וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל כשלים בחקירה: שוחרר הנאשם המרכזי בתקיפת המתנחלים בקוסרה

14.1.2018 / 12:27

בית הדין הצבאי לערעורים שחרר את מוחמד ואדי, שנאשם שיידה אבנים על קבוצת מטיילים באזור שכם, בעקבות "תשתית ראייתית פגומה" ואי ביצוע מסדר זיהוי. השופט רונן עצמון מתח ביקורת על חקירת משטרת שומרון: "נעשו פעולות שבכוחן להטעות את המתלונן"

צילום: אנשי הדממה, עריכה: תום זואילי

בית הדין הצבאי לערעורים שחרר היום (ראשון) את מוחמד ואדי, הנאשם המרכזי בפרשת קוסרה, לאחר שקבע כי משטרת שומרון ביצעה מחדלי חקירה. "התשתית הראייתית פגומה", קבע השופט הצבאי, סא"ל רונן עצמון, שלא חסך ביקורת על הדרך שבה נוהלה החקירה.

השופט התייחס לזיהוי ואדי על ידי אחד המתלוננים בתיק – מאבטח שליווה את הטיול והיה הבגיר היחיד באירוע מלבד אביו של ילד הבר מצווה. לפי כתב האישום, ואדי יידה אבן לעברו של המתלונן ופצע אותו בראשו בעת שהסתתר עם הילדים במערה, לאחר יידוי האבנים לעברם. בית הדין הצבאי קיבל את טענות ההגנה אולם קבע כי בכל מקרה יש להאריך את מעצרו של ואדי עד לתום ההליכים נגדו. עו"ד מוחמד זחאלקה, המייצג את ואדי, הגיש ערר לבית הדין לערעורים –וזה התקבל הבוקר.

"למרבה הצער, בחקירה זו נעשו פעולות שבכוחן דווקא להטעות את המתלונן ולגרום לו לזהות בטעות את העורר. הוצגה בפניו תמונה אחת שהרקע שלה מרמז כי היא קשורה לאירוע, והמתלונן ידע, כי האיש המופיע בתמונה כבר עצור... הופעל על המתלונן כוח הטעיה רב לזהות את העורר כמי שהתקיפו", קבע השופט, שהתייחס לעובדה כי לא נערך מסדר זיהוי עם משתתפים נוספים, כשהחשוד היחידי שהוצג למתלונן הוא ואדי עצמו.

ידויי אבנים מול מטיילים כפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת העימותים בקוסרה, לפני כחודשיים/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

השופט קבע כי על המשטרה היה לנהוג "בזהירות רבה" בהליך הזיהוי, ובקישור בין ואדי לבין תמונות שהגיעו לידה, המלמדות כביכול על חלקו באירוע. "הניסיון והמחקר מלמדים עד כמה שברירית יכולתו של אדם לזהות את מי שתקף אותו", כתב.

השופט אף התייחס לזהותם של התוקפים והמותקפים בתקרית קוסרה. "במקרה שבו התוקף משתייך לקבוצה אתנית שונה מקבוצתו של המותקף, כאשר המותקף מרכיב משקפיים וספג מכה בראשו שגרמה לו ליפול לקרקע, קיים חשש שיכולתו לזהות את פניו של תוקפו ולזכור אותם – נמוכה. ייתכן שמי שהתקיף אותו הוא בן משפחתו של העורר הדומה לו".

השופט עצמון התייחס לעימות שנערך בין ואדי לבין המתלונן נגדו, וקבע כי זה התבצע לאחר שואדי הוצע לו כחשוד בביצוע המעשה. "משקלה של התשתית הראייתית שבידי התביעה נמוך במידה כזו שהוא מקטין מאוד את הסיכוי להרשעת העורר", קבע השופט, שהורה על שחרורו של ואדי.

ידויי אבנים מול מטיילים כפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת העימותים בקוסרה, לפני כחודשיים/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו" המלווה את המתלוננים, מתח ביקורת על התנהלותו של השופט, שלדבריו משחרר חשוד שזוהה בוודאות רק בגלל שאלות שהעלה השופט: "העצור ששוחרר זוהה כאחד מהתוקפים המסוכנים ביותר שהיו שם, והוא זוהה בוודאות מלאה על ידי הנפגעים וללא כל ספק מצידם. גם אם עולות תמיהות על צורת החקירה בה חקרה המשטרה, לא ייתכן לשחרר בן אדם שזוהה בוודאות ככזה שניסה לרצוח, רק בגלל שאלות אזוטריות שהשופט מעלה".

מטעמו של עורך הדין מוחמד זחאלקה, המייצג את ואדי, נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט הצבאי לערעורים אמיצה נכונה ומקצועית"

כוחות צה"ל מחלצים קבוצת מתנחלים שהסתתרו במערה מפלסטינים שיידו לעברם אבנים בסמוך לכפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. TPS, תצפית TPS
חילוץ המתנחלים בקוסרה/תצפית TPS, TPS

מהשטרה נמסר בתגובה: "חקירת האירוע לוותה למן תחילתה על ידי התביעה הצבאית שאף הגישה לאחרונה כתבי אישום נגד חלק ניכר מהמעורבים באירוע. החקירה נוהלה במשטרה ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים.

"כלל פעולות החקירה שבוצעו בתיק זה אושרו על ידי התביעה הצבאית, לרבות אופן זיהויו של החשוד בכמה תמונות וסרטונים, זיהוי שמכורח הנסיבות לא התאפשר בדרך אחרת.
גם החלטת בית המשפט שלא להאריך את מעצרו של החשוד עד לתום ההליכים הפלילים המתנהלים נגדו, איננה מלמדת על זיכויו, ובוודאי שאיננה מעידה על הטיפול המקצועי והנחוש של המשטרה בחקירת כלל המעורבים באירוע זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully