וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעו של השליח המיוחד של טראמפ להציל את מה שנשאר מתהליך השלום

1.2.2018 / 12:15

"הכול באוויר כרגע", מבהיר גורם ישראלי בכיר ומתאר את מצב הביניים שאליו נקלע ג'ייסון גרינבלט, שליחו של טראמפ לאזור. בין הניסיונות להרגיע את הבעירה המזרח תיכונית בדרך ל"דיל האולטימטיבי" - ייתכן שהנתיב ללב הפלסטיני הפגוע הוא דווקא ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: הנשיא טראמפ מכיר בירושלים כבירת ישראל, דצמבר)

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של הנשיא לטראמפ לאזורנו, חזר לצייץ בחשבון הטוויטר שלו בשבוע האחרון. הוא נפגש עם משפחות גולדין, שאול ומנגיסטו וסייר בגבול עזה במנהרת טרור. הוא נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי ועם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, וקיים פגישות גם עם שגרירים אירופאיים ברשות הפלסטינית ובישראל. הוא קפץ לירדן לפגישות עם אנשי עסקים, ביקר במרכז פרס לשלום וערך קבלת שבת עם צעירים פלסטינים. בממשל האמריקני שבו טוויטר הוא כמעט קודש הקודשים, הציוצים של גרינבלט הפכו בחודשים האחרונים לנתיב העברת המידע העיקרי בנוגע למאמצי השלום של הנשיא דונלד טראמפ, והשבוע הוא יצא מגדרו כדי להראות שלמרות המשבר חסר התקדים בין ארצות הברית לפלסטינים - הוא ממשיך באווירת "עסקים כרגיל".

אבל העסקים אינם כרגיל, והשלמת המשימה שהוטלה על גרינבלט בתחילת השנה שעברה - גיבוש "הדיל האולטימטיבי" בין ישראל והפלסטינים - נראית היום רחוקה מתמיד. בשנה האחרונה, המתווך - עורך הדין הניו יורקי נטול הניסיון אך המקורב לטראמפ - היה על הקו בין וושינגטון לירושלים מספר דו ספרתי של פעמים, ומדי כמה שבועות הגיע לסבב פגישות בישראל וברשות, בניסיון לגבש מסגרת לחידוש השיחות בין הצדדים.

עוד בוואלה! NEWS:
הממשלה תדון באישור מעמד חוות גלעד: "מענה ראוי לטרור"
סערת החוק הפולני: "מעוניינים למנוע האשמה גורפת בפשעי הנאצים"
נתניהו בתום פגישתו עם פוטין: "נמנע מאיראן הכנסת נשק קטלני לסוריה"

ג'ייסון גרינבלט שליחו של נשיא ארצות הברית מבקר במנהרות בעוטף עזה, ינואר 2018. מתוך חשבון הטוויטר של גרינבלט, מערכת וואלה!
חזר לצייץ. גרינבלט בעוטף עזה, השבוע/מערכת וואלה!, מתוך חשבון הטוויטר של גרינבלט

היום, קל להבחין שהציוצים שלו מבשרים בעיקר על פגישות בצד הישראלי. הכרזתו של טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל בחודש דצמבר, שלוותה בהחלטה על קיצוץ בתקציבי סוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים (אונר"א) ובאיומים בקיצוצים נוספים, טרפה את הקלפים. הפלסטינים מחרימים את האמריקנים ומחפשים מתווך חדש, וגרינבלט, כך נראה, מחפש הדרך למנוע מהמשימה שלו לרדת מהנתיב. "אחרי מסעות ארוכים באזור, אני עדיין מאמין שיש מסלול אמתי לשלום, למרות הרטוריקה של השבועות האחרונים", אמר השבוע בהופעה נדירה בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. "כמו בכל נושא מורכב, יהיו ימים טובים וימים רעים, אבל עלינו להתקדם למימוש החזון ביחד".

בחודשי העבודה האינטנסיביים שקדמו למה שמכונה בירושלים "קו פרשת המים" - ההכרה של טראמפ בירושלים - גרינבלט, תחת עינו של יועצו המיוחד וחתנו של הנשיא ג'ארד קושנר ובליווי צוות יועצים מצומצם מהבית הלבן וממחלקת המדינה, קיים שיחות ופגישות רבות עם אנשים מכל הצדדים. אחרי יותר משלוש שנים של קיפאון מדיני, הוא התמקד בעיקר בצעדים כלכליים ואזרחיים שנועדו לבנות אמון, והצליח לייצר רשימת הישגים צנועה הכוללת בין היתר חידוש וחיזוק של שיתופי פעולה בתחומי החשמל, המים, התקשורת, המיסוי ומעבר הסחורות (שהזרעים של רובם נזרעו עוד בממשלים קודמים). במקביל, תחת מעטה חשאיות גדולה, הוא עמל על גיבוש התכנית האולטימטיבית לשלום בין ישראל והפלסטינים, ורק לפני כמה חודשים היה נדמה שהיא ממש בדרך. בבית הלבן הכחיש כל העת שיש דד-ליין, אבל מסביב הסתובבו כל מיני לוחות זמנים. בהתחלה דיברו על דצמבר, אחר כך על מרץ, ועכשיו - גם על זה אף אחד לא מוכן להתחייב. "הכל באוויר כרגע, אבל לוח הזמנים צפוי להתארך מאוד", אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי בכיר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך נאום מצב האומה, ינואר 2018. רויטרס
בבית הלבן מכחישים דד ליין לתכנית השלום. טראמפ/רויטרס

כמה שבועות לפני שטראמפ הטיל את פצצת ירושלים לחלל הסכסוך בן עשרות השנים, החלו לדלוף בהדרגה פרטים מהתכנית הסודית, שלא נעמו במיוחד לאוזניהם של הפלסטינים - ויתור על זכות השיבה ועל מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית, למשל. ההכרה בירושלים הייתה רק התירוץ, אומרים בכירים בירושלים, שאפשר לאבו מאזן לברוח ממתווה עם אלמנטים שהציבור שלו לא יוכל לבלוע. בחסות הזעם על ירושלים, אבו מאזן יצא מהכלים, הכריז חרם על ביקור סגן הנשיא מייק פנס בירושלים, ונאם את נאום "יחרב ביתכ" ההזוי שבו הטיח בטראמפ עלבונות קשים. אבו מאזן מנסה כעת לפטר את האמריקנים, ומחפש להכניס למשחק מתווך חדש - עם העדפה ברורה לאירופאים. המאמץ העיקרי של גרינבלט בימים אלה הוא להבהיר שיש רק משחק אחד בעיר, שהכל זה מהמורות צפויות בדרך, ושארצות הברית הייתה ותישאר הגורם היחיד שיכול וצריך לתווך באזור. "האמריקנים נחושים להישאר שחקנים מרכזיים, לא לתת לרוסים ולאירופאים דריסת רגיל, ולשמור על ההגמוניה במזרח התיכון", הוסיף הגורם הבכיר.

בחודשים האחרונים החל גרינבלט להיוועד בקביעות עם שליחי הקוורטט - הרביעייה הבינלאומית ההיסטורית לענייני המזרח התיכון, הכוללת גם את האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם - והשבוע אפילו נפגש עם שגרירי האיחוד האירופי, אך גורמים מדיניים המעורים במגעים אומרים כי הוא ממשיך לשמור על מידור וחשאיות לגבי פרטי תכנית השלום, ולא משתף אף אחד בפרטיה. בשיחותיו עם בכירים בישראל הבהיר גרינבלט שבבית הלבן ממשיכים לעמול על גיבוש מתווה שיביא שלום ושלווה לסכסוך העקוב מדם וארוך השנים, אבל בסכסוך הזה יש שני צדדים, ואחד מהם לא נמצא כרגע ליד השולחן. בכיר ישראלי אמר לוואלה! NEWS כי "הממשל מחפש עכשיו להפעיל את כל הנתיבים ואת כל הגזרות כדי לגרום לפלסטינים לחזור לתמונה".

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, במהלך ישיבת הוועד המרכזי הפלסטיני ברמאללה 14 בינואר 2018. רויטרס
הטיח באמריקנים עלבונות קשים. אבו מאזן/רויטרס

אחד הנתיבים ללבבותיהם של הפלסטינים, צחוק הגורל, הוא דווקא הנתיב הישראלי. בתחילת השבוע נועד גרינבלט ארוכות עם השר כחלון ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף מרדכי, ויממה לאחר מכן דווח בחדשות 2 כי כחלון צפוי להגיש עם ראש הממשלה הפלסטיני, רמי חמדאללה, בתחילת השבוע הבא. השבוע עמד כחלון גם לצד שרת הכלכלה הפלסטינית אביר עודה וגזר איתה סרט אדום שהשיק מתקן שיקוף מכולות משוכלל במעבר אלנבי. בין המשתתפים בטקס היו גם נציגים אמריקנים, אך שמה של ארצות הברית לא הוזכר. במקביל, בבריסל התכנסה השבוע ועידת המדינות התורמות לרשות הפלסטינית לדיון מיוחד על המשבר ההומניטרי ברצועה.

היה זה המפגש המדיני הראשון מאז הצהרת ירושלים, בהשתתפות חמדאללה, השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי ואלוף מרדכי מהצד הישראלי. גם גרינבלט הגיע לכינוס, ואפילו לחץ את ידו של חמדאללה בשולי האירוע, אבל הם החליפו מילים ספורות בלבד. גרינבלט גם לא ישב בראש השולחן, אלא דווקא שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, היא שניהלה את הישיבה.

שר האוצה משה כחלון עם ג'ייסון גרינבלט ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף פולי מרדכי, ינואר 2018. מערכת וואלה!
כחלון, גרינבלט ואלוף מרדכי במשרד האוצר/מערכת וואלה!

בהצהרה על ירושלים טראמפ מילא הבטחת קמפיין שחשובה במיוחד לבייס האוונגיליסטי שלו. בתוך הפוליטיקה הפנימית בחדר הסגלגל - המהלך זכה לתמיכה נלהבת של צמד השגרירים דיויד פרידמן ורון דרמר, וגם סגן הנשיא פנס היה דוחף נלהב. גרינבלט וקושנר תמכו בהכרה בירושלים ובהעברת השגרירות גם הם, אך הדינמיקה המידרדרת של המשבר עלולה לפגוע במאמצים שלהם עד כה. "הוא לא יגיד כלום, כי הוא נאמן עד אין קץ לנשיא, אבל בתוך תוכו יכול להיות שהיה מוותר על כל הבלגן של ירושלים. זה הסב לו את הרוח הגבית לכיוון הפרצוף", אמר לוואלה! NEWS גורם מדיני בכיר.

בישראל מתמוגגים מההכרה בירושלים, אבל אנחנו נשלם על זה

לפני כשנה, כשהממשל נכנס לתפקידו, קיבל גרינבלט משימה - לייצר דיל עבור הבוס שלו, והוא עדיין לא הרים ידיים. בבית הלבן הודפים בתוקף טענות למשבר או מצוקה ומתעקשים כי מדובר בסצנה אחת מסרט ארוך שלא ידוע מה יהיה בסופו, או כמילות השיר, רק משבר חולף. "זו תקופה סוערת, אבל צפינו את זה, ואנחנו ממשיכים להיות בטוחים שאנחנו יכולים לעבור את זה", אמר פקיד אמריקני. "זה שהפלסטינים הפסיקו לדבר איתנו לא אומר שזה נגמר, וכשהם יהיו מוכנים לחזור לשולחן, הם יחזרו. בחודשים האחרונים שמענו מספיק משני הצדדים כדי לגבש תכנית, וכשנגיע לנקודת הזמן שבה נניח אותה - אז נראה איך הצדדים יגיבו, ונתמקד במהי הדרך הטובה ביותר להחזיר אותם לשולחן. אנחנו מאמינים שהם יחזרו לשולחן בשלב כזה או אחר, כי הם יבינו שאין מתווך אחר באזור".

אם וכאשר גרינבלט ואנשיו יצליחו להחזיר את רכבת השלום למסילה, הפלסטינים עשויים לדרוש מטראמפ ויתורים גדולים - שהפעם לא בהכרח ינעמו לאזניהם של נתניהו וממשלת הימין שבראשה הוא עומד. טראמפ הצהיר כמה פעמים שהוא התכוון לדרוש מישראל "לשלם" עבור ההכרה בירושלים, כשהכוונה, לשם שינוי, לא נוגעת לכסף. בירושלים, בשלב זה, מתמוגגים מהממשל הפרו-ישראלי שחשף את פרצופם הסרבני של הפלסטינים, אך אם גרינבלט יצליח במשימתו - היא עוד עשויה לגבות מישראל מחיר ואפילו לייצר משברים פוליטיים. בינתיים, ה"אם" שמרחף מעל תכניות השלום של טראמפ ושליחיו הוא "אם" גדול מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully