וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתניעים מחדש: רכבי האספנות חוזרים לכבישי עיראק אחרי נפילת דאעש

17.1.2018 / 21:07

בעשורים האחרונים נעלמו מכוניות האספנות מנופה של המדינה רוויית המלחמות והאלימות, אך השיפור במצב הביטחוני אפשר לרבים לשוב ולנסוע בהן. "מזכיר את האושר של הימים ההם"

שברולט משנת 1955 ששרדה שלוש שנים של מלחמה בעיראק. AP
שרדה שלוש שנים של מלחמה בעיראק. שברולט משנת 1955/AP

אחרי שהמלחמה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בעיראק הסתיימה, הקהילה הקטנה של חובבי מכוניות האספנות מקווים לתחיית תחביבם. עבור רבים מהם, כלי הרכב מזכירים זמנים מאושרים יותר בעיראק, לפני המלחמות והכאוס שהתחוללו בה בעשורים האחרונים.

מכוניות האספנות הופיעו בעיראק החל משנות ה-20, אז התגלו מרבצי הנפט, ועד לשנות ה-70 המשגשגות מכספי הזהב השחור, שבמהלכן נסללו במדינה כמה מהכבישים המשובחים ביותר באזור.

רובן של התשתיות הללו נחרבו במהלך המלחמה עם איראן בשנות ה-80 ומלחמת המפרץ ב-1991. במהלך שנות הכאוס שלאחר הפלישה האמריקנית ב-2003, אספנים רבים החביאו את מכוניותיהם. עתה, אחרי הירידה בהיקף האלימות, חלקם מרגישים נוח יותר להציג את אוצרותיהם.

מכונית משנת 1938 שנבנתה במיוחד עבור המלך האחרון של עיראק, פייסל השני. AP
מכונית משנת 1938 שנבנתה במיוחד עבור פייסל השני/AP

אחד מהם הוא נשוואן שקיר מחמוד. אחרי שכוחות הביטחון הדפו את דאעש ממזרח מוסול לפני כשנה, הוא מיהר לשוב לביתו, בתקווה שמכונית השברולט קופה שלו משנת 1955 שרדה את שנות המלחמה. כשהוא גילה שהיא סבלה מנזקים קלים בלבד מרסיסי פגז שנחת בסמוך אליה, הוא היה מאושר. "הייתה לי אנחת רווחה כשראיתי אותה", אמר מחמוד בן ה-49.

הוא השקיע עשרה ימים בתיקון המכונית בטרם יצא לדרך אל בגדאד, מסע שהצריך ממנו 13 שעות, בהשוואה לארבע שעות במכונית מודרנית. "כשהגעתי לבגדאד, אנשים עצרו אותי כדי לצלם תמונות וסרטונים. זה היה כמו חלום עבורנו", נזכר.

לדבריו, "למכוניות האלו יש משהו רוחני שגורם לנו להרגיש את האושר של הימים הטובים ההם". בבעלותו גם טנדר GMC משנת 1964, שנותרה במוסך בעיר העתיקה של מוסול, שעדיין חסומה לכניסה על ידי כוחות הביטחון. הוא סיפר כי היו לו עוד שתי מכוניות ישנות, אך אלו נגררו על ידי חיילים אמריקנים ב-2006 אחרי שהזהירו אותו שלא להשאיר אותן חונות ברחוב ללא תיקונן מחשש שהן ישמשו מחבלים. הוא סיפר כי הוא בכה כשהן נלקחו ממנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אדם מנקה קרייזלר משנת 1952, עיראק. AP
אדם מנקה קרייזלר משנת 1952/AP

סעד א-נועימיי, בן 65, חנה את שש מכוניות האספנים שלו בחזית בית הקפה שלו בשכונה בצפון בגדאד, בהן שברלוט בל אייר בצבע כחול וירוק מ-1954. "כשאתה מרגיש בטוח, יש לך את האומץ לבזבז את הכסף ולהינות מהיופי הזה", אמר.

הוא הוסיף כי תושבים רבים מאזורי הקרבות נואשים למכור את מכוניותיהם הישנות, וככל שאנשי דאעש נהדפו משטחיהם בשנים האחרונות, כך הופיעו עוד ועוד מכוניות בשוק. הוא בעצמו רכש אחת כזו, שברלוט משנת 1952 ממחוז סלאח א-דין, שממנו נהדף דאעש ב-2015. הוא תיקן את הרכב בעצמו והזמין חלקי חילוף מאירופה ומארצות הברית.

קולקציית מכוניות וינטג' מהשנים 1921 עד 1958 מוצגות בתערוכה בעיראק. AP
תערוכת מכוניות מהשנים 1921 עד 1958/AP

הממשלה שומרת בעצמה על צי של מכוניות ישנות, כולל ג'יפ ליבון נדיר משנת 1904 ומרצדס שקיבלה בגדאד, עוד כשהייתה ממלכה, מאדולף היטלר ב-1936. אחרות היו שייכות לעודאי, בנו הידוע לשמצה של הרודן סדאם חוסיין, שחוסל על ידי צבא ארצות הברית. האוסף נשמר תחת אבטחה כבדה ומוצג לעתים רחוקות לציבור. כאלף חיילים הגנו עליהן כשהן השתתפו במצד שהתקיים בשנה שעברה לציון מאה שנה לרחוב א-רשיד בבירה.

קולקציית מכוניות וינטג' מהשנים 1921 עד 1958 מוצגות בתערוכה בעיראק. AP
תערוכת מכוניות וינטג'/AP
קולקציית מכוניות וינטג' מהשנים 1921 עד 1958 מוצגות בתערוכה בעיראק. AP
תערוכת מכוניות וינטג'/AP
אדם מנקה שברולט כחולה משנת 1964, עיראק. AP
שברולט כחולה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully