וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השראה מטראמפ וייאוש עמוק: הנאום שסימן את סוף דרכו של אבו מאזן

15.1.2018 / 6:30

בנאומו בפני חברי המועצה המרכזית של אש"ף האשים יו"ר הרשות הפלסטינית את כל העולם – את ארצות הברית, את ישראל, את חמאס, וגם את אירופה. רק על החלק שלו בהידרדרות המצב ברשות לא דיבר. כך נראה נאום של מנהיג בסוף דרכו הפוליטית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפני חברי המועצה המרכזית אמש (ראשון) צייר דמות של מנהיג בסוף דרכו הפוליטית. ניכר היה כי גם אבו מאזן מכיר בעובדה זו. כך, אמר בנאומו ברמאללה כי "ייתכן שזו הפעם האחרונה שתראו אותי פה".

בעוד כחודשיים יחגוג אבו מאזן את יום הולדתו ה-83 וספק אם יוכל לנפנף בעתיד הקרוב ולו בהישג אחד בודד שאליו הגיע בשנים האחרונות. נראה שיו"ר הרשות ירים ידיים בקרוב - זאת, בזמן שהסדר מדיני עם ישראל לא קיים באופק ולא נראה סיכוי ממשי לאחדות מול חמאס. הקריאה לנשיא ארצות הברית "ייחרב ביתכ", ייחרב ביתך, יכולה להיות מיוחסת לטראמפיזם הכללי שאוחז במנהיגי העולם, אך גם לייאוש העמוק בצמרת הפלסטינית בשל העדר אופק מדיני או פוליטי.

עוד בוואלה! NEWS:
אבו מאזן תקף את נשיא ארה"ב בנאום חריג: "טראמפ – ייחרב ביתך"
הציוץ של טראמפ חשף: לאבו מאזן אין מה להציע לפלסטינים
בכיר בבית הלבן: "בוחנים את המשך הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בניו יורק, ספטמבר 2017. רויטרס
טראמפ ואבו מאזן בפגישתם בניו יורק, בספטמבר האחרון/רויטרס

בשנותיו הראשונות ובעיקר לאחר ההפיכה של חמאס בעזה, הצליח אבו מאזן לעשות את מה שקודמו בתפקיד, יאסר ערפאת, טיפח בהנאה: הוא סיים את הכאוס הביטחוני ששרר אז בשטחים וכונן סוג של חוק וסדר בגדה המערבית. אבו מאזן יחד עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים ובעזרתה של ישראל הצליחו לייצב את המצב בגדה ולהעלים את החמושים מרחובות הערים הפלסטיניות. הייתה זו משימה בלתי אפשרית בהתייחס למצב בשטח.

הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 הייתה הדגל שבו נופף יו"ר הרשות פעם אחר פעם כמדיניות רשמית ולא רשמית לאורך השנים. אולם, רעיון זה הפך לחסר אחיזה במציאות. ניתן להאשים את טראמפ במצב הזה, אך מגמה זו החלה בשנת 2009, כשראש הממשלה אהוד אולמרט התפטר ובנימין נתניהו ניצח בבחירות - אז חזון שתי המדינות התאדה לו לאוויר ההיסטוריה. כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן היוותה למעשה רק את אקורד הסיום למשא ומתן עם ישראל.

בנוסף לכך, שלטון חמאס בעזה לצד בנייה ישראלית בהתנחלויות הבהירו שחלומות לחוד ומציאות לחוד. הנאום של טראמפ שבו הכיר בירושלים כבירת ישראל, רק חידד את הדברים עבור הפלסטינים. זאת לצד הבשורות שהגיעו מסעודיה על תוכנה של "עסקת המאה" שמתכנן ממשל טראמפ. לכן אפשר להבין את התסכול העצום של אבו מאזן וחבריו לצמרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, במהלך ישיבת הוועד המרכזי הפלסטיני ברמאללה 14 בינואר 2018. רויטרס
אבו מאזן במהלך נאומו ברמאללה, אמש/רויטרס

כחלק מתסכולו עשה אבו מאזן אמש את מה שהוא טוב בו כל כך: להאשים את כל העולם במצב של הפלסטינים - את ארצות הברית, ישראל וחמאס. אפילו את האירופאים האשים בכך ששיגרו את היהודים לישראל כדי לפתור את בעיותיה של אירופה. עבאס הקדיש חלק נכבד מנאומו למבקריו מבית - פעילים בפתח שסירבו להשתתף בכינוס. הוא גם לא שכח לתקוף את חמאס והג'יהאד האסלאמי על שסירבו להשתתף בכינוס של המועצה המרכזית.

לדבריו, ישראל חיסלה את הסכמי אוסלו ("ישראל היא פרויקט קולוניאליסטי שאינו קשור ליהודים"), טראמפ סטר בפני הפלסטינים ("עסקת המאה הפכה לסטירת המאה") ומה לא. רק חלקה של הרשות הפלסטינית וצמרת פתח ואש"ף נעדר מתמונת הכישלון.

אבו מאזן ווידא כי לא יקום לו יורש

אולם, בחינה של פני המשתתפים בוועידה, ובעיקר של אלה המנהיגים את פתח ואש"ף, מבהירה עד כמה התנועות הללו נעדרות שינוי ורפורמה. העומדים בראש גופים אלו הם אותם בכירים שהובילו את אש"ף בשנות ה-80 בלבנון ובשטחים.

בשנים האחרונות ווידא עבאס כי לא יקום לו יורש או שתהיה דרך מוסדרת לבחירת יורש שכזה, הוא העלים כל קולות לרפורמה או ביקורת ואפילו את המנהיג הפופולרי ביותר בשטחים, מרוואן ברגותי, שיושב בכלא הישראלי על חמישה מעשי רצח, דאג לבודד ולהחליש. כך, הבטיח אבו מאזן שהפלסטינים לא יוותרו על זכויותיהם, לא יפסיקו את התשלום למשפחות האסירים והמחבלים, לא יאפשרו לאמריקנים לתווך במשא ומתן ועוד הרבה "לאווים" למיניהם.

גם אמש שאלו את עצמם לא מעט פלסטינים את השאלה הפשוטה, כזו שגם רבים בישראל שואלים את מנהיגם: "אז מה כן?". כנראה שתשובה לכך כבר לא תתקבל בשנים הקרובות, לא בעידן אבו מאזן-טראמפ-נתניהו.

אבי יששכרוף ב-103FM: "אין יותר משא ומתן לשלום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully