וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לרעב: התגברות המחאה של תושבי עזה היא רק עניין של זמן

25.1.2018 / 13:10

בכל יום בעת האחרונה מוחים הפלסטינים ברצועה על העוני הגובר והמחסור במזון, שהפך מזמן לפצצה מתקתקת שבה מאשימים התושבים את ישראל. ללא תקווה אפילו מהפיוס הפלסטיני, סוף תהליך הגסיסה של יותר ממיליון התלויים בסיוע קבוע לא נראה באופק

עריכה: יאיר דניאל

בכל יום ניתן לראות ברצועת עזה תושבים המוחים על מצבם ומנסים להסב את תשומת הלב הבינלאומית למצבם העגום. "עזה בדרך לרעוב, זו שאלה של זמן עד שנגיע לשם", מספר תושב הרצועה. "כבר עכשיו יש מקרים של משפחות שפשוט אין להן מה לאכול, והקיצוץ בתקציב של אונר"א רק יחמיר את זה". השבוע התקיימה שביתת מסחר כללית ברצועה, אולי מתוך תקווה שצעד כזה יעורר מישהו בעולם, בישראל, במצרים או ברשות הפלסטינית. אך העולם כרגע רחוק מלהתעניין בנעשה בעזה, שעומדת לקרוס כלכלית.

לדברי תושב הרצועה, זו שאלה של זמן עד שאנשים יתחילו לצעוד לכיוון מחסום ארז "מתוך מצוקה". "זה הדיבור בציבור בעזה עכשיו, שההפגנות שיש כעת בתוך הרצועה יתחלפו לתהלוכות למעבר ארז", הוסיף. אחת מסוכנויות הידיעות אף הציגה השבוע ריאיון עם תושב חאן יונס, שהחזיק בידיו את בנו והציעו למכירה. "בכל יום אימא שלו אומרת לי להביא לו אוכל ואין לי מה לתת לו", סיפר. מאחוריו עמדו עשרות תושבים שהפגינו עקב המצב הכלכלי הקשה.

על אף שברצועה נוטים להאשים את ישראל במצב הנוכחי, נדמה שדווקא ישראל היא זו שמנסה כל העת להביא לשיפור כלכלי בעזה. החלטת הרשות הפלסטינית לחדש את התשלום עבור אספקת החשמל לעזה, באופן שיאפשר אספקה של שש שעות לפחות לבתים, שאחריהן 12 שעות ללא חשמל, לא נבעה מנדיבות מפתיעה. לפי מקורות פלסטיניים, ההחלטה הגיעה לאחר סוג של אולטימטום שהציבה ישראל לרשות, לפיו אם לא תחדש את התשלום - ישראל תעשה זאת תוך שימוש בכספי המסים של הרשות העוברים דרכה. ברמאללה הפנימו את המסר והחליטו לפרסם ברבים שהרשות מחדשת את התשלום, אך שעתיים נוספות של אספקה לא שינוי בהרבה את המצב הכלכלי ברצועה. עזה עדיין ממשיכה בתהליך גסיסה ארוך וקשה, שסופו לא נראה באופק.

עוד בוואלה! NEWS
השר כץ במהדורת וואלה! NEWS: "אבו מאזן הכריז מלחמה - עלינו ועל ארה"ב"
אבו מאזן: ירושלים היא השער לשלום או למלחמה - על טראמפ לבחור
אבו מאזן לשרת החוץ של האיחוד האירופי: "הכירו במדינה פלסטינית"

רצועת עזה, ינואר 2018. רויטרס
הפעילות הכלכלית הצטמצמה דרמטית. חורף בעזה, החודש/רויטרס

ישראל היא גם זו שאישרה לאחרונה הכנסה של חומרים לרצועה, שנחשבו עד כה דו-שימושיים - כלומר כאלו שעשויים לסייע לחמאס בכריית מנהרות או ייצור רקטות. כך, בשבוע האחרון, הותרה כניסה של עץ לסוגיו, ולפני כן הותרה כניסת מלט, ברזל, גז דלקים ועוד. ישראל התירה אפילו ייצוא של כיסאות פלסטיק מעזה בשבוע שעבר, הכול בניסיון למנוע את הרעב הממשמש ובא. למרבה ההפתעה, לא נרשם בעזה ביקוש רב לחומרים שהכנסתם הותרה, ככל הנראה עקב המצוקה. סוחר מעזה סיפר לוואלה! NEWS כי בעזה היה ביקוש רק ל-20% מהמלט שישראל מתירה להכניס לרצועה.

אך הבעיה הבוערת ביותר בעזה בימים אלו כנראה קשורה לפקידי הממשלה, של חמאס ושל הרשות. זה יותר מחודשיים שפקידי חמאס, 45 אלף במספר, אינם מקבלים משכורות. בראיית חמאס, הרשות היא זו שאמורה לשלם את משכורתם, אך זו מסרבת לעשות זאת לנוכח אי-נכונות הארגון למסור את כל סמכויות השלטון בעזה לידיה. לכך צריך להוסיף את אלפי פקידי הרשות שהופרשו לפנסיה בעל כורחם לפי החלטת רמאללה. כעת נוספו גם 13 אלף פקידי אונר"א שצפויים כנראה לקבל רק חצי ממשכורתם בחודש הקרוב בעקבות החלטת ארצות הברית לקצץ בתקציב הסוכנות.

אט אט נוצרת פצצה מתקתקת בעזה, זאת תוך שהפעילות הכלכלית הצטמצמה באופן דרמטי. שיעור האבטלה מגיע לקרוב למחצית מתושבי עזה, 46.6% ליתר דיוק, כשיותר ממיליון בני אדם נזקקים לסיוע בחבילות מזון של אונר"א כדי לשרוד את החודש. אחד מהנתונים שצריכים להוות תמרור אזהרה עבור ישראל קשור לביקוש לסחורות ממנה. לפי הנתונים בצד הפלסטיני, לפני כשנה נרשמה כניסה של 800 עד אלף משאיות סחורה ביום מישראל לעזה דרך מעבר כרם שלום, וכיום הממוצע עומד על כ-370. הירידה במספר אינה בגלל הצד הישראלי, אלא כי בעזה אין כסף. "היו כאן יותר ממאה אלף בירורים משטרתיים בגלל צ'קים שחזרו", מספר תושב עזה. "בכל יום מפטרים עובדים בחברות המסחר הגדולות או שהן נסגרות".

עוד באותו נושא

כשל-1.4 מיליון איש לא יהיה מה להפסיד: הסיכון בקיצוץ תקציב אונר"א

לכתבה המלאה
שביתה מסחרית בעזה. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
מיליון מתושבי הרצועה נזקקים לחבילות סיוע של אונר"א כדי לשרוד. השביתה המסחרית בעזה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

והיכן האור בקצה המנהרה? לעת עתה אין אחד כזה. הפיוס הפלסטיני שנדמה היה לרגעים שצפוי לסייע לרצועה, התאדה לו שוב לחלל ההיסטוריה. חמאס והרשות עדיין מסוכסכים ומלאי איבה. שר המודיעין המצרי חאלד פאוזי, הנחשב לסנדק המהלך, פוטר בשבוע שעבר וכממלא מקומו (הזמני) נבחר עבאס כאמל, אחד מגדולי האויבים של "האחים המוסלמים" במצרים. או במילים אחרות, לא בדיוק אדם שרואה בחמאס כשותף אסטרטגי.

שאלת היורש

המשבר האחרון בין הרשות הפלסטינית וארצות הברית, בין הנשיא דולנד טראמפ לבין יו"ר הרשות אבו מאזן, מחדד שוב את שאלת "היום שאחרי" אבו מאזן. יש לא מעט גורמים בשטחים שטוענים ש"היום שאחרי" כבר כאן. כלומר, בכירים בפתח ובאש"ף כבר פתחו במרוץ אחר הירושה, על אף שהיו"ר עדיין אתנו. בחודשים האחרונים ניתן לראות תזוזות בסוגיה הזו - מי מסמן עצמו כיורש ומי כבר פחות.

שניים מהשמות הנזכרים בשנים האחרונות נראים קצת פחות רלוונטיים בשל מצבם הבריאותי. האחד, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת שעבר לאחרונה השתלת ריאות. כך גם אחד השמות שלא מעט פעמים הוזכרו, בעיקר בישראל - ראש המודיעין הכללי מאג'ד פראג'. על פי מקורות ברמאללה, פראג' אינו בקו הבריאות בחודשים האחרונים, ונזקק לטיפול אינטנסיבי. לא ברור אם בשל הנסיבות הללו או אחרות, פראג' לא יצא עם הנשיא הפלסטיני לבריסל למפגשים עם נציגי האיחוד האירופי וגם לא לקהיר, לכינוס של אוניברסיטת אל-אזהר. הוא הגיע לפתיחת דיוני המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה אך ביום השני כבר נמנע מכך.

נשיא הרש"פ, אבו מאזן נואם במהלך ועידה של ה- OIC באיסטנבול, טורקיה 13 בדצמבר 2017. רויטרס
יש הטוענים שהיום שאחריו כבר הגיע. אבו מאזן בטורקיה, בחודש שעבר/רויטרס

אז מי בכל זאת במרוץ? סגן יו"ר פתח, מחמוד אל-עלול, מסתמן לאחרונה כאחד הגורמים הדומיננטיים בפתח (צמרת הפתח תהיה מי שתקבע ככל הנראה את זהות היורש - א"י). הוא האחראי על התנזים במחוזות השונים, הוא מופיע לא מעט באירועים של הארגון, ומסמן עצמו כגורם קיצוני יותר מאבו מאזן ובכך אולי צובר אהדה בקרב חברי התנועה. מקום מושבו בשכם ויש מי שטוען שהאיש מכין את אנשיו פיזית לאפשרות של קרבות ירושה. וכמובן אי אפשר להתעלם מג'יבריל רג'וב שממשיך לעסוק באינטנסיביות בספורט ובכדורגל הפלסטינים, וכן מתאופיק טיראווי שמצטייר עדיין כ"ילד הרע" של הנהגת פתח. וכמובן, האיש שבכלא, מרואן ברגותי, שהיה ונותר הדמות הפופולרית ביותר בשטחים, אך אין לו אחיזה של ממש בצמרת הפתח בימים אלה, אחרי שקרוביו הורחקו ממנה.

שביתה מסחרית בעזה. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות בשביתה המסחרית ברצועה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר
שביתה מסחרית בעזה. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות בשביתה המסחרית ברצועה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר
שביתה מסחרית בעזה. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות בשביתה המסחרית ברצועה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully