וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ירושלים בוחנת קיזוז תמיכה ממוסדות שנוגדים את מדיניותה

מאיה הורודניצ'אנו, כתבתנו בירושלים

1.2.2018 / 7:35

העירייה בודקת את הרחבת הסעיף המאפשר את השלילה. המהלך מקודם, בין היתר, עקב ניסיון פינוי גלריית ברבור, שאירחה בשנה שעברה הרצאה של ארגון השמאל. "זו פגיעה חמורה בחופש הביטוי"

צלמים זמניים מורשים

עיריית ירושלים בוחנת הרחבה של הסעיף המאפשר לקזז ולשלול תמיכות מגופים שפועלים שלא כחוק או שלא בהתאם למדיניות העירייה, ואת החלתו על כלל הגופים שמקבלים תמיכות. קידום המהלך נעשה, בין היתר, בעקבות המקרה של גלריית ברבור, שהעירייה מנסה לפנות לאחר שאירחה הרצאה של ארגון "שוברים שתיקה" אשתקד, ומעכבת לה את התמיכה התקציבית. הסעיף הועבר לבחינת היועץ המשפטי לעירייה שהתבקש לבחון אותו גם מול היועץ המשפטי לממשלה.

הסעיף, שמופיע כיום כחלק מהתנאים לתמיכות למנהלים קהילתיים ול"מיזמים של קהילות משימתיות צעירות" קובע כי "העירייה רשאית לשקול שלילת תמיכה כלפי גוף שפועל שלא בהתאם לחוקי מדינת ישראל; שלא בהתאם לתקנונים הנוגעים לפעילות ושלא בהתאם למדיניות העירייה ולהנחיותיה, ובלבד שאין בהן כדי לפגוע בחופש הביטוי ובערכי יסוד".

במקרה של מינהלים קהילתיים, ישנה התייחסות לקיזוז הדרגתי בהתאם להפרות הסעיף ונכתב כי ההחלטה צריך להתקבל בכפוף לחוות דעת של היועץ המשפטי לעירייה וכי יינתנו למוסד שבעה ימים להעביר את תגובתו.

עוד בנושא
ברקת סגר את הגלריה בירושלים שלא ביטלה הרצאת "שוברים שתיקה"
עקב הרצאה של "שוברים שתיקה": ברקת מתכוון לסגור גלריה בירושלים

מנכ"לית ארגון שוברים שתיקה יולי נובק מרצה בגלריה ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
הרצאת "שוברים שתיקה" בגלריית ברבור/נועם מושקוביץ

סוגיית הרחבת הסעיף לכלל הגופים המקבלים תמיכות, ובהם לגופים הפועלים תחת אגף תרבות, נדונה בין היתר בישיבת הוועדה המייעצת לתמיכות בחודש שעבר. "אני חושב שחשוב להוסיף את זה בתרבות", אמר חבר המועצה לשעבר חנן רובין (תנועת התעוררות) שקידם את הנושא, והוסיף: "אתם זוכרים מה היה לנו עם ברבור". לפי פרוטוקול הדיון, חברי המועצה האחרים הסכימו עם הדברים. "אני חושב שחנן צודק בנושא הזה. יש לנו שגופים שאנחנו תומכים בהם, מחוללי מדון פה בעיר", אמר חבר המועצה יוחנן ויצמן (יהדות התורה).

בישיבה השתתפו גם מזכיר מועצת העיר עידו רוזנברג שאמר בתגובה לדברי רובין כי יש להחיל את העניין באופן כללי, ולא רק על אגף תרבות. סגן מנהל אגף תרבות אייל עוזרי הוסיף בדיון כי "עיריית ירושלים צריכה לקבל החלטה כזאת, אבל אם זה חל בצורה גורפת אז זה גורפת... זה לא קשור לתרבות, או לא תרבות". רובין הוסיף: "אני פשוט מוטרד מהנושאים שהיו, ואומר איך נוכל לפתור אותם". הנושא נידון לאחר מכן בוועדה מקצועית של העירייה שהחליטה לבקש את חוות הדעת של היועץ המשפטי לעירייה, ואף ציינה כי יש לשקול להתייעץ אם היועץ המשפטי לממשלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תמונות סטילס של ניר ברקת וואלה טוק יעקב אילון 4.5.17. צילום: יותם רונן, יותם רונן
"חלק מהדיקטטורה של ברקת". ראש העירייה ניר ברקת/יותם רונן, צילום: יותם רונן

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר רובין כי כשביקש להחיל את הסעיף גם על גופי תרבות, היו שאמרו שמדובר בצנזורה, אולם הוא חושב כי הנהלים צריכים להיות ברורים, ואינו סבור כי ההגדרות עשויות להיות בעייתיות. "צריך להסביר את הדברים בצורה ברורה. מי שפועל בניגוד לחוק או בניגוד למדיניות העירייה לא צריך לקבל תמיכה", אמר. בנוגע לגלריית ברבור, שהדיון סביב פינוייה עדיין מתנהל בבית המשפט, אמר רובין כי "קיבלו הקצאה לטובת פעילות X ועשו פעילות Y. אבל כולנו יודעים שהסיפור היה התוכן שהם השתמשו בו, שהם נתנו במה לגופים פוליטיים לעשות פעילות פוליטית בתוך המקום. למרות שאמרו להם 'אתם עושים משהו שהוא אסור', והם המשיכו והמשיכו... אז גוף שאומרים לו שהוא פועל בניגוד לחוק והוא ממשיך ונלחם בעירייה, אז ברור שהעירייה לא צריכה להתחיל לממן אותו בהקשר הזה".

חבר המועצה איתי גוטלר (ירושלמים) אמר כי "יש חשש גדול שהסעיף הזה יוכל להוביל לפגיעה בחופש הביטוי וחופש הפעילות של גופים ברוכים וחשובים. אני קורא להוריד את הנושא הזה ולקיים דיון נטול שיקולים פוליטיים במסגרת מתאימה אחרת".

יוסי חביליו, היועץ המשפטי לשעבר של העירייה שמתמודד גם לראשות העיר, אומר כי "זה חמור מאוד, זה נוגד את העקרונות הבסיסיים של הדמוקרטיה וחלק מדיקטטורה של ברקת". בנוגע לגלריית ברבור, שאותה הוא מייצג, הוסיף כי "אנחנו סבורים ששלילת התמיכות לא חוקית ונגיש עתירה".

מעיריית ירושלים נמסר כי טרם התקבלה החלטה בנוגע להחלת הסעיף על כלל הגופים ו"הנושא הועבר לבחינת היועץ המשפטי לעירייה אל מול היועץ המשפטי לממשלה". כמו כן, נמסר כי "עד כה לא הופעל סעיף זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully