וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתוקצבים ולא מלמדים ליבה: 44 מוסדות חרדיים נקנסו במיליונים

23.1.2018 / 6:53

מנתוני השנה החולפת שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי מוסדות הלימוד השייכים לרשתות החינוך המזוהות עם ש"ס ואגודת ישראל נקנסו ב-12.3 מיליון שקל, על אי עמידה בתכנית המלאה של לימודי הליבה. הקנס הגבוה ביותר ניתן לתלמוד תורה "אהלי סופר" במודיעין עילית: 1.25 מיליון שקל

גיוס חרדים לשירות אזרחי לאומי, ינואר 2013. טלי מאייר
הקנסות ירדו מהתקציב שמעבירה המדינה למוסדות. צעיר חרדי שוקד על לימודיו/טלי מאייר

משרד החינוך קנס בשנת הלימודים האחרונה 44 מוסדות חינוך חרדים של רשתות החינוך המזוהה עם ש"ס ואגודת ישראל בגין אי עמידה בחובת לימודי ליבה - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS. המוסדות שאמורים ללמד את תכנית הליבה המלאה הפרו את התחייבותם ונקנסו ב-12.3 מיליון שקל - סכום שירד מהתקציבים שאותם הם אמורים לקבל מהמדינה.

מדובר בהיקף זהה של מוסדות שנקנסו בשנה הקודמת, אך גובה הקנסות גבוה במיליון שקלים. הנתונים שהתקבלו בעקבות בקשת חופש מידע של עמותת חדו"ש מלמדים כי הקנס הממוצע למוסד הינו 280 אלף שקל. את הקנס הגבוה ביותר קיבל תלמוד תורה "אהלי סופר" במודיעין עילית בסך 1.25 מיליון שקל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה מהמוסדות נקנסים שוב ושוב מדי שנה. תלמידים בתלמוד תורה. אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עשרות בתי ספר יסודיים חרדיים של רשת החינוך העצמאי, המזוהה עם אגודת ישראל ומעיין החינוך התורני, המזוהה עם ש"ס, נמצאים תחת מעמד "מוסד מוכר שאינו רשמי", שמעניק להם תקצוב גבוה השווה כמעט לזה של בתי ספר ממלכתיים. במסגרת זו הם מחויבים בלימודי ליבה, אך המוסדות שלא עומדים בתכנית לה הם מחויבים נקנסים וממשיכים לקבל את התקציבים.

משרד החינוך החל במתן קנסות למוסדות אלה בשנת הלימודים תשע"א (2011-2010). מספר המוסדות שנקנסו אז עמד על 58. המספר צנח ל-36 בתשע"ד ובשנים האחרונות הוא עלה שוב: 49 בתשע"ה ו-44 בתשע"ו ובתשע"ז. תלמוד תורה "אהלי סופר" מוביל גם בסכום הקנסות הגבוה ביותר המצטבר במהלך השנים - 9 מיליון שקל. מוסדות אחרים כמו "נטעי מאיר" ו"חסידי אור" הגיעו לקנסות בסך 5 מיליון שקל, ונקנסים מדי שנה שוב ושוב.

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש, איים לעתור לבג"ץ "אם התופעה המבישה בחסות משרד החינוך לא תיפסק, ואם לא ינקטו צעדים יעילים יותר לפיקוח ואכיפה של חובת הוראת לימודי הליבה גם בחינוך החרדי". לדבריו, "יש גבול גם לפוליטיקה, והעובדה שהמוסדות החרדים המקבלים מימון שלא כדין פועלים בחסות השותפים הקואליציוניים של שר החינוך אינה יכולה לשמש תירוץ לפגיעה הקשה בשלטון החוק, בסדר הציבורי, בעתיד הכלכלה הלאומית ובסיכוי לקדם תעסוקת חרדים ויכולתם לפרנס בכבוד את משפחותיהם ולא ליפול לנטל על הקופה הציבורית לאורך חייהם".

עוד באותו נושא

לא מלמדים ליבה, נקנסים - וממשיכים לקבל תקציבי ענק מהמדינה

לכתבה המלאה

במכתב למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב דרשה העמותה להפעיל במידי צעדים מחמירים נגד מוסדות המפרים את חובת לימודי הליב"ה, לרבות ביטול רישיונותיהם, שלילה מוחלטת של תקציביהם והעמדה לדין של בעלי תפקידים במוסד במקרים שבהם נמסרו ביודעין הצהרות כזב למשרד החינוך.

מוסדות החינוך של רשתות החינוך המפלגתיות החרדיות, החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני, הקרויה גם "בני יוסף", מוגדרים כמוסדות מוכרים שאינם רשמיים (מוכש"ר), ולא כממלכתיים. בשנת 1985 כשהכנסת חוקקה את חוק יסודות התקציב כדי לסיים את תופעת "הכספים היחודיים" הצליחו אגודת ישראל וש"ס להחריג את רשתות החינוך שלהם מדרישות החוק ביחס לתמיכות המדינה.

כך נקבע כי המוסדות, על אף שאינם ממלכתיים ואינם כפופים לתכנית הלימודים הממלכתית, יזכו במימון מלא מקופת המדינה, ולא בשיעור של 75%, כמו שאר מוסדות המוכש"ר. יחד עם זאת, עשרות תלמודי תורה חרדיים מצטרפים לרשתות במטרה לקבל מימון של 100%. הנתונים מלמדים שרבים מהם אינם עומדים בחובה הכרוכה בכך, ולא מלמדים את תכנית הליבה בהיקף של 100%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully