וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנס הודיע בכנסת: "השגרירות תיפתח בירושלים עד סוף 2019"

22.1.2018 / 15:03

סגן נשיא ארה"ב ציין את הברית החזקה בין המדינות ואמר כי "אנו חולקים ערכים עם ישראל". בתחילת נאומו נאלץ להפסיק את דבריו, לאחר שהח"כים הערבים התקוממו והניפו שלטים. נתניהו: "ההכרה ההיסטורית תזכה למקומה הראוי בהיסטוריה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס אמר היום (שני) בישיבה מיוחדת במליאת הכנסת כי השגרירות האמריקנית תעבור לירושלים עד סוף השנה הבאה וקרא לפלסטינים לשוב למשא ומתן, אחרי שאלו החרימו את התיווך האמריקני בשל ההכרה בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לו על ההחלטה "ההיסטורית".

עם תחילת נאומו, נאלץ פנס להפסיק לדבר שחברי הרשימה המשופת החלו להניף שלטים על מסגד אל-אקצא ולהתעמת עם המאבטחים. מחאתם הפכה במהרה לעימות פיזי, והם נאבקו אנשי משמר הכנסת עמם, שהוציאו אותם מהמליאה. יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין התנצל בפני פנס והאחרון המשיך בנאומו.

"ירושלים היא בירתה של ישראל, וככזו, הנשיא טראמפ הורה למחלקת המדינה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים", אמר. "בשבועות הקרובים הממשל יקדם את תכניתו לפתוח את השגירות, והשגרירות תיפתח עד תום השנה הבאה".

לקריאה נוספת על ביקורו של פנס
מהומה בנאום פנס בכנסת: חברי הרשימה המשותפת הניפו שלטים - והוצאו
אחרי סערת ההכרה בירושלים: סגן נשיא ארה"ב נחת בישראל

ביקור סגן נשיא ארה"ב מייקל פנס בכנסת 22 בינאור 2018. דוברות הכנסת, יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
פנס נושא דברים בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת, יצחק הררי

לצלילי מחיאות כפיים מהקהל במליאה, הבהיר כי ארצות הברית לעולם לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. "כפי שהנשיא טראמפ הבהיר, אם הסכם הגרעין לא יתוקן - ארצות הברית תמשוך את השתתפותה בו", אמר. הוא פנה מהדוכן לאזרחי איראן, ואמר "אנחנו החברים שלכם. ויום אחד תשתחררו מהמשטר שחונק אתכם. וכשיום החירות יגיע, אנחנו אומרים לאנשים הטובים איראן, הידידות בין עמינו תשגשג שוב".

פנס הפציר בפלסטינים "לשוב לשולחן המשא ומתן", אחרי שאלו הודיעו כי לא יסכימו עוד לתיווך אמריקני במשא ומתן בעקבות ההכרה בירושלים. "ארצות הברית לעולם לא תתפשר על ביטחונה של ישראל, כל הסכם שלום צריך להכיל את היכולת של ישראל להגן על עצמה באופן עצמאי", אמר פנס.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ביקור סגן נשיא ארה"ב מייקל פנס בכנסת 22 בינאור 2018. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ופנס בישיבת המליאה/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן
ח"כ זחאלקה מוצא מהמליאה בעקבות התפרעות הח"כים בנאומו של פנס, ינואר 2018. ערוץ הכנסת,
ח"כ זחאלקה מוצא מהמליאה במהלך העימותים עם המאבטחים/ערוץ הכנסת

לפני כן, אמר פנס על חגיגות 70 השנה לישראל, כי "בעוד אתם מתכוננים לאבן הדרך ההיסטורית הזאת, אני אומר יחד עם בני העם היהודי בישראל ובעולם: שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". את סיום ברכתו, אמר בעברית.

מלשכת נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה מביע סיפוק על נאומו החם של סגן הנשיא מייק פנס ועל האמירות הברורות שנאמרו בו: על העמידה האיתנה נגד הסכם הגרעין, שסגן הנשיא הגדירו 'אסון'; על עמדת ממשל טראמפ על העברת השגרירות; על התמיכה הבלתי מסויגת בצורכי הביטחון של ישראל והמאמצים לשלום, ועל הנכונות לעבודה משותפת מול האתגרים במזרח התיכון".

בכיר הרשות סאיב עריקאת כינה את דבריו של פנס בכנסת "נאום משיחי שהוא מתנה לקיצונים" ואמר כי הוא "הוכיח שהממשל האמריקני הוא חלק מהבעיה ולא מהפתרון". לדברי עריקאת, "המסר של פנס לעולם הוא ברור, אם תפרו את החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם ארצות הברית תתגמל אתכם".

הכרזות שנשאו חברי הכנסת הערבים

הכרזה של אל - אקצא אשר הונפו במהלך מאומו של פניס בכנסת. -, מערכת וואלה! NEWS
הכרזה של אל - אקצא אשר הונפו במהלך מאומו של פניס בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, -

נתניהו פנה בנאומו לפנס באנגלית תחילה, והודיע כי הוא צפוי לשאת את נאומו בעברית בגלל "החשיבות העצומה וההיסטורית של העם שלנו". "ההכרה ההיסטורית בירושלים הזאת תזכה למקומה הראוי בין ההחלטות המכוננות", אמר נתניהו, והזכיר את הצהרת בלפור, את כ"ט בנובמבר, הכרזת העצמאות - ואת הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל. "ניצבת לצד הנשיא במלוא מובן המילה. לא רק שהיית שם פיזית, אתה תמכת בהצהרה בהתלהבות גדולה, באמונה גדולה, דבר שמאפיין את כל מעשיך".

עוד אמר: "אנו חולקים ערכים דמוקרטים נעלים, של חופש, חירות וקדמה. אנו קשורים זה לזה במורשת משותפת שיסודה בתנ"ך, שנכתב כאן בארץ הקודש". הוא הוסיף: "יש לנו עבר משותף, יש לנו עתיד משותף וגורל משותף. הברית הקרובה איתנה מתמיד. הקשרים הביטחוניים והכלכליים מעולם לא היו חזקים יותר. התמיכה הדיפלומטית מעולם לא הייתה חד משמעית יותר".

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס חותם בספר המבקרים של הכנסת עם יולי אדלשטיין, ינואר 2018. רויטרס
פנס חותם בספר המבקרים של הכנסת/רויטרס

נתניהו התייחס לאיראן ואמר כי "שתי המדינות שלנו מתמודדות יחד עם האיום החמור שנשקף לעולם החופשי - ובעיני לעולם כולו - מאיראן ושלוחות הטרור. נבלום אותה ולא ניתן לה להתחמש בנשק גרעיני". נתניהו הוסיף, בצל האיומים של טראמפ לצאת מהסכם הגרעין אם לא יתוקן בידי האיחוד האירופי: "זו המדיניות שלנו וגם שלכם".

עוד הוסיף נתניהו, כי ישראל נכונה לשלום ולפתרון הסכסוך עם הפלסטינים. "השלום מתחיל בהכרה בזכות העם היהודי למדינת לאום משלו כאן בארץ ישראל. ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה מחויבת לשלום אמת", אמר. "הפכנו את מדינת היהודים לגל פורח של דמוקטריה, שגשוג, חופש דת לכולם". לסיכום, אמר: "אין תחליף ולא יהיה תחליף לברית המיוחדת בין ישראל וארצות הברית ולא יהיה לארצות הברית תחליף כגורם המוביל בחיפוש שלום.

קבלת פנים, ראש הממשלה, בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס, משרד ראש הממשלה, ירושלים, 22 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
פנס ונתניהו בהצהרה משותפת היום/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

אדלשטיין אמר בנאומו כי "אנחנו בונים היום את ירושלים המודרנית יותר מכל מדינה אחרת בעולם, וארצות הברית היא שותפה נאמנה בפרויקט ההיסטורי הזה". אדלשטיין אזכר בדבריו גם את נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאמר בפנייה לטראמפ: "ייחרב ביתך", ואמר: "את הביטוי 'יחרב ביתך' לא תשמע בבית הזה. כאן תשמע את ברכת 'בנה ביתך'. אנו מאחלים לך ולעם האמריקני שתבנו את ביתכם לתלפיות, ותמשיכו להיות מגדלור לעולם החופשי".

עוד אמר אדלשטיין, כי "השקר הראשון אומר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המפתח להשגת השלום במזרח התיכון. הוא הצליח לעוור מנהיגים מכל העולם מלראות את האויב האמיתי של היציבות והשגשוג האזוריים שהוא המשטר האסלמי הקיצוני באיראן. השקר השני הוא שבסכסוך הישראלי-פלסטיני יש קביעות: לא משנה בכלל מה הסיטואציה, יש צד חלש - שתמיד צודק, וצד חזק - שתמיד אשם. מי שמשלם עשרות מיליוני שקלים לרוצחים מתועבים שנתפסו ונכלאו הוא אחראי להמשך העימות. מי שחופר מנהרות תופת מתחת לאדמה, במטרה להרוג, לחטוף ולפצוע - הוא מחרחר המלחמה. מי שמעוות באופן עקבי את ההיסטוריה, כמו שעשה אבו-מאזן רק בשבוע שעבר, מי שמסית כמדיניות ומשקר כתפיסת עולם - הוא סרבן השלום".

טקס קבלת פנים רשמי למייק פנס, משרד ראש הממשלה, ירושלים, 22 בינואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ופנס בטקס הקבלה הרשמי לסגן הנשיא, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, בירך את פנס ואמר: "הסכם קבע הוא חזון רחוק לצערי. אנו נמצאים באחת התקופות המורכבות והמסובכות ביותר ביחסי שני העמים. מבוי סתום חמור שיש צורך להתגבר עליו, לפתוח אותו ולנסות בכל דרך ליצור אופק מחודש של תקווה. אנו מקווים שלא תתייאשו וכי הנשיא, אתה וממשלכם תמשיכו לנסות ולפעול בכל דרך כדי להתניע תהליך מדיני מחודש בינינו לבין הפלסטינים".

"המצב שבפניו אנו ניצבים נפיץ ורגש. אבדן התקווה הוא מסוכן", אמר. "הלקח ההיסטורי מלמד שכשיש אבדן תקווה, כשיש ייאוש, כשיש סטגנציה, כשיש מים עומדים, נוצרת ביצה עכורה טובענית שמאיימת להטביע את שני העמים בתוכה. זו הסיבה שבעטיה רבים מאיתנו באולם הזה ורוב העם בישראל מבינים את הדחיפות והצורך לנוע להיפרדות פוליטית בינינו לבין הפלסטינים: שלא ניגרר חלילה דמוגרפית ומעשית למציאות דו-לאומית אסונית. עלינו לנוע לכיוון שתי המדינות, כיוון שמדינה אחת תהווה איום גדול על עצם התפיסה של מדינת הלאום היחידה של העם היהודי".

(עדכון ראשון: 14:00)

פנס: "טראמפ משוכנע שבאמצעות ההכרה בי-ם אנו יוצרים הזדמנות לישראל ולפלסטינים". ניב אהרונסון
נתניהו ופנס, היום/ניב אהרונסון

ביקור פנס בישראל - לוח הזמנים

יום שני (22/1)
10:00 - טקס קבלת פנים רשמי למייק פנס, משרד ראש הממשלה
10:00 - הגברת קארן פנס והגברת שרה נתניהו במפגש עם מטפלים באמצעות אמנויות
10:15 - פגישה מצומצמת בין נתניהו לפנס בלשכת ראש הממשלה
10:45 - פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס
13:30 - טקס קבלת פנים והנחת זר, חתימה בספר האורחים באולם שגאל, משכן הכנסת
14:00 - ישיבה מיוחדת בכנסת לכבוד סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס
20:00 - ארוחת ערב באירוח ראש הממשלה ורעייתו, מעון ראש הממשלה

יום שלישי (23/1)
10:45 - פגישה עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בבית הנשיא
12:00 - ביקור פנס ביד ושם, היכל השמות טקס הנחת זר באוהל יזכור
13:45 - ביקור בכותל המערבי- יתקבל על-ידי רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ
17:20 - המראה מנמל התעופה בן-גוריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully