק הפולני בסנאט מנוגד לרוח השיחה בין המנהיגים"

1.2.2018 / 19:14

קידום החוק שאוסר הטלת אחריות של פולין על פשעי השואה עורר את התנגדות משרד החוץ: "רואים בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות". שר התחבורה כץ קרא להחזרת השגרירה בפולין להתייעצות

צילום: באדיבות חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

משרד החוץ מסר היום (חמישי) כי ישראל מתנגדת בתוקף להחלטת הסנאט הפולני הלילה לאשר את החוק שלפיו תיאסר הטלת אחריות על המדינה או על אזרחיה על הפשעים שביצעה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה בשטח פולין. "ישראל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות", נמסר. גורם מדיני הוסיף כי "אנחנו מביעים אכזבה עמוקה לאור העובדה שמערכת היחסים בין המדינות חשובה לשני הצדדים.

"העברת החוק מנוגדת לרוח השיחה בין שני ראשי הממשלה, שהתקיימה ביום ראשון", הודגש. על רקע הסערה, ביקשה ישראל לדחות את ביקורו המתוכנן בישראל של ראש המל"ל הפולני, פאבל סולוש, שאמור היה להגיע ביום ראשון.

החוק, שעורר משבר בין ישראל לפולין, אושר ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים. כעת יועבר החוק לאישורו של הנשיא אנדז'יי דודה, התומך בו, אך אמר גם כי יקבל החלטה כשייראה את הנוסח הסופי. מוקדם יותר קרא שר התחבורה ישראל כץ לראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו להורות באופן מיידי על החזרת שגרירת ישראל בפולין להתייעצות בישראל. "החוק שחוקקו הפולנים הוא חמור ומהווה הסרת אחריות והתכחשות לחלקה של פולין בשואת ביהודים. במאזן בין השיקול המדיני לשיקול המוסרי חייבת להיות הכרעה ברורה- הנצחת זכרם של קורבנות השואה על פני כל שיקול אחר", אמר כץ.

ניצולי שואה במחנה אושוויץ, 2015. AP
ניצולי שואה במחנה אושוויץ/AP

מאז שהחוק עבר בבית התחתון של הפרלמנט ביום שישי, החל משבר דיפלומטי בין ישראל לפולין. בירושלים דרשו מוורשה לעצור את קידום החוק ולשנותו וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם עמיתו הפולני מתאוש מורוביצקי לתאם עמדות. ואולם, הסנאט העלה את החוק להצבעה בכל זאת.

מחלקת המדינה של ארצות הברית הזהירה היום כי החוק עלול "לפגוע בחופש הביטוי האקדמי, וכי עלינו להיזהר שלא למנוע דיון ופרשנות על אירועי השואה". עוד נמסר כי "אנו מאמינים בשיח חופשי, ומודאגים מההשפעה של החוק על יחסיה האסטרטגיים של פולין. אנו קוראים לפולין לשקול מחדש את החקיקה בנושא".

פולין מכחישה כי מטרת החוק היא להגביל את חופש הביטוי או את הדיון סביב השואה, אלא להגן על שמה של המדינה. בוורשה מתנגדים למונחים כמו "מחנות השמדה פולניים", הרומזים על כך שלמדינה או לאומה הפולנית הייתה אחריות על קיומם של מחנות שהפעילו הנאצים בשטחה בזמן מלחמת העולם השנייה. שלושה מיליון יהודים נרצחו בפולין בזמן המלחמה, לצד מיליוני פולנים נוספים.

(עדכון ראשון 12:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully