וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אזרח שהנושא קרוב ללבו" עתר לבג"ץ: דורש לצמצם אישורי הפלות

24.1.2018 / 22:48

העתירה מבקשת לצמצם את שיקול הדעת של הוועדות להפסקת היריון, שמאשרות כיום 97% מהבקשות. העותר: "רצח עוברים שרירותי". שדולת הנשים: "עתירה הזויה ומופרכת, למחוק אותה על הסף"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בוידאו: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נושא דברים נגד הפלות בלתי חוקיות, לפני כשנה)

עתירה שהוגשה הבוקר (רביעי) לבג"ץ דורשת לצמצם את מספר האישורים שנותנות ועדות להפסקת היריון בישראל. שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, הורה למדינה להגיב לעתירה שהגיש תושב המרכז בשם אורן מרגלית, עד 15 במרץ.

החוק בישראל אוסר על הפסקת היריון ללא אישור של ועדה שבה שני רופאים ועובד סוציאלי, שלפחות אחד מהם חייב להיות אישה. בבתי החולים ובמוסדות רפואיים אחרים בישראל פועלות כיום 39 ועדות כאלה. החוק מתיר להפסיק הריון במספר מקרים: אם האישה מתחת לגיל הנישואים או מעל גיל 40, הריון כתוצאה מאונס, גילוי עריות או מיחסים מחוץ לנישואים, מום בתינוק או סכנה לחיי האישה. בפועל, כ-97% מהבקשות להפסקת הריון מאושרות על ידי הוועדות.

עוד בוואלה! NEWS:
הילדים שנהרגו בתאונה הובאו למנוחות; האב הגיע להלוויה באלונקה
חשד: מורה מבית ספר בשרון קיימה קשר מיני עם תלמיד בן 15
עם עשרות מתנדבים מהמערב: הכורדים בקרב מול "הפלישה הטורקית"

אישה בהיריון. ShutterStock
97% מהבקשות מאושרות כיום על ידי הוועדות/ShutterStock

מרגלית, העותר, הציג את עצמו בתור "אזרח המתגורר במרכז הארץ אשר עוסק למחייתו בהשקעות ובפיננסים, ונושא ההפלות קרוב ללבו". לטענתו, נוסח העילות שקובע החוק להפסקת היריון "עמום ונתון לפרשנויות סותרות... והלכה למעשה, מתן האישור מתקבל באופן שרירותי, על פי צו מצפונם האישי של חברי הוועדה".

כיום, נכתב בעתירה, זכויותיו של העובר מתגבשות רק לאחר לידתו. כמו כן, לפי העתירה, בית המשפט העליון קבע בעבר כי זכותה של האישה על גופה גוברת על זכותו של האב להורות, וכי אין לו מעמד המאפשר להתנגד לבקשתה בוועדה להפסיק את ההיריון. לטענות מרגלית, קביעות אלו "מבטאות גישה ארכאית שאינה תואמת למציאות החיים של ימינו".

עוד נכתב בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אילן בומבך, כי "עצם הקביעה שזכויות העובר מתגבשות עם לידתו אינה פותחת צוהר לבצע רצח של העובר באופן שרירותי". העותר מבקש מבג"ץ לאלץ את שר הבריאות להשתמש בסמכות שמקנה לו החוק, ולהתקין תקנות שיצמצמו את שיקול הדעת של חברי הוועדות, ולבסוף את מספר ההפלות.

עו"ד אילן בומבך, בית משפט המחוזי תל אביב. מאי 2016. מגד גוזני
"רצח של העובר באופן שרירותי". עו"ד בומבך/מגד גוזני

משדולת הנשים בישראל נמסר בתגובה, כי "מדובר בעתירה הזויה ומופרכת שכל מטרתה לפגוע בנשים ובזכויותיהן. על בית המשפט העליון להגדיר עתירה זו כעתירה טורדנית וקנטרנית ולא לדון בה כלל. האוטונומיה של נשים לגבי גופן היא זכות יסוד, שהניסיון לערער עליה הוא מסוכן ומקומם ביותר. יכולתן של נשים להחליט על הפסקת היריון שאינן רוצות בו הושגה לאחר מאבקים ממושכים בארץ ובעולם, והיא אחד ההישגים המרכזיים והחשובים ביותר של המאבק לשוויון מגדרי".

לפי העמותה, "לא רק שאין לצמצם את העילות להפסקת היריון ואת סמכויות הוועדות, אלא שיש לבטל כליל את הוועדות להפסקת היריון, שהן עצמן מוסד ארכאי שאינו תואם את עקרונות האוטונומיה והשוויון, כפי שאלה נגזרים מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. אנו קוראות לבית המשפט העליון למחוק את העתירה על הסף, ובכך לשדר לציבור מסר חד וברור לפיו זכותן של נשים על גופן אינה נתונה לדיון וערעור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully