וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לפיגוע בחוות גלעד: צה"ל מחפש מודיעין - ומחכה לטעות של המחבל

15.1.2018 / 6:23

בשבוע שאחרי רצח רזיאל שבח, מחפשים במערכת הביטחון אחר היורה, ומטילים "כתר נושם" על חלקים משכם בניסיון לשמור על היציבות בשטחים ולמנוע חיכוך בין מתנחלים לפלסטינים. הבוקר יצאו אמהות שכולות לצעדת מחאה: "מדיניות ההכלה הורגת אותנו"

עריכת וידאו:ניר חן

שבעה ימים חלפו מאז רצח הרב רזיאל שבח בפיגוע סמוך לחוות גלעד וצה"ל ממשיך את המצוד אחר המחבל היורה ומטיל על חלקים משכם "כתר נושם" - מושג שפיקוד מרכז המציא כדי להימנע מלהעניש את כלל האוכלוסייה הפלסטינית. יש כניסה ויציאה מהעיר, אך כוחות צה"ל בודקים כלי רכב לפי חשדות בשטח או מידע מודיעיני. במקביל מתקיימים צ'ק פוסטים, מחסומים זמניים בשטח שנועדו בעיקר להפתיע ולשבש פעילות טרור אך גם להוות כוח שיסייע במרדף או מעצר של חשודים.

פעילות הסיורים והחסמים מפעילה לחץ על הרחוב הפלסטיני והסביבה אך גם מייצרת מודיעין ממנו ניתן להפיק מידע רלוונטי לפיגוע. סיורים של כוחות צה"ל השבוע בכפר תל שגרמו להפרות סדר אלימות הם סוג של פעילות תומכת עבור גורמי המודיעין שמחפשים פיסות מידע - להבין מי הוא המחבל היורה, אם קיבל סיוע מחברי חוליה או פעל לבד והיכן הוא מסתתר.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בזירת הפיגוע ליד חוות גלעד. דובר צה"ל
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בתדרוך לאחר הפיגוע/דובר צה"ל

בשעות הבוקר, יצאו כמה עשרות בני אדם ל"צעדת אימהות וילדים" במחאה על מדיניות הממשלה בשטחים. "אמהות דורשות ביטחון בבית ובכבישים. מדיניות ההכלה כלפי הערבים הורגת אותנו", נכתב בהזמנה. הצעדה תצא מתחנת רכבת מרכז בתל אביב לעבר מחנה הקריה.

אמהות שכולות וילדים בצעדה בתל אביב בקריאה לעצור את מדיניות ההכלה כלפי הערבים שהורגת אזרחים חפים מפשע, 15 בינואר 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
אמהות שכולות וילדים בצעדה בתל אביב בקריאה לעצור את מדיניות ההכלה כלפי הערבים שהורגת אזרחים חפים מפשע, 15 בינואר 2018/מערכת וואלה! NEWS, --

על רקע הפיגוע, מכסחת הדשא של הטרור ממשיכה לעבוד ולכן גם בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור שהועברו לחדרי החקירות של השב"כ כדי להבין אם הם קשורים בצורה כזו או אחרת לפיגוע או שמעו דבר מה בשטח. ההיסטוריה מלמדת כי לעתים המידע יגיע ממקום בלתי צפוי לחלוטין: יש בחוץ מחבל חמוש שיודע כי הוא תחת מצוד אך באותה נשימה הוא מסוגל לבצע פיגוע נוסף. לכן צה"ל תגבר באמצעות כוחות נוספים צירי תנועה עיקריים ויישובים ברחבי איו"ש בעלי נקודות תורפה באבטחה.

בתחום המודיעיני מתבצעת פעילות משולבת של השב"כ ואמ"ן כשכל צד מביא את היתרון היחסי שברשותו. גורמי המודיעין זורקים "רשתות דיג גדולות" ומנסים לאתר מידע גם באזורים שלא בהכרח שימשו את המחבל היורה בנתיב הבריחה או לבחון פעילי טרור שהתנהלו בצורה חשודה לאחרונה ולא בהכרח מתגוררים באזור. בשלב הזה, אחרי שחלפו ימים מאז הפיגוע, מחכים במערכת הביטחון בעיקר לטעות של אותו מחבל או יציאה ממקום המסתור. תרחיש שונה ומורכב הרבה יותר יכול לכלול אזרח פלסטיני שלא קשור לתשתית טרור ולאחר שביצע את הפיגוע חזר לשגרה כאילו שום דבר לא קרה. כאן האתגר עבור צה"ל והשב"כ גדול הרבה יותר. הכול נלקח בחשבון בשלב שכזה.

במקביל צה"ל מתמודד עם משימות מגוונות בפעילות הביטחון השוטף ואחת מהן היא מניעת חיכוך בין מתיישבים לפלסטינים באזורים ידועים. דובר צה"ל אישר כי בשבוע האחרון התרחשו שמונה מקרי אלימות כלפי פלסטינים ורכושם על ידי מתיישבים. האחרון שבהם התרחש אמש (שבת). רעולי פנים ירדו אל הכפר חווארה ופגעו בעשרות עצי זית. כוח צה"ל שהגיע אל המקום הרחיק אותם מהשטח. אירועים אלו הם ביטוי למתח הגובר ברחבי יהודה ושומרון שיתעצם ככל שיחלוף זמן והמחבל יסתובב חופשי.

צה"ל פועל מסביב לשעון כדי לאתר את המחבל אך גם נוקט בגישה פרגמטית שנועדה לשמור על יציבות הרחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון כדי לא לעורר אלימות נוספת בשטח. המטרה היא לקדם את חיי השגרה של הפלסטינים בזמן שמתנהל מצוד אחר המחבל.

פיגוע ירי חוות גלעד. עיבוד תמונה
פיגוע ירי חוות גלעד/עיבוד תמונה
פיגוע ירי ליד כביש 60, חוות גלעד, 9 בינואר 2019. מד"א
זירת הפיגוע בחוות גלעד/מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully