וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פולין על החוק השנוי במחלוקת: "למנוע סילוף האמת"

בהצהרה רשמית ביחס לחוק האוסר להאשים את המדינה בפשעי השואה, אמר אנדז'יי דודה כי הליך החקיקה טרם הושלם וכי הוא יציג את עמדתו בסופו. הוא הרגיע: "כל מי שדובר אמת זכותו לומר אותה"

צילום: באדיבות חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר היום (ראשון) כי החוק שאוסר לייחס לפולין אחריות על הנעשה בשטחה במלחמת העולם השנייה נועד כדי "למנוע את סילוף האמת". עם זאת, הוא הוסיף בהצהרה שמסר בנושא כי הליך החקיקה טרם הושלם והוא יציג את עמדתו בתום ההליך. החוק זקוק עוד לאישור הסנאט ולאישור הנשיא, ובישראל מפעילים לחץ דיפלומטי רב כדי לשנותו.

החוק, שאותה מקדמת ממשלת הימין הלאומני של מפלגת "חוק וצדק", קובע עד שלוש שנות מאסר למי שייחס "אחריות או שיתוף פעולה של האומה או של המדינה הפולים לפשעים בוצעו על ידי הרייך השלישי הגרמני - או פשעים אחרים נגד האנושות השלום ופשעי מלחמה". כמו כן, עונש דומה יוטל גם על מי שמתאר את מחנות ההשמדה הנאציים כפולניים. החוק יהיה תקף למקומיים ולזרים.

לדברי דודה, "עמדתו הסופית בעניין תינתן בתום השלמת עבודת הפרלמנט ובחינה מדוקדקת של הנוסח הסופי". הוא גם ניסה להפגיש את החששות בקרב ניצולי שואה, מכך שלא יאונה להם רע אם יספרו על חוויותיהם. "כל מי שזיכרונו האישי או מחקרו ההיסטורי אומר אמת לגבי הפשעים וההתנהגות המבישה שאירעו בעבר במעורבות של פולנים מחזיק בזכות לומר את האמת הזו".

לקריאה נוספת בנושא
סגן שגריר פולין זומן לשיחת הבהרה: "מצפים לשינוי החוק"

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, בכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ 26 בינאור 2018. רויטרס
בישראל דוחקים בו לבלום את החוק. נשיא פולין דודה בדאבוס, שישי/רויטרס

בעקבות החקיקה, סגן שגריר פולין פיוטר קוזלובסקי הגיע היום לשיחת הבהרה במשרד החוץ בירושלים. בתום הפגישה, שקיים סגן השגריר עם סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ רודיקה רדיאן-גורדון ועם ראש חטיבת תפוצות ודתות עקיבא תור, נמסר ממשרד החוץ כי בירושלים מצפים בוורשה לשנות את נוסח החוק. "התזמון שבו הועלה (החוק) היה מפתיע ואומלל במיוחד - ערב יום השואה הבינלאומי", נמסר.

"החקיקה לא תסייע להמשך חשיפתה של האמת ההיסטורית ועלולה לפגוע בחופש המחקר, כמו גם למנוע דיון במסר ההיסטורי ובמורשת מלחמת העולם השנייה", נמסר עוד. "אנו מצפים כי ממשלת פולין תשנה את נוסח החוק לפני אימוצו הסופי ותנהל דיאלוג עם ישראל בנושא".

סגן השגריר קוזלובסקי אמר בתום השיחה כי "כוונת החוק היא בשום פנים ואופן לא לשנות את האמת ההיסטורית, אלא לשמר אותה, לשמור עליה, לשמור על האמת לגבי מה שקרה בשואה ולמנוע את עיוותה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מצעד החיים בפולין, 24 באפריל 2017. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
בפולין מסרבים לקבל אחריות. מצעד החיים באושוויץ/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

לפני הפגישה, בישיבת הממשלה השבועית, תקף שוב ראש הממשלה בנימין נתניהו את החוק. הוא אמר כי הוא מצפה מוורשה לשנות את החוק והדגיש כי לירושלים "אין שום סובלנות כלפי סילוף האמת, שכתוב ההיסטוריה והכחשת שואה".

ההתנצחות הדיפלומטית כללה תגובות נזעמות מכלל קצוות הקשת הפוליטית בישראל, כמו גם וויכוח בטוויטר בין יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לבין השגרירות הפולנית בישראל. זו האשימה אותו ב"טענות לא מבוססות" המוכיחות את הצורך בלימוד בשואה, גם בישראל. בתגובה דרש לפיד, שאביו והשר לשעבר יוסף לפיד היה ניצול שואה ושאחרים מבני משפחתו נרצחו, התנצלות מידית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully