וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל ערוץ טלוויזיה ממלכתית בפולין: מחנות ההשמדה? יהודיים

31.1.2018 / 11:30

המשבר הדיפלומטי בין ורשה לירושלים מגיע גם לכלי התקשורת במדינה, שם נשמעים יותר ויותר ביטויים אנשטימיים. העיתונאי הבכיר אמר כי מאחר שיהודים הוכרחו לשרוף גופות במשרפות, אז מדובר בכלל במחנות השמדה יהודיים

צילום: באדיבות חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

המחלוקת הדיפלומטית בין פולין לישראל סביב החוק האוסר להאשים את פולין בפשעים שהתחוללו בזמן השואה גרם להתפרצות של הערות אנטישמיות במדינה, כולל בכלי תקשורת הנשלטים בידי הממשלה. במקביל, ארגוני ימין קיצוני קוראים להפגין היום (ביעי) מחוץ לשגרירות ישראל בוורשה במחאה על האווירה ה"אנטי-פולנית" שאותה מקדמים לדבריהם ישראל וכמה כלי תקשורת.

ביום שני, אמר מנהל ערוץ הטלוויזיה הממלכתית TVP2, מרצ'ין וולסקי, כי צריך לקרוא למחנות ההשמדה של הנאצים, שפעלו על אדמת פולין, מחנות השמדה יהודיים. "מי היה אחראי על הקרמטוריום שם?", הוא שאל, בהתייחסו לעובדה שאסירי המחנות, שרובם היו יהודים, הוכרחו לשרוף את גופות הקורבנות מתאי הגזים. לצדו ישב הפרשן הימני רפאל זיימקיביץ', שיום קודם לכן השתמש בביטוי בוטה במיוחד נגד יהודים בטוויטר, שנמחק לאחר מכן.

לקריאה נוספת בנושא
סערת החוק הפולני: "מעוניינים למנוע האשמה גורפת בפשעי הנאצים"
בעקבות החוק הפולני: תלמידים ילמדו על תפקיד תושבי המקום בשואה

ניצולי שואה במחנה אושוויץ, 2015. AP
התפרצות של אנטישמיות בפולין. יהודים באושוויץ/AP

החוק, שעבר רק בבית התחתון של הפרלמנט וזקוק עוד לאישור הסנאט והנשיא, אוסר על השימוש בביטוי מחנות השמדה פולניים או על להאשים את האומה או המדינה הפולנית באחריות לשואה. עם זאת, גופי מחקר ותרבות יוחרגו מכך ובממשלה בוורשה, הנשלטת על ידי מפלגת "חוק וצדק" הלאומנית, טוענים כי הם "מגנים על האמת".

בתכנית אירוח אחרת, ששודרה ביום ראשון, הוצגו ציוצים אנטישמיים בתחתית המסך, כשאחד מהם אמר כי אורח יהודי שהיה בתכנית הוא "לא באמת פולני". מנהל הטלוויזיה התנצל לאחר מכן על ההודעות, ואמר כי זאת תוצאה של תקלה טכנית שאפשרה לציוצים להופיע ללא עריכה.

במקרה אחר, פרשן בתחנת הרדיו הציבורית, פיוטר נישטור, ציין כי פולנים שתומכים בעמדתה של פולין צריכים לשקול לוותר על אזרחותם. "אם מישהו פועל כמו דובר מטעם ישראל, אולי עליו לשקול לוותר על אזרחותו ולהסכים לקבל אזרחות ישראלית", אמר בהערה שפורסמה בחשבון הטוויטר של תחנת הרדיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מצעד של אנשי ימין קיצוני ולאומנים בוורשה, לציון יום העצמאות של פולין, 11 בנובמבר 2017. רויטרס
הימין הקיצוני קורא להפגנות מול שגרירות ישראל. עצרת ימין קיצוני בוורשה/רויטרס

מנגד, פרשנים אחרים בפולין יצאו נגד המגמה, שלטענתם מזכירה את קמפיין האנטישמיות שבו נקט המשטר הקומוניסטי ב-1968. "היו הרבה דברי שנאה נגד פליטים ומוסלמים בשנתיים האחרונות בתקשורת הממלכתית, אבל עד עכשיו ביטויי אנטישמיות היו נדירים", אמר רפאל פנקווסקי, שעומד בראש הארגון "לעולם לא שוב", העוקב אחרי אנטישמיות וצורות אחרות של קיצוניות. "אבל נראה שבימים האחרונים נפתחו השערים".

אגנייז'סקה מרקיביץ', האחראית על מרכז אירופה מטעם הארגון היהודי הבינלאומי AJC, כינתה את השפה שבה השתמשו חלק מכלי התקשורת הממלכתיים "מזעזעים". לדבריה, "קשה להאמין שיש מקום כיום במחרב הציבורי לשיח ולשפה אנטישמיים מסוג זה. זה בלתי-מתקבל על הדעת לא רק עבור יהודים פולנים, אלא גם עבור מיליוני פולנים שמכירים את ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully