וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האור בקצה: חמאס קרוב לנקודה שתכריע את גורלו של פרויקט המנהרות

14.1.2018 / 10:45

השמדת המנהרה במעבר כרם שלום מעידה על הימצאות הארגון השולט בעזה בפרשת דרכים שבה ייאלץ לבחור בין הפעלת מנהרות נגד ישראל לבין הפניית משאבים שהוקדשו להן לצרכים אחרים. חדירת המנהרה לשטח מצרים מעלה שאלה אם נועדה להעברת פעילים לכיוון זה או לצורך פיגוע בכרם שלום

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, דו"צ ולע"מ, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

לאחר השמדת מנהרת טרור שלישית תוך חודשיים שנחפרה משטח רצועת עזה לישראל, עקץ הבוקר (ראשון) דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס את מי שהטילו ספק בשיטה לאיתור ונטרול מנהרות: "בפעם ראשונה אפשר להגיד שזה מקרה. בפעם השנייה צירוף מקרים. בפעם השלישית זו שיטה". חמאס מתקרב לפרשת דרכים שבה יצטרך לקבל החלטה: להפעיל נגד ישראל את המנהרות שבנה בשנים האחרונות או להתחיל להפנות משאבים מהמערך ההתקפי התת-קרקעי לתחומים אחרים.

ישנה גם אפשרות ביניים: בניית מנהרות התקפיות שחוצות את גבול ישראל - כל עוד זה מתאפשר וטרם נבנתה חומה – ומוכנות לרגע שבו יידרש הארגון להפעיל אותן, במסגרת הסלמה עם ישראל או לניצול הזדמנות מבצעית כמו חטיפת חיילים.

העובדה שחמאס לא הגיב להשמדת המנהרה וסיפק "תירוץ" לפיו מבחינתו מדובר במנהרת הברחת סחורות ממצרים לרצועת עזה בבעלות משפחה בדואית מעידה על כך שבשלב הזה יחיא סינוואר, מנהיג הארגון בעזה, בולע את הרוק ומעדיף לא להיכנס לעימות עם ישראל. ההרתעה עליה מדברים מאז מבצע "צוק איתן" עדיין נשמרת, למרות הסדקים ביסודות.

לקריאה נוספת:
להכיר את חמאס מבטן האדמה: לוחמי המנהרות שימנעו את החטיפה הבאה בעזה
הערכה: מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה מנהרת טרור ברצועת עזה
השמדת המנהרה הוכיחה: צה"ל קרוב לחיסול הנשק האסטרטגי של חמאס

השמדת מנהרת טרור של חמאס בדרום רצועת עזה, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פרשת דרכים. תוואי המנהרה בגבול עם מצרים/דובר צה"ל, דובר צה"ל

יחד עם זאת יש לא מעט שאלות לא פתורות סביב איתור המנהרה ונטרולה שנמשך עד לשעות האחרונות על ידי כוחות קרקעיים. הבולטת והמעניינת היא העובדה שהמנהרה נחפרה לכיוון מצרים. לגבי נקודה זו, של המשך המנהרה אל השטח המצרי, קיים ספק: האם הייתה זו מנהרה להעברת אמצעי לחימה ופעילי טרור שנועדה לתעתע במצרים - שפועלים מאז עלייתו של הנשיא א-סיסי להשמדת מנהרות בין רפיח הפלסטינית לרפיח המצרית; או שמא ייעודה המרכזי היה פיצוץ במעבר כרם שלום ומסוף הדלקים ועל מנת להטעות את ישראל נבנתה בצדה השני גם לכיוון מצרים. זאת, בניסיון להציגה כמנהרה שנועדה להברחת סחורות אל הרצועה.

עוד באותו נושא

צה"ל: הושמדה מנהרת טרור של חמאס מתחת לצינור גז בכרם שלום

לכתבה המלאה

המשחק הכפול של חמאס - חיזוק הכוח הצבאית מול המשך השליטה בעזה

כך או אחרת, איתורה של מנהרה שלישית בתוך חודשיים מעיד על המורכבות שבה חיים גם המצרים שעסוקים בהחייאת תהליך הפיוס בין חמאס לרשות הפלסטינית, למורת רוחו של היו"ר אבו מאזן. קהיר מודעת היטב למשחק הכפול שמשחקים בכירי חמאס שרוצים שני דברים עיקריים: לשרוד ולבנות את כוחה של הזרוע הצבאית. לכן, לא נראה שמצרים תשנה את החלטתה לגבי הארגון. היא עדיין רואה בו גורם שולט ברצועת עזה וכל עוד היא מונעת מפעילי טרור לצאת להילחם בצבא המצרי בסיני היא תקדם פעולות שימנעו את קריסת ממשלת חמאס.

מעבר הסחורות כרם שלום בדרום רצועת עזה. דובר צה"ל, דובר צה"ל
15 מיליון טון סחורות מאז "צוק איתן". מעבר כרם שלום/דובר צה"ל, דובר צה"ל

גם ישראל חיה תחת סוג של מלכוד. בזמן שפיקוד דרום ואלוף אייל זמיר פועלים בכל הכוח לאתר מנהרות נוספות ולאפשר נורמליזציה במעבר כרם שלום, מאיים חמאס על לא פחות מאשר צינור החמצן שלו - מעבר הסחורות היחידי לרצועת עזה. בימי השיא של מעבר כרם שלום מאז מבצע "צוק איתן" עברו בו יותר מאלף משאיות סחורות בממוצע מדי יום. בחודשים האחרונים בגלל הבעיות הכלכליות החריפות ברצועת עזה ירד הממוצע היומי למאות בודדות. 15 מיליון טון של סחורות מסוגים שונים נכנסו לעזה בשלוש השנים וחצי האחרונות. מתוכן בלטו חומרי בניין המשמשים בין השאר גם לבניית מנהרות, כגון מלט שבאמצעותו בונים את קירות המנהרה כדי למנוע קריסתה.

מערכת הביטחון צריכה לשאול את עצמה האם כלי הפיקוח סביב הסחורות שנכנסות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום הם יעילים ועד כמה היא מתאמצת לאכוף את הנהלים הברורים במקום. חמאס, לפחות לפי החשיפות במעבר כרם שלום בתקופה האחרונה של העברת סחורות אסורות כמו ביגוד וציוד לטרור, מוסיף לנסות לעקוף אותם. מבחינתו מתנהלת מלחמת אין ברירה במעבר כרם שלום.

פיצוץ מנהרה ליד כרם שלום, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל
הנטרול ארך כל הלילה. תיעוד מתוך המנהרה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully