וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע "ענף זית": טורקיה פתחה במתקפה נגד הכורדים בצפון סוריה

20.1.2018 / 19:53

חיל האוויר הטורקי תוקף מטרות במחוז עפרין של ה-YPG, הנתמכים בידי ארה"ב, ומורדים סורים מנסים לחדור מהקרקע. הכורדים מדווחים על תשעה הרוגים ופצועים. טורקיה עדכנה את ארה"ב, רוסיה ואיראן. מוסקבה פינתה את כוחותיה מהאזור והאשימה את וושינגטון

צילום: רויטרס עריכה: תום זואילי

צבא טורקיה החל היום (שבת) באפן רשמי במבצע נגד המובלעת הכורדית עפרין שבצפון סוריה, אחרי יומיים של הפגזות ארטילריות. כוחות מורדים הנתמכים בידי אנקרה, בחיפוי חיל האוויר הטורקי שתקף עמדות של המיליציה הכורדית YPG, החלו להתקדם לאזור במסגרת מבצע "ענף זית".

הכורדים דיווחו על שישה אזרחים ושלושה לוחמים הרוגים, וכן על כמה אזרחים פצועים, וטענו כי טורקיה תקפה אזורי מגורים. ב-YPG אמרו כי "אין לנו ברירה, אלא להתנגד" והבטיחו להביס את "התוקפנות הזו כפי שעשינו במתקפות דומות בעבר נגד ערינו".

לפי צבא טורקיה, המבצע החדש נועד להבטיח את ביטחונה של טורקיה ושל האזור כולו ונטען כי יותר ממאה מטרות הותקפו - כולן של "ארגוני טרור". ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים אמר כי ייתכן שמחר ייכנסו לפעולה גם כוחות קרקעיים טורקיים.

אנקרה הודיעה כי זימנה את נציגי ארצות הברית, רוסיה ואיראן - לכולן נוכחות והשפעה בסוריה - ועדכנה אותן על ההתפתחויות, כמו גם את ממשלת סוריה. עם זאת, בדמשק דחו זאת וכינו זאת "תוקפנות" נגד ריבונותה.

לקריאה נוספת בנושא
המבצע מתחיל: טורקיה החלה בהפגזה מאסיבית נגד הכורדים בצפון סוריה

עשן מיתמר מעל מחוז עפרין שבסוריה, ינואר 2018. רויטרס
עשן מיתמר מאזור עפרין, אחרי תקיפות צבא טורקיה, היום/רויטרס

רוסיה פינתה כוחות מעפרין ומסרה כי היא מודאגת מהמבצע, אך בהמשך האשימה את ארצות הברית בכך שהיא "העבירה כלי נשק מתקדמים לארגונים פרו-אמריקניים בצפון סוריה", טענה דומה לזו של טורקיה ושל נשיאה רג'פ טייפ ארדואן. לפי אנקרה, מפקד צבא טורקיה שוחח עם עמיתיו מרוסיה ומארצות הברית בטרם תחילת המבצע. האחרונים שוחחו ביניהם בנפרד גם כן.

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מה-YPG ונתמכים על ידי ארצות הברית, הזהירו כי יהיה עליהם להגיב למתקפות של טורקיה ולהגן על עצמם. עוד הם אמרו כי המבצע החדש עלול לחזק את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שאותו הדפו בשנים האחרונות משטחים נרחבים בצפון-מערב סוריה בסיוע הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

יחסים מתוחים בין ארה"ב לטורקיה

המבצע מתנהל בזמן של התדרדרות ביחסים בין אנקרה לוושינגטון, שדחקה בה שלא לתקוף את הכורדים המסייעים לה במאבק מול דאעש. טורקיה האשימה את ארצות הברית בתמיכתה בטרור, אחרי שהשבוע דווח כי הקואליציה הבינלאומית תקים כוח משמר גבול שיורכב מ-30 אלף לוחמים משורות הכוחות הסוריים הדמוקרטיים.

ארדואן ובכירי ממשלו איימו כי "יחנקו את צבא הטרור עוד בטרם נולד", על אף שבוושינגטון ניסו להנמיך את הלהבות ואמרו כי אין בכוונתם לעשות דבר שיפגע בביטחונה של טורקיה. ב-2016, יצאה טורקיה למבצע "מגן הפרת", שבו הדפה את הכורדים ואת דאעש מהשטח שבין מובלעת עפרין, שבצפון-מערב המדינה, לבין אזור מנבג' והשטחים שממזרח לו. זאת בין היתר כדי למנוע רצף טריטוריאלי מהכורדים.

בטורקיה רואים ב-YPG זרוע נוספת של מחתרת ה-PKK, הפועלת בשטח המדינה למען אוטונומיה של האוכלוסייה הכורדית מאז שנות ה-80. בשלוש השנים האחרונות החריפה הלחימה בין טורקיה ל-PKK, אחרי שנתיים של הפסקת אש שברירית.

עשן מיתמר מעל מחוז עפרין שבסוריה, ינואר 2018. רויטרס
אנשים צופים בקרבות בעפרין, היום/רויטרס

על אף שהן תומכות בצדדים יריבים במלחמה, רוסיה וטורקיה פועלות יחד בשנה וחצי האחרונה כדי להביא לסיום המלחמה הממושכת, אולם נותרו ביניהן שורת מחלוקת, בהן שאלת עתידו של בשר אסד ומעמדם של הכורדים. אלו, מצדם, שואפים להקים אוטונומיה בשטחיהם בצפון סוריה, מהלך שאותו טורקיה על הסף. השבוע הגיע מפקד צבא טורקיה לביקור בזק במוסקבה. זאת ככל הנראה כדי לקבל את הסכמתה לפעול באזור שבו מוצבים כוחות ומערכות נ"מ רוסיים.


(עדכון ראשון: 16:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully