וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: ירושלים היא השער לשלום או למלחמה - על טראמפ לבחור

יו"ר הרשות הפלסטינית המשיך לתקוף את ארה"ב, ואמר כי "לא נולד הפלסטיני, הערבי או המוסלמי שיכולים לוותר על גרגיר מירושלים". כחלק מהמשבר, החליטה וושינגטון לקצץ בסיוע לאונר"א ובמערכת הביטחון מזהירים מהסלמה בעקבות המהלך

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הזהיר היום (רביעי) את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ירושלים היא "המפתח לשלום ולמלחמה" וכי "עליו לבחור". זאת בהמשך למתקפתו נגד הממשל בתחילת השבוע, כחלק מהתנגדותו הנחרצת להכרה של וושינגטון בירושלים כבירת ישראל.

"לא נולד ולא יוולד הפלסטיני או הערבי או המוסלמי שיכול להתמקח על ירושלים ופלסטין או יכול לוותר על גרגיר אחד מאדמתה", אמר אבו מאזן בנאום שנשא במהלך ביקורו במוסד אל-אזהר בקהיר. זאת ברקע המשבר בין וושינגטון לרמאללה, אחרי ההחלטה לקצץ במחצית מכספי הסיוע לסוכנות הפליטים הפלסטינים אונר"א.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיב בטוויטר כי "‏אבו מאזן מחריב כל סיכוי לעתיד טוב יותר לצעירים בשכם ובראמללה. הוא ממשיך להסית נגד ישראל וארה"ב באופן מסוכן. מדינות המערב חייבות להפסיק לממן את מסע ההסתה ולהעביר מסר – תתאפס, או זוז הצדה".

לקריאה נוספת בנושא
אחרי האיומים: ארה"ב תעביר רק מחצית מכספי הסיוע לפלסטינים
שיירת עשרות מערבלי בטון: כך נאטמה המנהרה שהושמדה בגבול הדרום

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, במהלך ישיבת הוועד המרכזי הפלסטיני ברמאללה 14 בינואר 2018. רויטרס
אבו מאזן בנאומו ביום שני/רויטרס

במערכת הביטחון בישראל מתייחסים במלוא הרצינות להשלכות הקיצוץ שעליו הכריזה ארצות הברית בתקציבי אונר"א ונערכים לשינויים שישפיעו על הרחוב הפלסטיני ברצועת עזה וברחבי הגדה המערבית. על פי הערכות גורמים במערכת הביטחון, המהלך ישפיע ישירות על היציבות הביטחונית האזורית.

כבר אתמול התקבלה הודעה על פיטורי 158 מורים בבתי הספר של אונר"א ברחבי הגדה המערבית במסגרת צעדי התייעלות על רקע המצב הכלכלי. כעבור מספר שעות יצאה הודעה מטעם ועד הורי בתי הספר של אונר"א על קיום עצרות מחאה מול בתי הספר היום, החל מהשעה 10:00. משברים דומים סביב קיצוץ תקציבי בבתי הספר של אונר"א ותקנים למורים התרחשו בשנת 2014 וגם בשנת 2016 ברחבי הגדה.

עוד באותו נושא

אחרי האיומים: ארה"ב תעביר רק מחצית מכספי הסיוע לפלסטינים

לכתבה המלאה
ילד מביט מחלון בית ברצועת עזה, ינואר 2018. רויטרס
ילד פלסטיני ברצועת עזה, החודש/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון השתתפו אז בניסיון להביא לפתרונות כלכליים לאחר שבעקבות השבתת בתי הספר הפלסטינים יצאו לרחובות עשרות אלפי תלמידים, שחלקם השתתפו בהפרות סדר אלימות - משם הדרך תמיד קצרה לביצוע פיגועים.

אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח התיכון מחלקת מוצרי יסוד לפליטים ומעניקה להם שירותי רווחה וחינוך. כיום יש על פי הערכות ברצועת עזה לבדה 270 אלף תלמידים במוסדות החינוך שמפעילה הסוכנות. על פי ההערכות עובדים כיום תחת אונר"א ברצועת עזה 16 אלף פלסטינים, מרביתם בעלי משפחות. משמעות הפגיעה היא העמקת המשבר הכלכלי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2018. רויטרס
ההחלטה עלולה לגרום לסחרור באזור. טראמפ/רויטרס

נכון לעכשיו לא נראה באופק פתרון ביניים שיאפשר לרשות הפלסטינית ולממשלת חמאס - שנמצאות בתהליך פיוס איטי מאוד ומלא ניכור - לגשר על הפערים ולמנוע לא רק בעיה בחלוקת המזון ובפרנסה של עשרות אלפי עובדים אלא גם למצוא פתרון למאות אלפי תלמידים שעשויים להיזרק לרחובות. בנוסף לכך, לא נראה שיש מדינות המעוניינות לסייע לפלסטינים במקומה של ארצות הברית - פרט לאיראן המוכרת כמממנת ארגוני טרור באזור.

במערכת הביטחון בישראל הדעות חלוקות. גורמים ביטחוניים אומרים כי אנשי אונר"א התבלבלו בשנים האחרונות ונקטו עמדות ויוזמות שלא משמרות את היציבות במרחב, בלשון המעטה, ולכן יש להגדיר את מסגרת הפעולה של הסוכנות, לפקח על הכסף שזורם לרצועת עזה ולבדוק ניסיונות מצד ארגוני טרור לנצל את משאביה. עוד טענו אותם גורמים כי "הגיע הזמן לתת לפלסטינים חכה כדי לדוג ולא רק דגים. התמיכה הזו משמרת את מעמד הפליטים".

מנגד טענו גורמים אחרים כי הקיצוץ בתקציב הסוכנות שאמור לבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים יעלה את רף הנפיצות והסיכוי להתנגשות עם ישראל. ההיסטוריה מלמדת שבכל פעם שהיה משבר כלכלי ברצועת עזה הוא הוביל למתקפה על ישראל - בשל הרצון של ממשלת חמאס לייצר משבר ולהביא לאחר מכן לפשרה ולפתרון מעשי.

הפרות סדר בגבול הרצועה 9 בינואר 2018. רויטרס
הפרות סדר בגבול עזה, החודש/רויטרס

גם ברצועת עזה לא שקט בעקבות ההחלטה האמריקנית על הקיצוץ. ועד עובדי אונר"א ברצועה הודיעו לעובדים כי החודש לא יקבלו משכורות מלאות וגורמים רשמיים בארגון מנסים להרגיע את העובדים ומסרו לוועד כי הם מנסים למצוא חלופות לקיצוץ וטרם קיבלו החלטות סופיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully