וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לפני המראתו: על מרקל ומקרון להכניס שינויים בהסכם הגרעין

23.1.2018 / 16:40

ראש הממשלה המריא לפורום הכלכלי של דאבוס שבשוויץ, אחרי היעדרות של שנה. לכנס יגיעו מנהיגים רבים מרחבי העולם, ובהם גם נשיא צרפת וקנצלרית גרמניה. "אומר להם כי השבועות הקרובים הם ההזדמנות האחרונה"

צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום טרם המראתו לפורום הכלכלי של דאבוס שבשוויץ כי יפציר במנהיגי צרפת וגרמניה להכניס שינויים משמעותיים בהסכם הגרעין עם איראן. "אומר לאנגלה מרקל ולעמנואל מקרון כי השבועות הקרובים הם ההזדמנות האחרונה להכניס תיקונים בהסכם הגרעין המסוכן, תיקונים אמתיים ולא קוסמטיים בלבד", אמר. "בכל מקרה, עם הסכם או בלעדיו, המדיניות שלנו היא למנוע את התחמשותה של איראן", הוסיף.

נתניהו אמר כי בביקורו בדאבוס יקדם את מעמדה של ישראל "כמעצמה טכנולוגית עולמית, כמו שבא לידי ביטוי בביקורי בשבוע שעבר בהודו". לדבריו, "זה מסייע לנו להרחיב את המרחב הדיפלומטי שלנו לטובת כלכלת ישראל אזרחי ישראלי וביטחון ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לדאבוס, שוויץ 23 בינאור 2018. עמוס בן גרשום, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפתח פגישתם בניו יורק. רויטרס
ייפגשו שוב? טראמפ ונתניהו בשולי עצרת האו"ם בספטמבר/רויטרס

ראש הממשלה המריא בתום ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בישראל. "זה היה כבוד לארח את סגן הנשיא פנס בישראל. הוא נתן ביטוי יוצא מן הכלל ליחסים החזקים בין ישראל וארצות הברית, ותמיד נזכור את נאומו המרהיב בכנסת", אמר.

נתניהו נסע עם רעייתו שרה לביקור בן שלושה ימים באלפים השוויצרים, שם יתקיים הכנס. בוועידה, שאליה הגיע נתניהו כמעט בכל שנה בשנים האחרונות, מתקבצים רבים ממנהיגי העולם ובכירי עולם הכלכלה והעסקים.

השנה צפויים להגיע אליה, בין היתר, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ומלך ירדן עבדאללה. בלשכת ראש הממשלה טרם אישרו סופית את לוח הזמנים של הפגישות, אך בימים האחרונים נעשים מאמצים אינטנסיביים לתיאום פגישות מדיניות עם ראשי המדינות הגדולות שיגיעו לעיירת הסקי המושלגת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לדאבוס, שוויץ 23 בינאור 2018. עמוס בן גרשום לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
הזוג נתניהו טרם ההמראה, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום לע"מ

בשנה שעברה, באופן חריג, לשכת ראש הממשלה ביטלה את השתתפותו ברגע האחרון בנימוק של לוחות זמנים ובטענה שרשימת המוזמנים אינה מספיק אטרקטיבית. עם זאת, השנה נתניהו הודיע על השתתפותו בוועידה זמן רב מראש, למרות לוחות הזמנים הצפופים בין ביקורו בהודו בשבוע שעבר וביקור סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בישראל. ביום חמישי נתניהו צפוי לשוחח במליאת בוועידה, שנחשבת לאחת הבמות החשובות של הכלכלה העולמית, עם העיתונאי האמריקני פאריד זקריה, שאליו התראיין גם ב-2016.

במקביל, נתניהו צפוי לקיים פגישות צד עם המנהיגים - ובמוקד תשומת הלב פגישות עם טראמפ ומנהיגי אירופה. בראש סדר היום המדיני יהיה הנושא האיראני, על רקע סימני השאלה מעל הסכם הגרעין עם טהראן ןהחשש הישראלי מהתבססותה של איראן בסוריה ובדרום לבנון.

אם ייפגש עם טראמפ, זו תהיה פגישתם הרביעית של שני המנהיגים מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן, והראשונה מאז שהממשל הכריז על מדיניות חדשה בנושא האיראני והחל לאיים ברצינות על פרישה מהסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, שנחתם ב-2015.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף במהלך שיחה עם מקבילו מרוסיה סרגיי לברוב במוסקבה, רוסיה. 10 בינור 2018. AP
הסכם הגרעין על ראש סדר היום של נתניהו. זריף/AP

בשבועות האחרונים נתניהו שב והזהיר את מנהיגי אירופה "לקחת ברצינות" את איומיו של טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין. אתמול, לצדו של פנס, נתניהו איים כי אם לא יבוצעו "צעדים משמעותיים" לתיקון ההסכם, ישראל תתמוך בכוונת הממשל לפרוש ממנו.

נושא נוסף שצפוי להעסיק את הפגישות המדיניות של נתניהו יהיה הנושא הישראלי-פלסטיני, על רקע הכרזת ירושלים של ממשל טראמפ וההחלטה על הקיצוץ בתקציבי אונר"א.

בלשכת נתניהו מקווים לקיים גם פגישה עם המלך עבדאללה - לראשונה זה יותר משנתיים - כדי לבשר סופית על סיום משבר השגרירות בירדן. זאת לאחר שישראל התנצלה בסוף השבוע שעבר והעבירה פיצוי למשפחות הירדנים שנהרגו בפיגוע.

גם הרצוג יגיע לדאבוס

לצד פגישות רשמיות, שטרם נקבעו סופית, לנתניהו עשויות להיות שיחות צד לא רשמיות גם עם שורת המנהיגים שמגיעה לדאבוס השנה - רבים מהם נחשבים למיודדים וידידותיים.

אלו כוללים את ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי, נשיא קולומביה חואן מנואל סאנטוס ונשיא אזרבייג'אן אילהאם אילייב. גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ונשיא אוקראינה פטרו פורושנקו יהיה בין החברים בחוג הסילון בדאבוס השנה.

בעוד נתניהו מתכוון לנצל את שהותו כדי לקדם את האינטרסים הישראליים בנושא איראן וללחוץ על מנהיגים בעולם "לתקן את הסכם הגרעין", במסדרונות בדאבוס יסתובב גם שר החוץ האירני, מוחמד ג'וואד זריף.

גם ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, הוא בין הדוברים בכנס, ועם המשתתפים נמנים גם שורה של בכירים ממדינות המפרץ - שרי חוץ, אוצר ואנרגיה מערב הסעודית, מקטאר, מבחריין ומאיחוד האמירויות הערביות. מלבד נתניהו, גם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) צפוי להגיע לדאבוס השנה ולהשתתף במושבי הכינוס, שבו משתתפים, בנוסף לראשי מדינות, גם ראשי תאגידים וחברות בינלאומיות, וכלכלנים ומדענים מובילים מכל העולם.

(עדכון ראשון: 14:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully