וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימת הפוליטיקאים או החוקר מס' 1: המרוץ למפקד להב 433 החל

24.1.2018 / 11:28

הודעת הפרישה של ניצב ריטמן הכניסה את המשטרה לתזזית, לקראת סיום חקירות נתניהו בתיקים 1000 ו-2000. בין המועמדים להחליפו: תנ"צ כורש ברנור שהוביל את חקירות ראש הממשלה, ראש חטיבת החקירות תנ"צ ערן קמין ותנ"צ מוטי לוי, שהוביל את חקירת פרשת הצוללות

עריכת וידאו: ניר חן

(אבי אשכנזי בדיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על פסיקת בג"ץ בעניין ריטמן)

הודעתו אתמול של ניצב רוני ריטמן על כוונתו לפרוש מתפקידו כמפקד יחידת להב 433 עלולה לגרום לטלטלה במשטרת ישראל. לדברי גורם בכיר במשטרה ההחלטה "הסירה כאב ראש גדול" עבור המפכ"ל רוני אלשיך בכל הקשור להחלטת בג"ץ מלפני חודשיים כי עליו לשקול מחדש את השארתו של ריטמן בארגון". הגורם העריך כי אלשיך יציג את מכתב הפרישה של ריטמן ויודיע על נקיטת הליך משמעתי נגדו, בדמות "הדרכה פיקודית".

אולם, לדברי הגורם, החלטת הפרישה של ריטמן יוצרת כאב ראש חדש ולא פשוט עבור אלשיך, בכל הנוגע לזהות מחליפו בראש להב 433. "כרגע כל מפקדי היחידות הארצית הם צעירים", הסביר. "המפכ"ל יידרש לבחור אחד מתוך ארבעה תתי-ניצב צעירים עם ותק של שנה או שנתיים בדרגה ובתפקיד". לדבריו, אפשרות אחרת העומדת בפני אלשיך היא הבאה מבחוץ של קצין משטרה שפרש או של איש שב"כ.

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך 433 במהלך טקס הפרידה שנערך עבור מני יצחקי בבית שמש 6 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
כאב ראש לא פשוט. אלשיך/ראובן קסטרו

אחד הצעדים שעשה אלשיך עם כניסתו לתפקיד המפכ"ל היה להרחיק דור שלם של קציני חקירות מלהב 433 ומאגף החקירות - קצינים שהיו אמורים להתמודד על תפקידי מפקד היחידה וראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה. שורה של קצינים מבטיחים בדרגת ניצב-משנה קודמו על ידי אלשיך ושובצו בתפקידי הליבה באגף החקירות, בהם גם המועמדים הטבעיים מתוך המשטרה על התפקיד שיעזוב ריטמן:

תנ"צ יגאל בן שלום - מפקד היאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית).

תנ"צ כורש ברנור - מפקד יאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה). הוביל את תיקי החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר אריה דרעי וח"כ דוד ביטן.

תנ"צ מוטי לוי - מפקד היאל"כ (היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית). הוביל את תיקי החקירה נגד שר הרווחה חיים כץ ובכירי התעשייה האווירית, תיק הצוללות וחקירות נוספות.

תנ"צ ערן קמין - מכונה "אימת הפוליטיקאים הישראלים", קודם לפני כשנה לתפקיד ראש חטיבת החקירות, תפקיד מפתח במערכת אכיפת החוק. קמין נדרש למלא את תפקיד מפקד יאח"ה לאחר מותו של תנ"צ אפרים ברכה ולהתמודד עם המשבר שפקד את היחידה בעקבות האסון.

תנ"צ יגאל בן שלום. דוברות משטרה,
תנ"צ בן שלום/דוברות משטרה
הענקת דרגות לכורש ברנור, אפריל 2016. חטיבת דובר המשטרה
אלשיך והשר ארדן מעניקים דרגות לברנור, אפריל 2016/חטיבת דובר המשטרה

השאלה עתה היא מי מהארבעה יקודם. אם יוחלט למנות את תנ"צ לוי או את תנ"צ קמין סביר להניח כי גם אחד משני הקצינים האחרים, ברנור או בן שלום, ידרשו לסיים את תפקידם כמפקדי היחידה ולהחליף את מי שיקודם. אחת ההערכות היא כי דווקא בשל הקונסטלציה הפוליטית שעשויה להתרחש בעקבות סיום חקירות נתניהו, יוחלט לקדם את ברנור לתפקיד ראש להב כדי למנוע בעתיד ניסיון לעכב או לעצור את מינויו בשל נקמה.

גורמים במשטרה אומרים כי לא ברור אם כהונתו של אלשיך תוארך לשנה רביעית, ולכן הוא ירצה לעצב סגל פיקוד בכיר כבר עתה שיעבור בירושה למחליפו, אם יידרש לפנות את כסאו בסתיו הקרוב. במשטרה אמרו עוד כי אלשיך עשוי להביא "רכש זר" בדמות תנ"צ שפרש או אפילו קצין חקירות מהשב"כ. כך או אחרת, השבועיים הקרובים יהיו מעניינים עבור אנשי אגף החקירות, עם סיום החקירות בתיקים 1000 ו-2000 וסבב המינויים הצפוי. רק אחר כך יוכל אלשיך לסכם את עיקרי האסטרטגיה של כהונתו.

נצ"מ ערן קמין בוועידת המשפט- פאנל ראשי ערים תחת חקריה. בן קלמר
תנ"צ קמין/בן קלמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully