וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמחים התפרצו על יו"ר לשכת עורכי הדין בכנסת: "הבחינות לא פתירות"

17.1.2018 / 1:00

יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה הדף בדיון בוועדת החוקה את הטענות כי הארגון מעורב בניסוח שאלות ומבקש להקשות על הסמכת פרקליטים חדשים. בתום דיון סוער שבמהלכו התפרצו מתמחים סוכם כי הוועדה תקיים פגישה מצומצמת לבירור הטענות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה תום זואילי

ועדת החוקה של הכנסת דנה אתמול (שלישי) במבחני ההסמכה האחרונים של לשכת עורכי הדין, ששיעור העוברים בה היה הנמוך אי פעם. במהלך הדיון התפרצו מתמחים כלפי יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה וקטעו שוב ושוב את דבריו. בתום הדיון הסוער הוסכם כי חברי הוועדה ייפגשו עם נציגי הלשכה והמתמחים וישמעו את טענותיהם. "ניגש לעניין הזה בראייה של בית הלל", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).

בבחינה האחרונה עמד שיעור המעבר על 34% בלבד. בעקבות שינוי החוק במרץ 2016, שונתה מתכונת הבחינה וזו הייתה הפעם הראשונה שבה נערכה במתכונתה החדשה. לטענת רבים מהמתמחים, בבחינה נפלו פגמים מהותיים. "אני בעד בחינות קשות", אמר עו"ד אילן בומבך, שמייצג חלק מהמתמחים שנכשלו, "אבל שיהיו בחינות פתירות. שאדם סביר יכול לפתור אותן".

במהלך הישיבה הסוערת דיברו חברי כנסת כמעט מכל הסיעות וקראו למצוא פתרון עבור הסטודנטים. רובם אף תמכו מפורשות במתן "פקטור" - העלאה רוחבית של הציון שתעלה את שיעור העוברים. לאחרונה ניתן פקטור בבחינת ההסמכה של לשכת רואי החשבון, שגם בה עלו טענות דומות.

לקריאה נוספת:
אחוז העוברים בבחינות לשכת עורכי הדין - הנמוך מאי פעם

מתמחים מוחים בפתח ביתו של עו"ד אורן אבלה בכפר ביל"ו, על בחינות לשכת עורכי הדין הקשות. ערים רחובות, מערכת וואלה! NEWS
מתמחים מפגינים נגד בחינת ההסמכה, החודש/מערכת וואלה! NEWS, ערים רחובות

"אנחנו חוקקנו את החוק ויש לנו אחריות גם לפתור את הבעיה למתמחים עכשיו, וגם לראות שלא יהיו כאלה בעתיד", אמרה ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני), שהתייחסה לשיעור המעבר הנמוך במכללות, לעומת האוניברסיטאות. סוויד קראה לפנות למועצה להשכלה גבוהה כדי שתבדוק את העניין. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הוסיפה כי "אנחנו לא רוצים שאנשים שמייצגים בבתי משפט יהיו מבישים. אבל אם באמת שונתה השיטה בצורה שהיא לא הוגנת, צריך לדבר על הדבר הזה. אם מוסדות לימוד לא מכינים סטודנטים לבחינה בצורה טובה - זה דבר שצריך לפתור אותו. אבל אי אפשר להעניש את המתמחים שהם עכשיו בפתח הזה".

חלק מחברי הכנסת גם האשימו את נוה כי הקשחת בחינות הלשכה לא נועדה להעלות את רמת עורכי הדין, אלא להקטין את מספרם - מה שנחשב לאינטרס חשוב של הלשכה. "אם המבחן לא בודק ידע, ורק שומר על גילדה סגורה, אז משהו פה לא בסדר", אמרה ח"כ ענת ברקו (הליכוד), שיחד עם חברתה לסיעה ח"כ נורית קורן הרבתה להתעמת עם נוה בדיון. כאשר ניתנה זכות הדיבור לנוה הוא התקשה לדבר מעל לקריאות הביניים של המתמחים באולם, שהתפרצו שוב ושוב לדבריו. היו"ר סלומינסקי, יחד עם חברי הכנסת אורן חזן (הליכוד) ועיסאווי פריג' (מרצ), ניסו לשמור על הסדר אך בהצלחה חלקית בלבד.

עוד באותו נושא

יו"ר הלשכה נגד המתמחים: "שיפגינו כל ערב, בקומה 16 אני לא שומע"

לכתבה המלאה
אפי נווה ראש לשכת עורכי הדין ת"א. אוגוסט 2014. דרור עינב
נווה. דוחה את הטענות/דרור עינב

נוה דחה את הטענות על התערבות של הלשכה בניסוח השאלות ובבדיקת הבחינות, והפנה אצבע מאשימה אל המכללות. "רבותיי", אמר, "יש מכללות, וצריך לשים את הדברים על השולחן, שהתוצאות שלהן יותר מעגומות. אני חושב שבראש ובראשונה מי שצריך לתת הסברים הוא אותן מכללות והדיקאנים שלהן. כי אם הבחינה קשה ובלתי עבירה, היא צריכה להיות כזו בכל המוסדות. ואתה רואה מכללות אחרות שיש להן ציונים מצוינים. ואתה רואה אוניברסיטאות - יש כאן נתונים אובייקטיבים שאי אפשר להתעלם מהם". יו"ר הלשכה האשים בנוסף את מובילי מחאת המתמחים כי הם מתנהגים באלימות, ועורר שוב פרץ של צעקות באולם. בסיום הדיון הוחלט לקיים פגישה מצומצמת בהשתתפות נציגי הלשכה, המתמחים וחברי הכנסת של ועדת החוקה, כדי לשמוע את טענותיהם של המתמחים.

ח"כ פריג', יו"ר שדולת המתמחים בכנסת, בירך לאחר הדיון על הנכונות לקיים פגישה בין הצדדים, ואמר: "שמענו את זעקתם של המתמחים, על רמת הקושי הבלתי סבירה, על שיטת הניקוד המפלה, על הניסיון של לשכת עורכי הדין לסגור בפניהם את שערי המקצוע. רוב טענותיהם צודקות, אבל גם כך אין מקום לאלימות ולאמירות הקשות והמזלזלות שהושמעו במהלך הדיון. הגיעה העת למתינות, לבחינת טענות המתמחים ולנכונות לביצוע שינויים, אך במקביל גם למחויבות של המתמחים למאבק ענייני, ללא אלימות, פיזית או מילולית, שעלולה להוריד את כל המאבק הצודק לטמיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully