וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאתר מטרות ומספק מודיעין לתקיפה: המזל"ט שמסייע מעבר לקווי אויב

22.1.2018 / 17:00

יחידת "רוכב שמיים" של חיל התותחנים תרחיב השנה את שורותיה ותזכה לסדרת שדרוגים לכלי הטיס העיקרי המשמש את לוחמיה, וכן למזל"ט מדגם חדש שיסייע לכוחות חי"ר על הקרקע. מפקדת היחידה: "מלווים כוחות בשטח מדי יום"

צילום: בני בן סימון, דובר צה"ל עריכה: יוסי אלטר

יחידת "רוכב שמיים" של חיל התותחנים הגיעה בימים אלה לשיא בפעילותה עם הקמת פלוגות מילואים ופלגת קומנדו ייעודית לפעילות בעומק שטח האויב, תוספת של יותר מ-50 כלי רכב ייעודים לפעילות היחידה בחירום, שדרוג למזל"ט המשמש את היחידה וגולת הכותרת: קליטת מזל"ט חדש מסוג "דוהר שמיים", שמיועד לספק מענה לחטיבות מתמרנות ויביא להקמת צוותים חדשים - כך חשפה היום (שני) סגן-אלוף רעות רטיג-וייס מפקדת היחידה.

"רוכב שמיים" הוקמה בשנת 2010 והיא כוללת צוותי לוחמים המפעילים את המזל"טים בכלל הגזרות מהחרמון ורמת הגולן ועד אילת. צוותי היחידה מעבירים בזמן אמת מידע מודיעיני, מבצעים מעקב אחר תאי שטח ומסייעים באיתור מטרות ובסגירת מעגלי אש. "אנחנו גם עושים את זה ביום יום ומלווים כוחות, בכניסה לשטח מאוים, תוך כדי פעילות וגם בבדיקות לאחר פעילות של הממצאים שנותרו בשטח", סיפרה סא"ל רטיג-וייס.

יום עיון ביחידת ?רוכב שמיים?,, בסיס רמון, 22 בינואר 2018. בני בן סימון
לוחמי היחידה עם מזל"ט רוכב שמיים באימון, היום/בני בן סימון

לדבריה, קליטת הדגם החדש של המזל"ט "תאפשר לנו להטיס את המערכת לטווחים יותר גדולים למשך יותר זמן עם הרבה יותר יכולות". בין היתר ציינה את שדרוג המצלמה המורכבת על המזל"ט, שתוכל לפעול גם באור יום וגם בלילה בעזרת אמצעי ראייה מבוסס חום. "היום אנחנו עובדים עם שתי מצלמות שונות ובעתיד זה יהיה עם אותה מצלמה וגם נכנסת אלינו יכולת של הכוונת אש מדויקת כדי שנוכל להכווין חימוש עד המטרה", הוסיפה.

במהלך השנה הנוכחית צפויה היחידה לקלוט שדרוג נוסף בדמות מערכת "מבט חד" המאפשרת צילום אווירי ברזולוציה גבוהה במיוחד שנועדה לסייע ביצירת תמונה תלת-ממדית של גזרת הסריקה של המזל"ט. בנוסף לכך הוחלט על הקמת "צוות אדום" בתוך היחידה שיהיה בקי באופן פעילות האויב בגזרות השונות וישתתף בתרגילים לצורכי אימון הצוותים השונים.

עוד באותו נושא

בעקבות נפילת שני כלי טיס: צה"ל קרקע את מערך "רוכב שמיים"

לכתבה המלאה
יום עיון ביחידת ?רוכב שמיים?, בסיס רמון, 22 בינואר 2018. בני בן סימון
לוחמי היחידה מטיסים מזל"ט/בני בן סימון

סא"ל רטיג-וייס התייחסה להתרסקויות המזל"ט המשמש את היחידה בשנים האחרונות - נכון לחודש ספטמבר האחרון נרשמו חמש תקריות כאלה בשנת 2017. "נפילות רוכב שמיים קורות הרבה פעמים בגלל שמדובר במטוס פשוט, יחסית זול, ללא גיבויים שבעצם נועד לבצע משימות אם צריך עד שהוא נופל", הסבירה. "אנחנו מתחקרים כל נפילה, יורדים לעומק, מקבלים החלטות, מפיקים לקחים, מצמצמים משנה לשנה את כמות הנפילות שלנו".

לדבריה, לא רק טעויות אנוש עומדות מאחורי ההתרסקויות. "אנחנו יודעים לחפות על הדברים בעזרת עבודה מאוד מקצועית", הוסיפה סא"ל רטיג-וייס. "כמעט בכל שנה הוספנו בערך אלף שעות טיסה לסל הביצועים שלנו. זה אומר שאנחנו מבצעים בכל שנה אלפי שעות טיסה עם מספר מצומצם של נפילות". על אף "ההד התודעתי" שנוצר בשל התרסקויות המזל"ט אומרת מפקדת היחידה כי הפעילות השוטפת והמודיעין שמייצרים לוחמי היחידה מאזנים את המצב.

"נותנים ללוחמות הזדמנות שווה כמו לכולם"

על עצם מינויה למפקדת יחידה מבצעית בדרגת סא"ל אמרה רטיג-וייס כי זכתה להזדמנות שווה כמו כל הלוחמים שהיו עמה לאורך הדרך. "אני חושבת קודם כל שצה"ל הוא מסגרת מתפתחת", אמרה. "צבא העם עושה את מה שנראה לו נכון אל מול הצורך המבצעי. אם הוא חושב שצריך להכשיר עוד לוחמות הוא יכשיר עוד לוחמות, אם הוא חושב שצריך להכשיר עוד לוחמים או לפתוח עוד יחידות או לסגור יחידות זה מה שהוא יעשה.

"אני רוצה להאמין שהגעתי לפה בזכות יכולות", הוסיפה. "ככה אני מאמינה וככה גם מפקדיי מייצגים את זה מולי וככה גם אני מתייחסת ללוחמות ביחידה שנמדדות אחד לאחד כמו הלוחמים על פי מתאר הייחוס שאנחנו בונים להן. אין פה הקלות, אין פה ירידות של פעילות בסוף הן יצטרכו ללחום בשטח כמו שאר הצוותים הלוחמים ואני חושבת שבסוף זה גם ראוי לציון שנותנים פה את ההזדמנות השווה לכל אחד".

יום עיון ביחידת ?רוכב שמיים?,, בסיס רמון, 22 בינואר 2018. בני בן סימון
חיילת ביחידת "רוכב שמיים" עוקבת אחר מידע הנאסף מהמזל"ט/בני בן סימון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully