וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת החוק הפולני: "מעוניינים למנוע האשמה גורפת בפשעי הנאצים"

29.1.2018 / 22:43

שגרירת ישראל בפולין נפגשה עם ראש הצוות במדינה שהופקד על הדיאלוג בנושא, זאת לאחר שראש הממשלה נתניהו ומקבילו סיכמו כי המדינות יגיעו להבנות בנוגע לחוק. שגרירת ישראל: "הועלו ההיבטים בחקיקה הפולנית שמעוררים דאגה בישראל"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

שגרירת ישראל בפולין אנה אזארי נפגשה היום (שני) עם קשישטוף שצ'רסקי, השר לענייני חוץ בלשכת נשיא פולין אנדז'יי דודה, העומד בראש צוות העבודה הפולני עליו סיכמו נתניהו וראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בנוגע לחוק השואה שעורר סערה. במשרד החוץ אומרים כי השיחה התקיימה באווירה ידידותית ובמהלכה הועלו כל הנושאים הנוגעים לחוק, האוסר לייחס לפולין אחריות על הנעשה בשטחה במלחמת העולם השנייה.

במהלך השיחה, אזארי התייחסה לאותם היבטים בחקיקה הפולנית המעוררים ביקורת בישראל. עם זאת, השגרירה הדגישה את חששה של ישראל מפגיעה בחופש הביטוי ומהטלת מגבלות על שיח על השואה וקורבנותיה בפולין.
השר הפולני ציין מצדו שפולין מעוניינת למנוע האשמה גורפת של העם הפולני ואת המדינה עצמה בפשעים שביצעו הנאצים. עוד ציין השר שצ'רסקי כי הם מצפים לעבודה בקבוצה המשותפת שהוקמה בעקבות שיחת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עמיתו מורביצקי.

לקריאה נוספת:
נתניהו שוחח עם ראש ממשלת פולין: "המדינות ידונו בהבנות בנוגע לחוק"
נשיא פולין על החוק השנוי במחלוקת: "למנוע סילוף האמת"
ישראל לפולין: יש לתקן את החוק; אין מקום לחנך משפחות ניצולי שואה

"דוחים בתוקף"- ר"מ פולין תקף את מדיניות הטלת המכסות 
לקליטת מהגרים של האיחוד האירופי. רויטרס
הוקמו צוותים כדי להגיע להבנות בנושא. ראש ממשלת פולין מורביצקי/רויטרס

במסגרת הסיכומים שהושגו בין השניים, הוחלט לפתוח בדיאלוג מיידי בין צוותים של שתי המדינות, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה.

מוקדם יותר היום התייחס לנושא גם נשיא המדינה ראובן ריבלין במהלך ביקורו ביוון, באירוע לציון יום השואה הבינלאומי במוזיאון השואה באתונה. "73 שנים חלפו מאז כבו הכבשנים של אושוויץ," אמר הנשיא בהתייחסו לחוק הפולני. "אושוויץ הפך סמל לשואת היהודים כולה. האומות המאוחדות קבעו את 27 בינואר, היום בו נכנסו חיילי הצבא האדום לאושוויץ ושחררו את המחנה, כיום הזיכרון הבינלאומי להנצחת קורבנות השואה".

הנשיא המשיך: "והנה, ערב יום השואה הבינלאומי, קיבל הבית התחתון בפרלמנט הפולני את החוק האוסר לדבר על 'פשעי העם הפולני' ומאיים לשלוח למאסר את מי שישתמש בביטויים שונים. החלטה זאת היא תזכורת לכך שעדיין עלינו להיאבק על זיכרון השואה כפי שהייתה. מחקר השואה חייב להיות חופשי, פתוח וכנה וכפי שאמר נשיא פולין לשעבר: 'אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים, צריך להוקיע אותם, צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם'".

עוד באותו נושא

פולין: חוק חדש אוסר להטיל אחריות על המדינה לפשעי הנאצים

לכתבה המלאה
נשיא המדינה נשא דברים בטקס לציון יום השואה הבינלאומי בראשות הקהילה היהודית באתונה 29 בינואר 2018. חיים צח/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
הנשיא ריבלין במהלך ביקורו ביוון היום/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח/ לע"מ

"על העם היהודי, מדינת ישראל והעולם כולו להבטיח כי את השואה נכיר על מוראותיה ונוראותיה", הדגיש ריבלין. "גם בקרב העם הפולני היו רבים שנתנו יד לפשעי הנאצים. לא נשכח זאת. היו בהם גם שהושיטו יד, נאבקו להצלת חיי יהודים וזכו להכרה כחסידי אומות עולם. מחויבותנו כבני העם היהודי לזיכרון אחינו ואחיותינו שנרצחו לעולם תעמוד מעל השיקולים כולם, המחויבות לזיכרון היא המחויבות להכיר, לדעת, לנסות להבין מה היה, איך התאפשרה ההשמדה הנוראה ביותר בהיסטוריה במטרה להבטיח שלעולם לא עוד".

במהלך היום סייר ראש הממשלה נתניהו יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוזיאון השואה במוסקבה, לרגל יום השואה הבינלאומי. בנאומו פנה נתניהו לפוטין ואמר: "משימתנו היא להילחם באידאולוגיות קיצוניות כשהן מספיק קטנות, להילחם בהן בזמן ובעוצמה. משימתנו היא לשנן את לקחי המאבק באנטישמיות, להילחם בה יחד, בעוצמה. למען עתידנו המשותף. אתה הזכרת דבקות באמת - הדבקות באמת ביחס לעבר היא צעד הכרחי כדי לקחת אחריות לקראת העתיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסייר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. קובי גדעון, לע?מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו ונשיא רוסיה פוטין בסיור במוזיאון השואה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע?מ

נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר כי הוא לעולם לא יקבל את זה ש"העם הפולני או המדינה הפולנית יעמדו במרכז האשמות כוזבות, בשל סילוף האמת ההיסטורית". את הדברים הוא אמר בעיר זורי שבדרום פולין, לאחר שקודם לכן הניח פרחים באנדרטאות מקומיות לציון ההתקוממויות העממיות בשלזיה ותנועת ההתנגדות האנטי-קומוניסטית שלאחר מלחמת העולם שנייה. "לא הייתה תמיכה ממסדית מצד פולין בשואה, מכונת המוות וההשמדה הנוראית הזו, אלא רק מאבק בה", המשיך. "עלינו לדרוש הכרה באמת הבסיסית ובעובדות הבסיסיות. זאת זכותנו כאומה, וכמו שליהודים יש את הזכות להיאבק באנטישמיות, כך אנחנו רשאים להיאבק בהשמצות המזעזעות האלה".

אתמול אמר דודה כי החוק השנוי במחלוקת נועד כדי "למנוע את סילוף האמת". עם זאת, הוא הוסיף בהצהרה שמסר בנושא כי הליך החקיקה טרם הושלם והוא יציג את עמדתו בתום ההליך. החוק זקוק עוד לאישור הסנאט ולאישור הנשיא, ובישראל מפעילים לחץ דיפלומטי רב כדי לשנותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully