וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים-עזה-ישראל: נתיב מנהרת הטרור שמביך את חמאס וקהיר

14.1.2018 / 11:00

רק בשבוע שעבר סיירו בכירי המודיעין במצרים עם קציני חמאס בגבול, בניסיון לבחון את פעולות הארגון בניסיון למנוע הברחות וזליגת טרור. השמדת המנהרה בידי ישראל מצביעה במקרה הטוב על מזימות מתחת לאפו של חמאס, ובמקרה הרע – בידיעתו וביוזמתו

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, דו"צ ולע"מ, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

למנהיגי חמאס יש את כל הסיבות לדאגה בבוקר זה. מנהרה נוספת שחדרה לשטח ישראל, נחשפה והושמדה על ידי ישראל. רצף השמדת המנהרות בחודשיים האחרונים מעיד על כך שחמאס מאבד במהירות יחסית את הנשק האסטרטגי המשמעותי ביותר שלו לקראת המערכה הבאה מול ישראל. אמנם, תמיד ישנן הרקטות - ובעקבות הצלחת מערכת "כיפת ברזל" הארגון שם דגש על רקטות קצרות טווח עם ראש נפץ גדול במיוחד או פצצות מרגמה - אך המנהרות ההתקפיות נחשבו לגולת הכותרת של היכולות הצבאיות של חמאס. כעת, הנשק הזה עומד לאבד רלבנטיות.

הדבר עלול כמובן לגרום לחמאס ליזום מהלך התקפי כבר בתקופה הקרובה, בניסיון לנצל את המנהרות החודרות לשטח ישראל שעדיין יש ברשותו. אולם, הסבירות לכך אינה גבוהה. אם היו רוצים בכירי חמאס בעזה, ובראשם יחיא סינוואר, לעשות זאת כבר היו פועלים ממזמן. ניכר שראשי הארגון ברצועה אינם מעוניינים בסבב לחימה כעת. אפשר היה להבין זאת מהעדר תגובה של חמאס לאחר חיסולו בחודש מרץ האחרון של מאזן פוקהא, מראשי "תא שליט" בעזה שהפעיל רשתות טרור בגדה - וכמובן לאחר השמדתן של המנהרות השונות.

לקריאה נוספת:
להכיר את חמאס מבטן האדמה: לוחמי המנהרות שימנעו את החטיפה הבאה בעזה
הערכה: מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה מנהרת טרור ברצועת עזה
השמדת המנהרה הוכיחה: צה"ל קרוב לחיסול הנשק האסטרטגי של חמאס

השמדת מנהרת טרור של חמאס בדרום רצועת עזה, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
חוצה את משולש הגבולות. תוואי המנהרה/דובר צה"ל, דובר צה"ל

גם שלל הפעולות שחמאס מבצע בשטח כדי למנוע הסלמה מול ישראל, כמו מעצר פעילים של ארגונים "סוררים" ומהפריסה יוצאת הדופן בתקופה האחרונה של "כוחות הריסון" שתפקידם לסכל התקפות לשטח ישראל מעידות על הרצון שלא לפתוח במערכה נוספת מול ישראל. אמנם עדיין משוגרות מדי פעם בפעם רקטות לשטח ישראל אך כעת כבר ברור שחמאס אינו מעוניין בכך. הארגון גם פועל כל העת כדי להרגיע את הרוחות מול מצרים, כולל הפסקת שלל הקשרים מול "מחוז סיני" של "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהביא להכרזה מצדו של זה כי חמאס הוא ארגון כופר שיש להילחם בו.

דווקא בשל כך, התוואי של המנהרה הנוכחית גורם למבוכה רבתי של הנהגת חמאס בעזה מול קהיר וראשי המודיעין המצרי. רק בשבוע שעבר סיירו בכירים במודיעין המצרי עם קציני חמאס על הגבול בין סיני לרצועה, כדי לעמוד מקרוב על הפעולות שעושה חמאס כדי למנוע הברחות אל ומעזה - וכמובן כדי למנוע זליגה של פעילי טרור מהרצועה לתוך חצי האי. היחסים בין צמרת הארגון ברצועה לבין קהיר השתפרו באופן ניכר בחודשים האחרונים וסינוואר ואסמעיל הנייה נתפסים במצרים כשותפים משמעותיים למהלכים בזירה הפלסטינית בכל הנוגע לפיוס הפנימי.

והנה מתברר שמתחת לאפה של מערכת הביטחון המצרית, חמאס אפשר לבנות מנהרה שיכולה לשמש להברחה של פעילי טרור מהרצועה לסיני. או, במקרה הפחות טוב מבחינת יחסי מצרים-חמאס, יזם בנייה של מנהרה שכזו. ניתן לתאר מה יתרחש בשיחה שכזו בין ראשי חמאס לבין נציגי המודיעין המצרי כשיידרשו לתת הבוקר הסברים על מהותה של מנהרה זו ומה ידעו או לא ידעו עליה.

עוד באותו נושא

צה"ל: הושמדה מנהרת טרור של חמאס מתחת לצינור גז בכרם שלום

לכתבה המלאה

חמאס עלול למקד את המאמץ בתקיפות רחפנים

המנהרה עברה בדיוק מתחת למשולש הגבולות עזה-מצרים-ישראל, במקום שבו פועל מעבר כרם שלום. ככל הנראה יצאו ממנה גם הסתעפויות שיכלו לשמש להתקפה בשטח ישראל ובמקביל למעבר אנשים למצרים. זו אינה הפעם הראשונה, או האחרונה, שחמאס עושה שימוש במעבר הזה או בשטחו. זהו אמנם קנה הנשימה המרכזי של כלכלת רצועת עזה אבל לא נראה שזה הותיר רושם על החלטותיו הצבאיות של הארגון.

פעם אחר פעם מתברר עד כמה המצוקה של תושבי רצועת עזה יכולה הייתה להיות פחותה בהרבה - עד כמה אפשר היה להשקיע הרבה יותר בעזתים וברווחתם במקום בעוד מנהרות ועוד רקטות. אך, כרגיל לחמאס לא אכפת. במקביל משקיע הארגון מאמצים אדירים כדי להטיל את האשמה על הצד הישראלי ועל הרשות בכל הקשור למצב ההומניטרי ברצועה.

סגירת מעבר כרם שלום, 14 בינואר 2018. רויטרס
קנה הנשימה המרכזי של כלכלת עזה. מעבר כרם שלום, הבוקר/רויטרס

הפגיעה הקשה בנשק האסטרטגי של חמאס, המנהרות, בהחלט יכולה להביא את הארגון למקד כעת מאמץ באמצעים אחרים דוגמת כוחות קומנדו ימי, מזל"טים או רחפנים - כפח שאירע בתקיפת נחיל המזל"טים על הבסיס הרוסי בסוריה בשבוע שעבר. זה לא פשוט כלל וכלל לשנות דפוס פעולה שנבנה במשך שנים במאמץ עילאי, כלכלי ופיזי, אך ייתכן שחמאס יעשה זאת לנוכח ההצלחות הישראליות האחרונות.

חמאס לא רושם הצלחה משמעותית גם בנושא הפיוס הפלסטיני

אי אפשר לנתק את המתרחש בעזה מהזירה הפלסטינית הרחבה יותר. סינוואר והנייה הימרו בגדול על מהלך הפיוס מול הרשות והפתח. היום ייפתח ברמאללה כינוס של המועצה המרכזית של אש"ף, שאמורה לקבל "החלטות דרמטיות" בעקבות ההכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל. משלחות חמאס והג'יהאד האסלאמי הוזמנו לאירוע אך החליטו להיעדר ממנו, ככל הנראה בעקבות כישלון מאמצי הפיוס. כך שנראה שגם בנושא האחדות הפלסטינית צמרת חמאס אינה רושמת הצלחות משמעותיות.

הדבר היחיד שהם עוד יכולים לשאוב ממנו מעט עידוד הוא שגם היריבים מפתח ואש"ף אינם הולכים לשום מקום ולא מצליחים להביא להישגים. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ניסה בימים האחרונים לשוות לכינוס הזה חשיבות וממד דרמטי. אולם, לצערו אף אחד לא סופר את האירוע הזה. לא הציבור הפלסטיני, לא חמאס ובעיקר לא הקהילה הבינלאומית. גם הרשות, פתח ואש"ף, כמו חמאס עצמו, שוקעים במיץ של עצמם והתסכול בציבור לנוכח הנהגתו של אבו מאזן רק הולך וגובר. ייתכן שלפחות צרת הרבים מנחמת במשהו את חמאס וראשיו.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעצרת לציון 30 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2017. רויטרס
סינוואר והנייה, בחגיגות 30 שנה לחמאס בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully