וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוניסיה: שבע שנים אחרי המהפכה, מולדת "האביב הערבי" רועדת שוב

15.1.2018 / 15:44

המדינה הצפון אפריקנית, שהייתה לערש המחאה נגד המשטרים הרודניים באזור, שרדה ללא גלישה למלחמות אזרחים שאפיינה את שכנותיה. ואולם, המצב הכלכלי הרעוע מוציא שוב את הצעירים המתוסכלים לרחובות. "2018 - והסל ריק"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אחרי שבע שנים שקטות יחסית ליתר שכנותיה, תוניסיה חווה גל מחאה נרחב המאיים על הישגיה של המדינה שהייתה ערש "האביב הערבי". השלטון הדמוקרטי יחסית שקם על חורבות משטרו של הרודן זין אל-עאבדין בן עלי, שהופל אחרי 23 שנה ב-14 בינואר 2011, שרד ולא נפל לכאוס כמו יתר מדינות ערב שחוו תהפוכות דומות. ההפגנות האחרונות, שפרצו בשל מדיניות הצנע ויוקר המחיה, מאיימות לטלטל שוב את המדינה הצפון אפריקנית.

אתמול, ביום השנה למהפכה, התחדשו ההפגנות האלימות בבירה תוניס, אחרי כמה ימים של רגיעה. זאת בתום כמעט שבוע של מחאת זעם נגד התקציב החדש, שאותו העבירה הממשלה למורת רוחם של האזרחים אך בלחץ הגופים הפיננסיים הבינלאומיים כדי לצמצם את הגירעון שלה.

לקריאה נוספת בנושא
המהומות בתוניסיה: בקבוקי תבערה נזרקו על בית ספר יהודי באי ג'רבה
מהומות בתוניסיה: הרוג בהפגנות נגד הממשלה בשל יוקר המחיה

הפגנה בבירת תוניסיה, תוניס, לציון שבע שנים למהפכה, 14 בינואר 2018. רויטרס
דורשים שינוי. מפגינים בתוניס, אתמול/רויטרס

צעדי הצנע, שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר, הוציאו צעירים רבים לרחובות, ואלו זעמו על "גניבת המהפכה", שגרמה לתזוזה טקטונית בקרב המשטרים הרודניים במצרים, בלוב, בתימן ובסוריה. כדי לשכך את התסיסה, הודיעה הממשלה של חבילת סיוע למשפחות עניות ונזקקות, אך המפגינים לא התרצו והמשיכו למחות גם אתמול.

"זה מה שהממשלה שלנו עשתה לנו", אמר פואד, שהשתתף בהפגנה בתוניס אתמול, לסוכנות הידיעות רויטרס. "הכיסים שלנו ריקים בשל ההחלטות הלא הוגנות של הממשלה. אני פרופסור ואשתי מורה, אבל אנחנו מתקשים לענות על צרכינו". הוא אמר כי מהפכת 2011 הביאה רק לחופש הביטוי, אך "אנחנו נישאר ברחובות עד שנזכה בזכויות הכלכליות שלנו".

כלי רכב משטרתיים במהלך הפגנות נגד עליית מחירים ועליית מסים, בתוניסיה 9 בינואר 2018. רויטרס
יותר מ-800 איש נעצרו בגל ההפגנות. עימותים בתוניס/רויטרס

במהלך גל ההפגנות, נעצרו גם כמה מנהיגים מהחזית העממית, גוש האופוזיציה הגדול ביותר, באשמת הצתת מבני ממשל. בחזית טענו כי מדובר בשחזור השיטות של משטרו של בן עלי, כחלק מקמפיין פוליטי של מפלגת השלטון החילונית, החברה בקואליציה יחד עם מפלגת א-נהדא האסלאמית. הנשיא הנוכחי, באג'י קאיד א-סבסי, היה שר החוץ במשטרו של בן עלי ורבים ראו בזכייתו בבחירות ניצחון של אנשי השלטון הישן.

תוניסיה אמנם התחמקה מגורל דומה לאלו של יתר מדינות ערב שחוו את ה"אביב הערבי", ולא גלשה לאלימות או למלחמת אזרחים, אך תשע ממשלות שונות התחלפו במדינה מאז המהפכה ואף אחת מהן לא הצליחה לפתור את הבעיות הכלכליות העמוקות של המדינה.

נשיא טוניסיה זיין אל אבידין בן עלי. Alfred de Montesquiou, AP
הנשיא הנוכחי כיהן במשטרו. הרודן בן עלי/AP, Alfred de Montesquiou

על כך נוספו שורת מתקפות טרור קטלניות נגד יעדים תיירותיים ב-2015, שפגעו קשות בענף החיוני לכלכלתה של תוניסיה. אחוז המצטרפים הגבוה ביותר לשורות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הוא בתוניסיה, שאמנם שיפרה את המצב הביטחוני במדינה, אך ממשיכה להתמודד עם איומי טרור מלוב השכנה ומפעילים מקומיים.

עם תחילת השנה, האינפלציה זינקה לשיא של שלוש שנים וחצי ומחירי המזון עולים ב-10% מדי שנה, ואנשים מתקשים להשלים את החודש. אחד המפגינים בתוניס החזיק שלט ששיקף היטב את המצב בדמוקרטיה הערבית השברירית: "2018. הסל ריק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully