וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהרה בכרם שלום: כך הפך צינור החמצן של עזה ליעד למגה-פיגוע

15.1.2018 / 10:03

התגברות המצוקה הכלכלית בעזה הפכה את מעברי הגבול ליעד להברחות עבור חמאס. ישראל הכניסה בשנה האחרונה לעזה 147 אלף משאיות דרך מעבר כרם שלום, אך בחודשים האחרונים פחת היקף הסחורות והמקום הפך בעיני חמאס ליעד אפשרי למתקפה שנועדה להפתיע את צה"ל

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכת וידאו: ניר חן

ארגוני הטרור הפלסטינים תמיד ראו במעברי הגבול לאורך רצועת עזה יעד מועדף לביצוע פיגועי טרור. בשנים האחרונות עם התגברות המצוקה הכלכלית ברצועה הפכו מעברי הגבול יעד להברחות שמשרתות את הזרוע הצבאית של חמאס, בין היתר תוך ניצול אזרחים פלסטינים שיוצאים לישראל, בהם חולים וקשישים, להעברת כספים ומידע. לכן, במערכת הביטחון לא נדהמו מחשיפת מנהרת הטרור שנחפרה מתחת למעבר כרם שלום, לא הרחק ממסוף הדלקים והגז, 180 מטרים מקו הגבול בתוך שטח ישראל.

גורמי ביטחון העריכו כי ייתכן מאוד שחמאס חשב להערים על צה"ל דווקא במקום רגיש שמשמש לצרכים הומניטריים ומצא "כיפה טכנולוגית מפלדה מתחת לאדמה", כפי שהגדיר זאת אלוף יואב מרדכי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים. מעבר כרם שלום הפך בשנים האחרונות למעבר הסחורות היחידי לרצועת עזה ומהווה סוג של צינור חמצן. פיצוץ מתחת למעבר היה גורם להיקף נזק עצום, בראש ובראשונה פגיעה ישירה בעובדי המעבר, נציגי חברות אזרחיות במקום ואחרים.

מאז מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 פעלה ישראל להרחיב את היקף הסחורות במעבר כרם שלום ולשפר את תנאי הבידוק הביטחוני. בשיאו הגיע היקף הסחורות לכ-1,500 משאיות ביום אך בחודשים האחרונים, עם הטלת הסנקציות של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על הרצועה, וקיצוץ של 30% בשכר של עשרות אלפי פקידים וקיצוץ חד במימון אנרגיה והחשמל, ירד היקף המשאיות כמעט בחצי. זאת, כתוצאה ישירה של החרפת המשבר הכלכלי שפוקד את הרצועה.

לקריאה נוספת:
אלוף יואב מרדכי: "המוח היהודי מצא פתרון למנהרות הטרור"
מצרים-עזה-ישראל: נתיב מנהרת הטרור שמביך את חמאס וקהיר
צה"ל: הושמדה מנהרת טרור של חמאס מתחת לצינור גז בכרם שלום

היקף הסחורות שעברו בכרם שלום בשנת 2017. מערכת וואלה!
היקף הסחורות שעברו בכרם שלום בשנת 2017/מערכת וואלה!

נתוני מערכת הביטחון המסכמים את שנת 2017 מצביעים על מאמץ גדול של יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים לקידום הכלכלה הפלסטינית באמצעות תיאום העברת סחורות דרך מעבר כרם שלום – בסך הכול עברו במקום 147,286 משאיות, שהובילו סחורות שונות בהיקף של 4.7 מיליון טון. מתוכן: 86 אלף משאיות שהובילו ציוד בנייה (3.3 מיליון טון), 25 אלף משאיות מזון (568 אלף טון), 1,884 משאיות של ציוד וסחורות חקלאיות (12 אלף טון), 1,323 משאיות טקסטיל (14 אלף טון), 1,088 משאיות שהובילו ציוד תשתית חשמל ותקשורת (10.3 אלף טון); ו-776 משאיות ציוד רפואי (7,000 טון).

כניסת המשאיות מתבצעת תחת מנגנון פיקוח אזרחי וביטחוני שנועד לבחון את יעדי הסחורות ולמנוע כניסת חומרים וציוד דו-שימושי שעשוי להגיע לידי ארגוני הטרור. חמאס מנצל את המעבר לצורכי הזרוע הצבאית של הארגון גם במחיר של פגיעה באינטרס הכלכלי של אזרחי הרצועה. בנוסף להטלת מסים על הסחורות שנכנסות דרך מעבר כרם שלום, מהלך שפגע קשות בסוחרים הפלסטינים והעלה את מחירי המוצרים בשוק, מתברר כי בשנת 2017, סוכלו במעבר כרם שלום למעלה מ-40 ניסיונות הברחת ציוד שניתן לשימוש למטרות צבאיות בנוסף למטרתן המקורית. בין הציוד שנתפס היו נעליים צבאיות, כפפות צבאיות, ואף חליפות צלילה.

עוד באותו נושא

האור בקצה: חמאס קרוב לנקודה שתכריע את גורלו של פרויקט המנהרות

לכתבה המלאה
אנשי ביטחון םלסטנים, מעבר כרם שלום, 14 בינואר 2018. רויטרס
אנשי ביטחון פלסטינים בקרבת מעבר כרם שלום, אתמול/רויטרס

מרחב מעבר כרם שלום והציר המוביל אליו הוכרז החל ממוצאי שבת כשטח צבאי סגור. אתמול הוא אף נסגר להעברת סחורות, גז ודלק לרצועת עזה ולדברי מקורות בפיקוד דרום העבודה ההנדסית לנטרול המנהרה עדיין נמשכת בצד הישראלי. בתום העבודות בשיתוף חברות אזרחיות תתקיים הערכת מצב ביטחונית שבמסגרתה תיבחן אבטחת מרחב מעבר כרם שלום וההחלטה על מועד הפתיחה שלו.

כחלק מהפעולות להשמדת המנהרה נשכרו שירותים של מערבלי בטון, ושיירת משאיות, בהן כאלו שהגיעו מאילת, נצפתה אתמול באזור. יש להניח כי במסגרת העבודות ההנדסיות בצד הישראלי, עושים כוחות צה"ל שימוש בבטון על מנת למנוע שימוש חוזר בתוואי המנהרה.

מפקד פיקוד הדרום, האלוף אייל זמיר במקום חשיפת המנהרה בכרם שלום, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל
קציני צה"ל בוחנים את אזור המנהרה בכרם שלום/דובר צה"ל
סגירת מעבר כרם שלום, 14 בינואר 2018. רויטרס
מעבר כרם שלום, אתמול/רויטרס
כוחות צה"ל ליד מעבר כרם שלום. שי מכלוף
מחסום של משטרה צבאית בקרבת המעבר, אתמול/שי מכלוף
השמדת מנהרת טרור של חמאס בדרום רצועת עזה, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
תוואי המנהרה שנחשפה באזור כרם שלום/דובר צה"ל, דובר צה"ל
תקיפת חיל האוויר מנהרת טרור ליד רפיח ברצועת עזה. איחאם חמד, מערכת וואלה! NEWS
פיצוץ המנהרה בכרם שלום, אתמול בלילה/מערכת וואלה! NEWS, איחאם חמד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully