וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לנתניהו: "ניתן כסף לפלסטינים רק אם יחזרו למו"מ"

טל שלו, עם פמליית ראש הממשלה בדאבוס

25.1.2018 / 18:53

השניים נפגשו בדאבוס בפעם הרביעית מאז נכנס טראמפ לתפקידו, ובפעם הראשונה מאז ההכרזה האמריקנית על ההכרה בירושלים. נתניהו אחרי הפגישה: "היה מצוין". אבו מאזן: ללא ירושלים - גם ארה"ב תרד משולחן המו"מ. מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר לוואלה! NEWS: תכנית טראמפ לא הוגנת

צילום: רויטרס,

פגישת נתניהו וטראמפ בדאבוס | כל הפרטים

- השניים נפגשו בפעם הרביעית מאז כניסתו של הנשיא טראמפ לתפקידו
- טראמפ לנתניהו: "אנחנו נותנים מאות מיליונים לפלסטינים. הכסף לא יועבר אם לא יישבו למו"מ"
- נתניהו לטראמפ: "ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים - החלטה היסטורית"
- ראש הממשלה התייחס גם להסכם הגרעין: "אם תרצו לפרוש ממנו - נתמוך"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים היום (חמישי) בפתח פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את הסיוע לפלסטינים אם הם לא ישובו למשא ומתן עם ישראל. הוא הזכיר את סירוב הרשות להיפגש עם סגנו מייק פנס, שאחריה החליטה וושינגטון לקצץ את הסיוע לסוכנות הפליטים הפלסטינית אונר"א (UNRWA). לדברי טראמפ, ההכרזה על ירושלים והעברת השגרירות הורידה את הסוגיה מעל שולחן המשא ומתן.

הפגישה בין השניים, הראשונה מאז הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל והרביעית מאז כניסתו לתפקיד לפני שנה, נמשכה 40 דקות בשולי הפורום הכלכלי בדאבוס שבשוויץ. לפניה אמר ראש הממשלה לטראמפ כי אם האחרון יחליט לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, ישראל תתמוך בכך. לאחר שסיימו השניים את הפגישה אמר נתניהו לוואלה! NEWS כי "הייתה פגישה מצוינת".

עוד בוואלה! NEWS:
מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר לוואלה! NEWS: תכנית טראמפ לא הוגנת
טיבי בוואלה! TALK: "ממשל טראמפ חשוך ואיסלאמופובי, לא נשארנו אדישים"
בצל התבססות איראן בסוריה: נתניהו ופוטין ייפגשו במוסקבה בשני

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדאבוס, שוויץ 25 בינאור 2018. עמוס בן גרשום, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וטראמפ בדאבוס, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ

טראמפ אמר בפתח הפגישה כי "נהדר להיות עם ראש הממשלה נתניהו. פיתחנו מערכת יחסים שמעולם לא הייתה חזקה יותר, וגם כידידים אישיים יש לנו הרבה שיחות על הרבה נושאים, אבל הצעד הגדול, ההיסטורי והמשמעותי הוא העברת השגרירות לירושלים".

עוד הוסיף טראמפ, נשיא ארצות הברית הראשון שמגיע לפורום זה 20 שנה, כי "כשהם (הפלסטינים) לא כיבדו אותנו לפני שבוע כשלא אפשרו לסגן הנשיא הנהדר שלנו להיפגש עמם, ואנחנו נותנים להם מאות מיליוני דולר בסיוע ובתמיכה, מספרים עצומים, מספרים שאף אחד לא מבין - הכסף הזה על השולחן והכסף הזה לא יגיע אליהם עד שהם לא ישבו וידברו על שלום".

נתניהו אמר כי "זו הפגישה הראשונה שלנו מאז ההחלטה ההיסטורית שלך, וזו החלטה היסטורית שתיזכר תמיד בלבבות העם היהודי. אנשים אומרים שזה מעכב את השלום, אבל אני חושב שזה מקדם את השלום, כי שלום אפשר לבנות רק על בסיס אמת".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדאבוס, שוויץ 25 בינאור 2018. עמוס בן גרשום, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
פגישה רביעית מאז שנכנס לבית הלבן. טראמפ ונתניהו בדאבוס/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ

הפלסטינים הגיבו בזעם לדברי טראמפ. דוברו של יו"ר הרשות, אבו מאזן, אמר כי אם "ירושלים ירדה מהשולחן, גם ארצות הברית תרד משולחן המשא ומתן". בכיר בבית הלבן אמר השבוע כי בין וושינגטון להנהגה ברמאללה שורר נתק מוחלט מאז ההכרה בירושלים.

נתניהו התייחס גם להסכם הגרעין ואמר לטראמפ כי "אנחנו תומכים בעמדתך לגבי איראן. אמרת שזה הסכם אסוני, ואם תחליט לפרוש מההסכם נתמוך בך לאורך כל הדרך", אמר על כך שטראמפ הקצה ארבעה חודשים אחרונים לתיקון ההסכם. "אנחנו גם מעריכים את העובדה שאתה מתמודד עם התוקפנות האיראנית, מעולם לא ראיתי את האחדות בין ישראל לארצות הברית ומדינות אחרות באזור כל כך חזקה".

נתניהו: "רק האמריקנים יכולים לתווך במו"מ"

בפגישתם של השניים השתתפו מהצד האמריקני שר החוץ רקס טילרסון, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקאסטר והיועץ ג'ראד קושנר. מצד ישראל השתתפו שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת וראש הסגל יואב הורביץ.

לאחר פגישתו עם טראמפ, התראיין נתניהו לכתב רשת CNN פריד זקריה והדגיש כי רק ארצות הברית יכולה להיות מתוות במשא ומתן. "ירושלים היא בירת העם היהודי זה 3,000 אלפים שנה. טראמפ עשה היסטוריה על ידי הכרת היסטוריה, ובכל הסכם שלום אתה יודע שירושלים תהיה בירת ישראל, לכן אני חושב שטראמפ עשה שירות גדול לשלום".

נתניהו הוסיף כי "ירושלים צריכה להישאר מאוחדת על ידי ריבונות ישראלית עם חופש פולחן שלם לכל הדתות. אם זה ישתנה - ירושלים עשויה להתדרדר לאלימות שמאפיינת מקומות אחרים במזרח התיכון שם מפוצצים מסגדים. אנחנו לא רוצים שזה יקרה, ולכן מחויבים שבכל הסכם נשמור על הסטטוס-קוו של המקומות הקדושים".

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, במהלך ישיבת הוועד המרכזי הפלסטיני ברמאללה 14 בינואר 2018. רויטרס
ממשיך בעימות הדיפלומטי עם ארה"ב. אבו מאזן/רויטרס

כשנשאל נתניהו על המדינה הפלסטינית העתידית, הוא השיב: "לפלסטינים צריכה להיות היכולת למשול, אבל לא את הכוח לפגוע בנו. ולכן, בכל הסכם, ישראל צריכה לשמור על שליטה ביטחונית ממערב לירדן. כשהפלסטינים יוכיחו שהם יכולים לשלוט באזורים ושלא ישתלטו עליהם חמאס או דעאש אז דבר איתי שוב".

הוא אמר כי אבו מאזן מתחמק ממשא ומתן. "הזמנתי את עבאס מאות פעמים שיבוא אליי, יבוא לכנסת, ואני אפילו מוכן ללכת לרמאללה עכשיו. הם תמיד מוצאים דרך להתחמק. הוא תמיד בורח".

ראש הממשלה הכחיש כי הוא החרים ממשלים אמריקניים - ברקע המתיחות מול הממשל הקודם של ברק אובמה - שנטו יותר לטובת הפלסטינים. "היו לי עליות ומורדות עם ממשלים אמריקניים, אבל אף פעם לא החרמתי ואני לא חושב שהפלסטינים צריכים לעשות זאת גם כן".

מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר: "נתניהו לא מכיר את העולם הערבי"

מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא אמר לוואלה! NEWS: "אם המטרה של הנשיא טראמפ היא שצד אחד יהיה מנצח והשני ייצא מושפל, לא ייצא שום דבר מהתכנית שלו לשלום. כל הנושאים צריכים להיות על השולחן, ושני הצדדים צריכים לבוא מוכנים לפשרות שיהיו מסוגלות לייצר מצב שבו כולם מרוויחים. הפלסטינים לא יבואו לשום מקום כשאקדח מוצמד להם לרקה", אמר.

לדברי מוסא, ההנחה הישראלית שמדינות ערב כמו מצרים וערב הסעודית ויתרו על הפלסטינים היא משאלת לב של נתניהו בלבד. "הוא לא מכיר את דעת הקהל של העם הערבי. הדור הצעיר חושב לגמרי אחרת, וההנחות של נתניהו אינן משקפות את המציאות. המציאות היא שאף מנהיג ערבי לא יהיה מוכן להיות צד לתכנית שהיא כל כך לא צודקת כלפי הפלסטינים, ובטח לא לצאת נגד דעת הקהל. את יכולה למסור לנתניהו שמשאלת הלב שלו לא תתגשם".

עמרו מוסא, מועמד לנשיאות מצרים, אפריל 2012. רויטרס
טוען שמדינות ערב לא יתפשרו. מוסא/רויטרס

גם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, תקפה את הרשות ואת העומד בראשה. בדיון במועצת הביטחון של האו"ם, אמרה היילי כי וושינגטון "לא תרדוף אחרי ההנהגה הפלסטינית שחסרה את מה שצריך כדי להשיג שלום".

היא תקפה את הנאום שנשא אבו מאזן במהלך החודש, שבו אמר כי הפלסטינים יקבלו רק תיווך בינלאומי נרחב בתהליך השלום. "נאום שמלא בתיאוריות קונספירציה הוא לא נאום של אדם עם אומץ ורצון לפעול למען השלום", אמרה היילי. "ארצות הברית נותרה מחויבת לחלוטין לעזור לישראל ולפלסטינים להשיג שלום היסטורי, אבל לא נרדוף אחרי הנהגה פלסטינית שחסרה את מה שצריך להשיג שלום. כדי להשיג תוצאות היסטוריות, אנחנו צריכים מנהיגים אמיצים".

השגריר הפלסטיני, ריאד מנסור, שדיבר לפני היילי כי הטענות שמשמיעה ישראל ולפיהן אבו מאזן אינו "איש של שלום" הן "מחרידות". לדבריו, "הם שוב מנסים להסיט את הקהילה הבינלאומית ולהתחמק מאחריות למבוי הפוליטי הסתום ולמצב הנורא בשטח באמצעות טענות מבישות ושקריות".

השגריר דנון והשגרירה היילי בדיון מועצת הביטחון על המזרח התיכון 25 בינאור 2018. UN Photo/Evan Schneider., מערכת וואלה! NEWS
היילי לצד דנון בדיון במועצת הביטחון/מערכת וואלה! NEWS, UN Photo/Evan Schneider.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully