וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טראמפ יאריך את ההקלה בסנקציות שהוסרו בהסכם הגרעין עם איראן"

לפי גורמים בוושינגטון, נשיא ארה"ב צפוי להמשיך בהקפאת העיצומים, בהתאם להסכם שנחתם ב-2015. עם זאת, בסבירות גבוהה ירצה להטיל מגבלות חדשות וממוקדות על אנשי עסקים וחברות איראניות

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להאריך השבוע את ההקלה בסנקציות על איראן, זאת במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בין הרפובליקה האסלאמית והמעצמות בקיץ 2015 – כך עולה היום (רביעי) מגורמים רשמיים בוושינגטון. עם זאת, טראמפ צפוי להטיל סנקציות חדשות וממוקדות על אנשי עסקים וחברות איראניות. ייתכן שהמגבלות יוטלו על חברות שהסנקציות הוסרו מעליהן במסגרת הסכם הגרעין.

הגורמים הרשמיים, ובהם שני גורמים בממשל, שני עוזרים בקונגרס ושני מומחים המייעצים לממשל, לא הורשו לדבר על הנושא בפומבי. לדבריהם, טראמפ עדיין עשוי לדחות את הצעתם של שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס והיועץ לביטחון לאומי ריימונד מקמסטר, וכי דיונים בנושא עדיין מתנהלים בממשל ובין גורמים במפלגה הרפובליקנית. הבית הלבן ומחלקת המדינה לא הגיבו לפרסום.

עוד בנושא
טראמפ לא אשרר את הסכם הגרעין: "ללא שיפורים - הוא יבוטל"
לפני פקיעת האולטימטום: איראן נערכת לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין
"שונא את ההסכם, אך יתפשר": כך צפוי להיראות נאום טראמפ נגד איראן

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך נאומו בוושינגטון, ארה"ב 18 בדצמבר 2017. רויטרס
התנגד שוב ושוב להסכם בעבר. טראמפ/רויטרס

הסנקציות שאת ההקלה בהן טראמפ יצטרך להאריך הוטלו בעיקר על הבנק המרכזי של איראן, וגרמו להוצאתו מהמערכת הפיננסית העולמית למשך זמן רב. יחד עם אי-רכישת נפט מהרפובליקה האסלאמית בתקופת כהונתו של הנשיא האמריקני הקודם, ברק אובמה, נחשבו הסנקציות לכאלו שפגעו קשות בכלכלה האיראנית. סנקציות אחרות, שהוטלו בעקבות תכנית הטילים ומעורבותה של איראן בטרור, אינן קשורות לנושא.

הגורמים המעורים בנושא טענו כי הרבים מעוזריו הביטחוניים הצליחו לשכנע את טראמפ להאריך את ההקלה בסנקציות ב-120 ימים, זאת לצד הטלה במקביל של מגבלות אחרות כדי להעניש את איראן על תכנית פיתוח הטילים הבליסטיים שלה, ניסויי הטילים שהיא עורכת והטענות לתמיכתה בטרור ולהפרת זכויות אדם מצדה.

בריאיון שהעניק לסוכנות הידיעות AP בשבוע שעבר, אמר שר החוץ טילרסון כי הוא ואחרים עובדים עם הקונגרס על דרכים לתיקון חוק הבחינה מחדש של הסכם הגרעין. זאת, על מנת לטפל בדאגה שהביע טראמפ בנוגע להסכם, שאת ההקלה בסנקציות במסגרתו עליו לאשר מחדש כל שלושה חודשים. לדבריו, התיקון בחוק האמריקני ילווה בפעילות דיפלומטית מול מדינות אירופה, זאת כחלק מהניסיון להתנגד לניסויי הטילים של טהראן, תמיכתה בחיזבאללה ובמורדים בתימן, וכן בנשיא סוריה בשאר אסד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בדיון על קוריאה הצפונית במועצת הביטחון של האו"ם. 28 באפריל 2017. AP
"אנחנו מנסים למלא את ההבטחה ולתקן את ההסכם". טילרסון/AP

"הנשיא אמר כי הוא הולך או לתקן את ההסכם, או לבטל אותו", אמר טילרסון. "אנחנו בתהליך ואנחנו מנסים למלא את הבטחתו לתקן אותו".

בחודש אוקטובר הכריז טראמפ כי הוא אינו מאשרר את הסכם הגרעין, והאשים את איראן בכך שאינה עומדת בהסכם והבטיח כי לעולם לא תשיג נשק גרעיני. כמו כן, הוא אף איים לבטלו במסגרת המדיניות החדשה והתקיפה שהציג כלפי הרפובליקה האסלאמית. זאת, חרף התנגדות יתר המדינות החתומות על ההסכם מלפני שנתיים וחצי. בעקבות הכרזתו, הקונגרס נדרש להחליט אם להטיל מחדש סנקציות על איראן בתוך 60 יום, או לא לפעול כלל.

בעת זו, גורמים בממשל ובמערכת הביטחון האמריקנית מקווים כי הקונגרס יבצע את השינויים בחקיקה עד מאי, ובמקביל רוצים טילרסון ואחרים לשכנע את טראמפ להאריך את ההקלה בסנקציות עד אז. יחד עם הטלת סנקציות ספציפיות על אישים וחברות עסקיות באיראן, הדבר צפוי לספק את רצונו של הנשיא האמריקני להפגין את התנגדותו ומורת רוחו לנוכח פעילותה של טהראן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על שינוי מדיניות מול איראן, 13 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
טראמפ לקראת ההכרזה על שינוי המדיניות מול איראן, אוקטובר/רויטרס, רויטרס

טראמפ התייחס בזלזול שוב ושוב בעבר להסכם הגרעין, אחד מרגעי השיא בכהונתו של אובמה, ואולי אחד מהישגיו הדיפלומטיים המשמעותיים ביותר. הוא התנגד במיוחד לאישור ההקלה בסנקציות מדי כמה חודשים.

לפני כן, אשרר טראפ פעמיים את ההסכם שנחתם בתקופתו של קודמו בתפקיד ברק אובמה, אך עשה זאת בהסתייגות רבה. באירופה וברוסיה הביעו צער על המהלך של טראמפ וקראו לשמור על ההסכם, ואילו בישראל ובמדינות המפרץ בירכו על הגישה החדשה של וושינגטון. בין היתר, הכריז באוקטובר על הטלת סנקציות על משמרות המהפכה וכן על חברות איראניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully