וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיכוי סביר לפגיעת צונאמי בישראל": מערכות התראה חדשות הותקנו בחיפה

1.2.2018 / 13:00

מדי מפלס המים שהותקנו בשלוש נקודות שונות יתריעו על שינויים פתאומיים שמעידים על אפשרות של גל גדול שעלול לזרוע הרס. חיפה הצטרפה לערים נוספות שבעולם שבהן הותקנו שלטי הסבר לפינוי מהיר בזמן חירום. "חייבים להיערך למצב כזה, במיוחד בערים שעל קו החוף"

צילום:ערן גילווארג עריכת וידאו:ניר חן

חיפה הצטרפה אתמול רשמית לרשת האזורית להתראה מפני צונאמי. זאת, עם התקנת שלושה מדי מפלס המודדים שינוי גדול ופתאומי במפלס הים. ד"ר אלסנדרו אנונסיאטו ממכון המחקר של האיחוד האירופי (JRC), השוהה השבוע בישראל לצורך התקנת המערכות, הוא מנהל יחידת ניהול סיכונים ואסונות במרכז המחקר של האיחוד האירופי ואחראי על הפרויקט. אחד המדים הותקן בטקס בנמל חיפה. השימוש במדים המותקנים בישראל לא יוכלו לספק התרעה מספקת כאן, אולם יספקו התרעה למדינות סמוכות. במקביל, המערכת באזור יוון, תוכל לספק לישראל התרעה של כשעה וחצי לפני הגעת גל הצונאמי לחופינו.

מדי המפלס הם למעשה רדאר המותקן על החוף ופונה כלפי הים. הרדאר מודד באופן רציף את גובה פני הים ומשדר את המידע כל 15 שניות. התקשורת נעשית באמצעים סלולרים והרדאר מופעל באמצעות פאנל סולרי כמקור כוח, ובכך פועל באופן אוטונומי לחלוטין. מדידות גובה פני הים מגיעות למרכז של מכון המחקר, למרכזי ההתרעה מצונאמי הפזורים בים התיכון ביוון, בטורקיה, בצרפת ובפורטוגל, למכון לחקר ימים ואגמים בישראל ולמכון הגיאופיסי בישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
ריטמן לוואלה! NEWS: "אני נשאר בתפקידי וזה הכי חשוב כרגע"
"ציפור בשווי אלפי שקלים": מאסר לצייד החוחיות הסדרתי
"זיהיתי אותם רק לפי המכנסיים": קברי האחים של המוסלמים במיאנמר נחשפים

התקנת מערכות התראה על צונאמי בחיפה 31 בינואר 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
מערכת ההתראה שהותקנה בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

האחראית על ההתרעה מפני צונאמי היא רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון (רח"ל). מהרשות נמסר כי ייחודיות פרויקט זה היא עצם השימוש במדי מפלס זולים, אותם ניתן לפרוס באופן רחב בים התיכון ובכך לעבות ולשפר את יכולת ההתרעה במקרה של צונאמי. עד כה הותקנו בים התיכון כ-30 מדי מפלס. בנוסף למד שנחנך אמש, הותקנו מדים בנמל הפחם בחדרה ובמרינה הכחולה באשדוד. מדי המפלס הינם תרומה של האיחוד האירופי.

בימים אלה מותקנים בחיפה גם שלטי האזהרה מפני צונאמי, יזמה נוספת של ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה ברח"ל. הם הותקנו כבר בתל אביב ובקרוב יותקנו ביתר ערי החוף בארץ. עיריית חיפה והמשטרה, מיפו את אזורי ההצפה הפוטנציאליים בעיר במקרה של צונאמי וכן את דרכי המילוט לאזורי הכינוס. אתמול בחוף בת גלים נחשף שלט אזהרה חדש כזה, המנחה את ציבור הרוחצים כיצד לנהוג במקרה של התראת צונאמי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

בהצבת שלטי האזהרה, שיהפכו בקרוב לחלק בלתי נפרד מנוף חופי הים של מדינת ישראל, מצטרפת ישראל למדינות אחרות בעולם, כמו ארצות הברית, איטליה, יפן, תאילנד וצ'ילה, שהכשירו מסלולי מילוט מפני צונאמי, מחופי הים לאזורי כינוס בטוחים. החל מאמש, עשרות אלפי המתרחצים שפוקדים את חופי חיפה מדי יום יחשפו לארבעה סוגים של שלטי אזהרה והכוונה: 1. שלט לאזור הצפה- שיוצב לאורך חוף הים. מסמן את תחילת מסלול המילוט, וכולל הנחיות התנהגות בסיסיות 2. שלט הכוונה לאזור בטוח במקום גבוה - המיועד לכוון למסלולי מילוט בהליכה. מוצב לאורך המסלול, עד להגעה לאזור בטוח 3. שלט הכוונה לאזור בטוח בבניין 4. שלט אזור בטוח מחוץ לאזור סכנת ההצפה.

הים התיכון הינו אחד האזורים הפגיעים בעולם מצונאמי. כ-25% מכל מקרי הצונאמי שתועדו בעולם אירעו בים התיכון, ובכל 100 שנים בממוצע מתרחש אירוע צונאמי משמעותי במזרח הים התיכון. בכל 250 שנה בממוצע פוגע צונאמי בחופי ישראל ואחת ל-700 שנה בממוצע פוגע צונאמי הרסני באזור. לדברי מנהל ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה אמיר יהב שנכח בטקס, התרעת הצונאמי האחרונה שהתקבלה בישראל התקבלה בחודש יולי בשנה שעברה, אז התרחשה רעידת אדמה סמוך לאי קוס שביוון, בעקבותיה פורסמה התרעת צונאמי באזור. ראש העיר חיפה יונה יהב בחר לקיים את הטקס בחוף בת גלים כדי להתעמת עם אמיר יהב ואמר כי "מזהירים אבל לא עושים כלום". ברקע הדהדו קולות תושבי השכונה שהגיעו לחוף כדי למחות על השקעה בפרויקט מול סכנה מרוחקת ולא בצרכיה המיידיים של השכונה הוותיקה.

"הסיכוי שגלי צונאמי יפגעו בקו החוף בישראל הוא סביר", אמרה ד"ר בוורלי גודמן-צ'רנוב מבית הספר למדעי ים על שם ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה בעקבות מחקר גיאו-ארכיאולוגי מקיף שנערך בנמל קיסריה. "התדירות של אירועי צונאמי בים התיכון לא גבוהה כמו באוקיינוס השקט, אבל הממצאים מראים על תדירות בינונית", אמרה.

בעזרת בדיקות גיאולוגיות מצאה ד"ר גודמן-צ'רנוב עדויות לארבעה אירועי צונאמי שפקדו את חוף קיסריה: אירוע שהתרחש בשנת 1500 לפני הספירה; אירוע שהתחרש בשנת 100-200 לספירה; אירוע שהתרחש בשנת 500-600 לספירה; ואירוע שהתרחש בשנת 1100-1200 לספירה.
במאמר שפורסם בכתב העת Geological Society of America הצליחה ד"ר גודמן-צ'רנוב להראות כי הצונאמי המוקדם ביותר נבע מהתפרצות הר הגעש סנטוריני, התפרצות שהשפיעה על כל אזור הים התיכון. "מקומי זה לא בהכרח קטן. מדובר בגל צונאמי שיכול להגיע לגובה של 5 מטר ולכשני ק"מ לתוך האדמה. ערי חוף בטווח הזה ללא ספק יפגעו בצורה רצינית מצונאמי כזה. "חייבים להיערך למצב כזה, במיוחד בערים ובמבנים על קו החוף", אמרה.

חשיפת שלטי האזהרה מצונאמי בהשתתפות יונה יהב, רציף אהרון רוזנפלד 6, חוף בת גלים, חיפה. ערן גילווארג
טקס הצבת שלטי הצונאמי בחיפה, אתמול/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully