וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא פריצת דרך: פסגת השלום הסורית בסוצ'י הסתיימה בהצהרות בלבד

1.2.2018 / 8:45

כשמרבית הנהגת האופוזיציה החרימה את הפסגה שארגנה רוסיה, המשתתפים הצליחו להסכים רק על נוסח מעורפל, שבו לא הוזכר אסד או דרישות אחרות של מתנגדי המשטר. למרות זאת, פוטין וארדואן הביעו שביעות רצון מהתהליך הנפרד מזה שמוביל האו"ם

משתתפים בפסגת השלום הסורית בסוצ'י, רוסיה, 30 בינואר 2018. רויטרס
עוד שיחות לא פורות. המשתתפים בפסגת השלום בסוצ'י/רויטרס

פסגת השלום הסורית שכינסה רוסיה בעיר סוצ'י הסתיימה עם מעט מאוד תוצאות, אך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הביעו אתמול (רביעי) שביעות רצון מהתהליך. זאת על אף שמרבית הנהגת האופוזיציה החרימה את הכינוס, שבו סירבו להשתתף גם ארצות הברית, בריטניה וצרפת בטענה כי המשטר בדמשק לא מוכן לקיים דיאלוג אמיתי.

הכינוס שהתקיים ביום שלישי הסתיים בהצהרה הקוראת לקיום בחירות דמוקרטיות במדינה מוכת המלחמה, אך זו לא כללה דרישות מרכזיות של האופוזיציה, שטוענת כי מטרת הפסגה היא להגן על האינטרסים של השליט בשאר אסד. המשתתפים הסכימו גם להקים ועדה שתנסח חוקה חדשה למדינה, שתורכב מנציגים של הממשלה, האופוזיציה וגורמים עצמאיים.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בפסגת השלום הסורית בסוצ'י, 30 בינואר 2018. רויטרס
כמה נציגים התפרצו לדבריו. לברוב/רויטרס

על אף שבהודעת הסיכום נאמר כי על אזרחי סוריה להבטיח את עתידם דרך הבחירות, לא נאמר אם מיליוני הפליטים שברחו מהמדינה יורשו להשתתף בהן - דרישה שאותה מעלים מתנגדיו של אסד ומדינות המערב. עוד הוחלט כי לסורים תישמר "הזכות הבלעדית" לבחור את שיטת השלטון במדינה, ללא התערבות זרה, וכן כוחות הביטחון נותרו מחוץ לתמונה חרף דרישות האופוזיציה לקיים רפורמה מקיפה בשורותיהם.

רוסיה ארגנה את "הקונגרס הסורי לדיאלוג לאומי" בסוצ'י שלחופי הים השחור, אחרי שסייעה לאסד להשיב את השליטה על מרבית שטחי המדינה. מוסקבה, יחד עם אנקרה ועם טהראן, מנסה לקדם תהליך פוליטי לסיום הסכסוך, אך במערב דורשים שיהיה זה במסגרת התהליך של האו"ם. סבב השיחות האחרונות, שהתקיים בווינה, לא הניב תוצאות של ממש.

במהלך הפסגה בסוצ'י, נרשמו כמו רגעים מביכים, כשנציגים מהאופוזיציה התפרצו לדבריו של שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, והאשימו את מוסקבה בהרג אזרחים סורים. בנוסף לכך, משלחת של נציגים משורות האופוזיציה סירבה לעזוב את נמל התעופה עד שהוסרו דגלי וסמלי המשטר, בהתערבותה של טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully