וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רמות קרינה חריגות": חקירת מותו של נשיא איראן לשעבר נפתחה מחדש

שנה לאחר מותו של רפסנג'אני, משפחתו מפקפקת בגרסה הרשמית ולפיה מותו היה כתוצאה מסיבוכים בלבו. דגימת דם שנלקחה מגופתו נעלמה והוא קיבל אזהרות לפני מותו הפתאומי. בשל הממצאים, הורה רוחאני על פתיחת התיק

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

איראן פתחה מחדש את חקירת מותו של הנשיא לשעבר עלי אכבר האשמי רפסנג'אני – כך דווח אתמול (רביעי) בגרדיאן הבריטי. זאת, לפי בני משפחתו, אחרי שנמצאו בגופו רמות חריגות של קרינה ובהוראת הנשיא חסן רוחאני. הסיבה הרשמית למותו של רפסנג'אני, שכיהן במשך שתי קדנציות כנשיא, עד 1997, הייתה בעיות בלב.

עם זאת, אחד מבני משפחתו של הנשיא המנוח, ששמר על עילום שם, אמר לגרדיאן: "בקרב המשפחה יש הסכמה כי הוא נהרג, או לכל הפחות לא מת בנסיבות טבעיות". ככל הידוע, המשפחה לא דרשה לערוך ניתוח שלאחר המוות, ורצתה לקבור אותו מיד בהתאם למסורת האסלאמית.

נשיא איראן לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני. AP
כיהן במשך שתי קדנציות, עד 1997. רפסנג'אני/AP

מאז, החלה המשפחה להטיל ספק בגרסה הרשמית. בתו של רפסנג'אני, פאיזה האשמי, סיפרה בחודש שעבר כי בדיקה שבוצעה בגופתו על ידי המועצה העליונה לביטחון לאומי קבעה כי רמות הקרינה בגופת אביה היו גבוהות פי עשרה מהרגיל. בעקבות זאת, אמר בנו יאסר השבוע, הורה רוחאני, שהיה בעל ברית קרוב שלו, על פתיחת החקירה מחדש.

לפי הגרדיאן, דגימת דם שנלקחה מגופו בבית החולים לאחר מותו, בהתאם לבקשת אחיינו, נעלמה בנסיבות מחשידות. רמות הקרינה בגופו נקבעו לאחר בחינת קטטר שהיה מחובר לגופו, אולם לא ברור אם אותה דגימת דם הייתה נותנת תוצאה שונה ואם רמות הקרינה היו מספיק גבוהות בשביל להרוג אותו מאחר שלא ידוע על סוגה.

"הוא היה אמור להיפגש בשעה 20:00 עם גורם בכיר במשמרות המהפכה. היו סימנים לפני מותו שאנשים הזהירו אותו מפני ביטחונו האישי", אמר אותו בן משפחה שביקש לשמור על עילום שם.

גופתו של הנשיא לשעבר נמצאה על ידי אחד משומרי ראשו בבריכת שחייה בגני קושק, מתחם המשמש בכירים במשטר. רפסנג'אני שחה לבדו באותו יום, בזמן שמאבטחיו נותרו בחוץ. לפי הגורם, אחד מהם מצא את גופתו לאחר שהוא לא יצא מהמים בזמן הרגיל. בן המשפחה הוסיף כי השומרים סיפקו גרסאות סותרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הלווייתו של נשיא איראן לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני, 9 בינואר 2017. AP
ארונו של רפסנג'אני במהלך הלווייתו בשנה שעברה/AP

אתמול צוינה השנה הראשונה לפי לוח השנה הפרסי מאז מותו הפתאומי של המנהיג המתון. עיתונים המזוהים עם המחנה הרפומריסטי ציינו את יום השנה, כשהקדישו לו את עמודיהם הראשיים. "הוא היה הקול שלנו", נכתב ב"אתמאד". "שנה אחת ללא האייתוללה", נכתב בעיתון "אבטקר".

לאחר מותו, איבד המחנה המתון דמות מפתח, ששמרה על השפעה רבה במערכת הפוליטית של איראן, על אף שהוא הרחק מהממסד השמרני בשנים האחרונות. הוא היה אמור לשחק תפקיד מכריע בבחירות המנהיג העליון הבא, לאחר מותו של עלי חמינאי.

בנוסף לכך, הוטלו מגבלות על בני משפחתו ועל בתו פאיזה נאסר לצאת מהמדינה. משפחתו אף התלוננה על כך שנלקחו מסמכים ממשרדו של רפסנג'אני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully