וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות תרגיל האופוזיציה: אושר מינוי ליצמן לסגן שר הבריאות

10.1.2018 / 17:07

בעוד חברי כנסת מהקואליציה נוכחים בהלוויית הנרצח מהפיגוע בחוות גלעד, האופוזיציה משכה את הסתייגויותיה. עם זאת, הקואליציה הספיקה להשיג את הרוב הדרוש לפני ההצבעה. השרים לוין ושקד הודיעו כי ועדת השרים לחקיקה לא תדון בהצעות של האופוזיציה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) את "חוק ליצמן" שנועד להחזיר את ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) למשרד הבריאות. 62 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה שנייה ושלישית ו-38 התנגדו. חברי סיעת הרשימה המשותפת נעדרו מההצבעה בטענה כי "ליצמן שר בריאות טוב". שרי הממשלה התכנסו בהמשך לישיבת ממשלה מיוחדת כדי לאשר את מינויו של ליצמן לסגן שר במעמד שר במשרד הבריאות. אחרי אישור הממשלה, הושבע ליצמן במליאה ומינויו נכנס לתוקף באופן סופי.

ליצמן בירך על חזרתו למשרד על מנת, לדבריו, "להמשיך את העשייה החשובה למען אזרחי ישראל". בהודעה לעיתונות שהוציא לאחר אישורו הסופי של מינויו הוסיף ליצמן כי "העיסוק בתחום הבריאות הוא בעל ערך גדול שיש בו הצלת חיים ופיקוח נפש, באופן יומיומי. לפנינו אתגרים רבים, קידום רפורמות חשובות ויישום הדברים עליהם סיכמנו, ביניהם רפורמת הסיעוד, טיפולי שיניים למבוגרים, סיום רפורמת השיניים עד לגיל 18 והמשך קידום הפריפריה בישראל. אני חוזר לשרת את הציבור במשרה מלאה, בתחושת שליחות ומתוך מחויבות לקידום מערכת הבריאות, לטובת כלל אזרחי ישראל ללא הבדל אוכלוסיות ומגזרי".

מוקדם יותר, האופוזיציה משכה את כל בקשות הדיבור על "חוק ליצמן", במטרה לקיים הצבעה עליו במליאה בעוד חברי כנסת מהקואליציה נוכחים בהלווייתו של הרב רזיאל שבח, שנרצח אתמול בפיגוע הירי בחוות גלעד. בין היתר, השרים נפתלי בנט ואורי אריאל לא נכחו בהצבעה, כמו גם ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

עוד בוואלה! NEWS:
בהלוויית הנרצח בפיגוע: קריאות "נקמה" קטעו את הספדו של בנט
הומואים יורשו לתרום דם: "צעד היסטורי חשוב בדרך לשוויון"
בפעם השנייה בחודש: ניסוי במערכת "חץ 3" נדחה בגלל תקלה

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון והרב יעקב ליצמן. ראובן קסטרו
חזר למשרד הבריאות כסגן במעמד שר. ליצמן/ראובן קסטרו

בעקבות ניסיון האופוזיציה להקדים את ההצבעה בזמן ההלוויה הודיעו השרים יריב לוין ואיילת שקד כי ועדת השרים לענייני חקיקה לא תדון בהצעות חוק של סיעות האופוזיציה בתקופה הקרובה. לדברי השרה שקד, העומדת בראש הוועדה, חברי האופוזיציה "יכלו לפעול ביתר אנושיות" והתנהלותם היום היא בגדר "הקש ששבר את גב הגמל. זאת, לאחר ביזוי הכנסת בשבועיים האחרונים בזמן שחברי האופוזיציה רצו לעתור לבג"ץ נגד חוקים שהכנסת אישרה".

עוד באותו נושא

בחקיקת בזק ומינוי של יום אחד: ליצמן צפוי לשוב למשרד הבריאות

לכתבה המלאה

מרכז האופוזיציה ח"כ חסון: "לא ידעתי על מועד ההלווייה"

מטרת האופוזיציה הייתה "להביך" את הקואליציה בכך שאין לה רוב להצבעה שדורשת 61 ח"כים, מאחר שמדובר בשינוי חוק יסוד. חברי כנסת מהקואליציה משכו זמן על דוכן הנאומים, מה שאפשר לקואליציה להשיג את הרוב הדרוש להצבעה.

חרף בקשת האופוזיציה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הנחשבת לסיעת יחיד עמדה על זכותה לדבר במליאה על ההסתייגויות שהגישה, מה שאפשר לקואליציה להשיג רוב בלי לפגוע בנוכחות חברי הכנסת שנכחו בהלוויה.

לדברי מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) מדובר ב‏"ניצול ציני של הרוג טרור במאבק בין ימין ושמאל". לדבריו, "לא ידעתי על מועד הלוויה המדויק של רזיאל שבח ובוודאי לא על נוכחות חברי כנסת שם. כל מי שטוען אחרת, שקרן. זה נסיון לפגוע בזכותה של האופוזיציה לפעול באופן חופשי".

אתמול אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את שינוי חוק היסוד לפיו סגן שר יוכל לכהן במעמד שר. החוק ייאפשר להאציל סמכויות סטטוטריות הנתונות לשר, לידי סגן שר שמונה במשרד שראש הממשלה מכהן בו כשר. הבוקר אישרה ועדת החוקה של הכנסת את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

הלווית רזיאל שבח אשר נרצחת בפיגוע הירי בחוות גלעד 10 בינואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
בנט בהלוויית הנרצח, אחר הצהריים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מוקדם יותר התייחסו חברי כנסת מהאופוזיציה להצעת החוק. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה כי "ליצמן מכר את השבת בנזיד עדשים והממשלה הלכה עם זה". חברת סיעתה ח"כ קארין אלהרר הוסיפה כי "ב-24 שעות פשוט נשנה חוק יסוד. ככה נראה כנסת שנטרפה דעתה".

"את השרידות שלכם ואת המאבקים הפנימיים שלכם אתם עושים על חשבון בריאות הציבור ומערכת הבריאות שזקוקה לשר", הוסיפה. יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי "החוק ישפר את המצב במובן שהוא נותן יותר סמכויות לסגן שר הבריאות במשרד חשוב מאין כמוהו". ההצבעה על הצעת החוק נחשבת לחריגה, שכן בימי רביעי ההצבעות על הצעות חוק הן בקריאה טרומית בלבד.

משרד המשפטים ניסח את תזכיר החוק מיד עם ההתפטרות של ליצמן מתפקיד שר הבריאות בעקבות עבודות רכבת ישראל שבוצעו בשבת. היות ומדובר בשינוי חוק יסוד הוא דרש רוב של 61 חברי כנסת. בדברי ההסבר לתזכיר החוק נכתב כי "הממשלה מבקשת כעת לאפשר במשרד שראש הממשלה מכהן בו כשר, הפעלת סמכויות סטטוטוריות הנתונות לשר בידי סגן שר שמונה באותו משרד".

"לפיכך, סעיף 33 לחוק היסוד תוקן, על דרך של הוספת סעיף כך שייקבע כי כאשר ראש הממשלה מכהן כשר הממונה על משרד, יהיה רשאי הוא לאצול את סמכותו, בהתאם להוראות סעיפים קטנים גם לסגן שר באותו משרד", נכתב עוד. "כך יווצר מצב שבו ליצמן יקבל את ההחלטות במשרד, אך ראש הממשלה יישא באחריות".

(עדכון ראשון: 14:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully